Ostfyllda schnitzlar

4/17/2012

Kvällens middag ser ut att lipa åt er där osten smälter ut och det är nästan meningen. För fy fabian vad gott detta är! Senast jag köpte kött hos Wirbladhs så köpte jag ett färdigt paket med skinksnitzlar i. Jag blev så glad när jag öppnade det och såg att de låg ihop två och två i lika stora bitar. Självklart föddes då tanken att fylla dem och vad passar bättre än ost?! Åt kokt pressad potatis till, lite citron att pressa över och vitlöksfräst spenat. Räcker gott att förgylla en vardag för mig. Vad säger ni vill ni komma på middag nästa gång?





Ostfyllda schnitzlar, 4 pers.
600 g fläskschnitzel 
skivad ost, så mycket som bara får plats
½ dl vetemjöl
1 ½ tsk salt
1 ½ krm svartpeppar
1-2 ägg, uppvispat
1 dl ströbröd
smör och olja till stekning

Banka köttet tunt (gärna mellan plastpåsar). Lägg ett par ostskivor mellan skivor, ihop parade två och två. Blanda mjölet med salt och peppar på en tallrik. Vispa upp ägget i en annan tallrik och ströbrödet i en tredje. Vänd alla köttbitar i varje skål - först i mjölet, sedan i ägget och slutligen i ströbrödet. Låt dem torka till en lite aning innan de steks. Stek sedan köttet i smör och olja blandat (för att få en frasig ytan, men smörsmak utan att ströbrödet bränns). Ät under andakt :-)

18 kommentarer:

  1. Du, jag är bänkad vid ditt middagsbord! Det här är mat som jag går igång på... Så himla bekvämt att kunna köpa färdigt sådär i skivor och bara fylla. Använde du mild ost eller lagrad?

    Det ser verkligen ut som att maten lipar åt en :-)

  2. Ha ha, vänta bara, snart står det ett tjugotal hungriga utanför dörren. Kanske tur att vi inte vet exakt var du bor?
    Mina ögon fastnade på den vitlöksfrästa spenaten.... ooooh.

  3. Oh. My. God.

  4. Gissa om jag vill, jag älskar både ost och spenat:)

    Hoppas att din Torky hittat fram nu, passa på att tävla om söta måttskålar i porslin eller ett pestoset :)

    Ha en finfin vecka!

  5. Jag kommer gärna på middag... förutsatt att jag får något vegetariskt naturligtvis! ;) Spenaten ser riktigt god ut!

  6. Vitlöksfräst spenat är ljuvligt gott och samtidigt väldigt hälsosamt!

  7. Anonym sa...

    SJÄLVKLART vill jag komma till bords hos dig!!! ;):P Just tell me when.... :)
    Ostfylla fläskschnitzlar ä yammie!!!

    Ha en underbar dag i solen Emmy!

    Kram Jenny

  8. Mums, jag kommer gärna på middag till dig.
    Jag åt faktiskt en riktig klassisk wienerschnitzel på en restaurang i söndags, det är inte dumt det heller.

  9. Åh så gott! Måste nog kolla vad jag har i frysen för det där frestade väldigt mycket!

  10. Håller helt med, ostfyllda schnitzlar... Vad kan gå fel. Inget! :P

  11. kajomida sa...

    Har en "världsmästare" pa ljuvligt panerad skinkschnitzel här och nästa gang ska jag be att han gör ostfyllda, det ser nämligen mycket gott ut! Kanske han far ha i kokt skinka ocksa... Här i Tyskland kan man köpa fryst spenat med lök i, men vitlöksfräst later tusen ganger bättre!

  12. ostfyllda schnitzlar är ju aldrig fel, inte ens när de lipar åt en ;)

    igår när vi hade matbloggsträff så avbröt förresten charlotta mig mitt i en mening och sa: "vad är HP-sås egentligen?" så vi kom fram till att vi ser mycket fram emot vad du hittar på med den, för det var ingen av oss som riktigt hade koll på den lilla såsen!

  13. Jag skulle gärna äta middag hos dig varje dag!
    Förresten....frågade min svåger om lite chilitips åt dig. Hade du bott närmre hade du gärna fått en planta eller två sa han. Men var han köpt fröna pratade han bort. Men sooooligt ska de stå. De har ett fönster som är som ett växthus. Kanske kan vara ett tips.

  14. Låter så gott! Ska prova göra sådana och panera i mandelmjöl istället...
    Ha en fin kväll! :)
    Kram
    //Lana

  15. Sofie, jag undra om inte jag ska ta mig en tripp åt din svågers håll och snatta chili. Han har ju verkligen ett chiliparadis. Vill ha göra business så kan han göra stora pengar på sin chili ;-)
    Om inte annat så får jag locka fram solen i min del av Sverige.

  16. Lätt jag kommer, säg till när så kommer jag som ett skott;-)
    Kram kram Anna

  17. Allt med smält ost är ju gott, men dessa såg extra goda ut! Jag kommer gärna! ;-)

  18. Jösses så gott det ser ut! :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.