Grillat är godast, så det så!

4/30/2012

I fredags när jag hämtade Lowe frågade han vad vi skulle äta till middag. När jag då svarade att vi skulle grilla sa Milia i sin tur glatt: -Då kan jag har min svarta kjol! (En svart tyllkjol) Lowes fröken skrattade och sa att det är så roligt vad barnen associerar med vissa saker. Jag vet inte om varken Berra eller brukar klä upp oss så värst när vi grillar, så vad det här med dresscode tyllkjol kommer ifrån vet jag inte riktigt. Igår när vi skulle ha ett par vänner över på lite mat och jag bestämde att vi skulle bjuda på blandat från grillen, så sprang Milia iväg och tog på sig en rosa tyllkjol. Hon hämtade även en till mig, eller rättare sagt fick jag prova flera stycken innan vi hittade en jag kom i. Här hittar ni mig i min fina tyll- kombinerat grillkjol, hi hi...

Här kommer vad jag bjöd våra vänner på. Först ut är kokta rödbetor som jag delade i mindre bitar, toppade med chèvre, hackade hasselnötter och så ringlade jag lite honung över. Till fyra paket lagom till förrätt går det åt 6 rödbetor, 150 g chèvre (eller fetaost), ~1 dl hasselnötter och ett par matskedar flytande honung. Vik ihop och lägg på grillen en liten stund så att osten smälter.


Gjorde denna potatissalladen som innehåller kronärtskockshjärtan och tomater i en krämig dressing. I bakgrunden ses en yoghurtsås smaksatt med limesaft, honung och sambal oelek samt blandade oliver och grisini.

Vi grillade spett med tre olika sorters fisk på; tonfisk, lax och kungsfisk. Gjorde en marinad med rapsolja, limesaft, limeskal och sweet chilisås. Testade för första gången att ugnsrosta butternut pumpa, men ingen av oss vart jätteimponerad utan jag tror att jag nästa gång kombinerar den i någon rätt istället.


Däremot knytena med rödbetor och chèvre är en liten hallelujarätt tycker jag. De brukar vara ett återkommande inslag på våra grillmiddagar (till skillnad från tyllkjolarna....).

För att fortsätta på temat grillknyten så kom även desserten i ett litet paket. Det är som en grillad variant på Gino och precis lika god. Ni kan ta vilken frukt ni vill egentligen, på sommaren passar det ypperligt att fylla knytena med bär. Jag valde färsk ananas, kiwi samt hallon och så självklart lite riven vit choklad.


Lägg i en eller två kulor vaniljglass i det varma paketet och när sedan gästerna tar en sked så blir det alldeles tyst... sedan hörs små suckar av njutning... ett och annat mmm... Okej, jag tror ni fattar :-)

20 kommentarer:

  1. Mmmm, så himla gott allt ser ut! Är dålig på att grilla fisk, eller rättare sagt har nog aldrig testat det.

    Kram Malin

  2. Fiskspetten, de hade jag eventuellt sålt min högra hand för.
    Grillat är förbannat gott! Får fundera ut en plan hur grillpremiären ska gå av stapeln...

  3. Rödbeta och chevre är en oslagbar kombo och färsk frukt med vit choklad, mums! Glad Valborg!!

  4. mmm, vad gott! och jag tror nog att milia har rätt i att man måste ha tyllkjol när man grillar, egentligen måste man nog ha tyllkjol nästan jämt :)

    jag fick också grillpremiär igår, helt oplanerat då jag satt vid en sjö och gjorde ingenting och en familj som grillade bredvid mig började bjuda mig på massor massor massor av mat. helt galet konstigt, och jättegott :D

  5. Hallelujah! Amen! Prisa Gud! Och andra extrema hurrarop. Jisses vilken meny! Grillknyten är så gott och trevligt att göra och bjuda på. Det är dock det där med chevreost... Visst kunde man använda någon annan vitmögelost i stället?

  6. Du har så rätt så, grillat är verkligen godast. Hihi, jag spanade in dig på Facebook tidigare... tycker du ser himla snygg och cool ut! ;)

    Spännande variant att ha hallon i Gino, ska jag definitivt testa när vi grillar framöver. Önskar dig och familjen en riktigt trevlig valborg kram!

  7. Så gott allt ser ut! Helkul med tyllkjol - vilken grej.

    Och grillad gino - JA tack!

  8. Jamän vad härligt! har aldrigt tänkt på det där med tyllkjol och grilla. Det måste jag nästan prova när vi grillar någon gång i sommar. Jag som älskar geotst och rödbetor gick extra mycket igång på den förrätten. Men desserten såg ju också jättegod ut. Och salladen mums..och jag som älskar fisk! nää nu får jag sluta annars kommer jag springa ner och slita fram något onyttigt i kylskåpet, och det har jag bestämt mig för att låta bli ett tag framöver. Det onyttiga alltså..Trevlig valborg.

  9. Anonym sa...

    Åhhh vattnas i munnen gahhh vad gott. Heja tösen tyllkjol och grillning is the sh.t ; ) kram Sofia

  10. Tyllkjol och grill är alltså det nya?! :=)

    De där grillpaketen ser sjukt fina ut! Vad brukar du ha för getost i?

    Hoppas ni har haft en fin valborg!

  11. Hej!

    Jag hittade din blogg för mindre är 10 minuter sedan(när jag sökte efter recept på ananaskaka) och har nu gått igenom din blogg lite snabbt, I love it!! :D Nu ligger du redan som favorit både på min dator och i min smartphone! Jag ser framemot att få se vad du hittar på för smaskiga saker nu i sommar! :) Ps. Har du sökt till Halv åtta hos mig någongång? :)

  12. Men jo då, den packade matens lov stämmer vi in i, så gott det såg ut. Vi kommer mer än gärna och sitter vid ert matbord:)
    Fast då får vi kanske fixa tyllkjolar först, undrar just om det finns i Håkans storlek?

  13. Hurra! Jag skulle vilja grilla varje dag! Så mycket gott det finns att äta.

  14. Ja, nu hoppas jag att ni drar på er tyllkjolen till nästa grillning. Vill väldigt gärna se Håkan i en! För grilla ska vi ju mååånga gånger de närmsta månaderna, inte sant?!
    Therese, välkommen hit! Känn dig som hemma ;-) Halv 8 hos mig, nja... Jag tror inte jag skulle klara av att bli filmad. Annars älskar jag konceptet!

  15. En efterrätt jag helt glömt bort, tack för påminnelsen!
    / Lena

  16. Therese Hellström sa...

    Tack!! :D
    Okej då, men du skulle säkert göra dig jättebra i tv, det märks ju iaf att du vet vad du håller på med när det gäller mat! :)

  17. Vad snäll du är Therese. Nu är du extra välkommen ;-)

  18. Ser helt fantastiskt gott ut. Fina bilder!

  19. Wooww yuummiii this food..

  20. mmmm yyyuuummmiiiii

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.