Black bean chocolate chili cookies

10/19/2014

Varför ska man överhuvudtaget baka nyttiga kakor? Det behöver man inte, det går ju självklart äta vanliga kakor om man så önskar. Eller så testar man och ser om det blir gott. För det är väl det viktigaste, att det vi äter är gott. Jag tänker inte föra någon djupare diskussion här om vad som är nyttigt eller inte här eftersom det diskuteras tillräcklig i andra sociala medier. Och alldeles för många #guiltfree taggade poster dyker upp. Ingen mat ska ge dig dåligt samvete (om du nu inte snott någon annans mat förstås) och på så vis ska det inte heller finnas något motsatt. Ät det du mår bra och strunta sedan i vad alla andra tycker!
Jag är galen i alla sorters småkakor och tycker att det är kul att ibland testa annorlunda bakverk som mer kvalar in som mellanmål än som fika eller nästan rent av middag! Jag har tidigare bakat bean brownies som jag gillar så när jag hittade detta recept på bean cookies i Buffé kunde jag inte låta bli att testa kakorna. De blir inte som cookies, men ändå som kakor om ni förstår vad jag menar. Jag tyckte inte de höll ihop riktigt efter 20 minuters gräddning som det stod i receptet och lät dem gå en stund till i ugnen, vilket kanske blev en lite för lång stund. För när kakorna har fått vila i kylen "sätter de sig" en aning. Jag gillade dem skarpt! Chokladkakor med sting av chili och med lite salt på toppen är helt i min smak, men chilin är framträdande så minska mängden på cayennepeppar om ni inte gillar chili.


Black bean chocolate chili cookies. 10-12 st
3/4 dl agavesirap eller honung
2 msk chiafrön
1/2 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker)
2 dl svarta kokta bönor
3/4 dl kakao
1/2 tsk cayennepeppar (minska denna mängd och du är känslig för chili)
3/4 dl hackad mörk choklad
1/2 dl hackade torkade tranbär
½ tsk flingsalt

Sätt ugnen på175°. Blanda sirap, chiafrön samt vaniljpulver i en skål och låt står.  Mixa bönor, kakao och cayennepeppar med stavmixer. Rör ned chiablandningen, den hackade chokladen och tranbären. Klicka ut smeten på en pappersklädd plåt. Platta till kakorna lite och strö över flingsalt. Grädda kakorna i 20-30 minuter. Låt svalna och förvara dem övertäcka i kylen.

22 kommentarer:

  1. oavsett vad man tycker om dieter och socker osv då är det kul att testa alla dessa recept som poppar upp...

  2. Vi (läs Anki) har bakat med gröna linser för länge sedan och det vill vi minnas var gott, så att dessa är goda är vi helt övertygade om. Men tänk att vi lyckats missa detta receptet i Buffé, nästan så skämskudden åker fram...:)

  3. Jag har bakat med bönor, zucchini, rödbetor etc. i både bröd och bakverk (läs kakor, muffins etc). Jag tycker att det blir så gott! Oavsett om det är guiltfree eller ej så gillar jag dessa (även om jag inte har smakat på dom)... ibland bara känner man bara på sig att ett recept är gott :) Stor kram på dig kära Remsan!

  4. Blev ett bara för mycket där i farten, haha! ;)

  5. Kul recept, och roligt att du gillade kakorna till slut!

  6. Något som är nyttigt att inse är att det sällan är själva maten man äter eller inte äter som är onyttig, utan anledningen till varför man äter det. Mat ska vara gott, göra oss mätta, ge oss näring och ge oss njutning

  7. Visst är det så och ändå är det så mycket känslor och tycken kring mat.

  8. Hur fräckt som helst! Kakor men ändå inte liksom. Tror jag nöjer mig med att titta på dina fina kakor dock. ;-)

    Kram kram

  9. Jag gjorde liknande för ett tag sen! Mycket goda! Och kan tänka mig att tranbär ger det lilla extra. "Nyttigt" har verkligen blivit ett laddat ord....
    Kramar! <3

  10. De här låter väldigt goda! Kram

  11. De ser väldigt fina ut! Jag tycker det är kul att baka med alternativa ingredienser så jag ska helt klart prova. Gjorde en brownie med svarta bönor för ett tag sedan, blev hur god som helst! Kram!

  12. อยากรวยเหรอ มาเล่นสล็อตออนไลน์ live22 เครดิตฟรีที่นี่สิ
    https://www.slotxd.com/live22

  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
  14. เล่น slotxo โบนัส100 เมื่อไหร่ก็ได้เงินจริง เพราะสล็อตxo ของที่นี่เป็นสล็อตออนไลน์ slotxo แบบจ่ายจริง

    https://www.slotxd.com/slotxo

  15. ดูหนังฟรี 2020ได้ที่ Doonung1234 ระดับ HD 4K หลากหลายเรื่องมากมาย สนุกกับเรื่ิอง Assassination Nation แอสแซสซิเนชั่น เนชั่น (2018)

  16. เล่นง่าย ได้เยอะ เครดิตฟรี สล็อต pgslot ที่นี่คลิก
    https://spinbot02.dreamwidth.org

  17. จากตู้ไม้สู่เครื่องกลไฟฟ้า
    การเปลี่ยนแปลงของเครื่องหยอดเหรียญขนาดใหญ่เกิดขึ้นในปีพ. ศ. 2506 เมื่อมีการจัดทำรูปแบบการชำระเงิน และเปลี่ยนเครื่องหยอดเหรียญให้เป็นระบบไฟฟ้าทั้งหมดทำให้เป็นเครื่องใช้ไฟฟ้าเครื่องแรกของโลกและเมื่อเวลาผ่านไปเหตุการณ์ของช่องวิดีโอจะไม่แสดงในระหว่างที่มีกราฟิกบนหน้าจอวิดีโอเพื่อความแปลกใหม่มากขึ้น ทุกอย่างของเครื่องคาสิโนถูกควบคุมด้วยระบบไฟฟ้า ที่ทำให้เขาได้รับความสนใจมากขึ้น และ ณ จุดนั้นก็ถูกแพร่กระจายไปยังดินแดนต่าง ๆ รวมถึงโซน ecu ทำให้มันเป็นที่รู้จักไปทั่วโลก ซึ่งช่วยให้เราสามารถตรวจสอบเครื่องสล็อตในทุกคาสิโนโดยเฉพาะคาสิโนในสหรัฐอเมริกาเช่นลาสเวกัส ณ จุดนี้ทุกคาสิโนที่นี่จะเต็มไปด้วยเครื่องสล็อตในแต่ละคาสิโนจะมีเครื่องเหล่านี้เปิดให้บริการมากมาย หรือบางบ่อนั้นมีอยู่ค่อนข้างครึ่งหมื่นเพราะมันทันสมัยมาก โดยการเล่นเมื่อใดก็ตามเราหลายคนมักจะใช้เวลากับมัน

    https://slotgametips.blogspot.com

  18. เล่นเกมแล้วได้เงิน สล็อตออนไลน์ เล่นง่ายๆ เล่นสล็อต slotxo ฟรีเครดิต
    ได้เงินจริง เล่นเลยที่นี่ คลิกเลย slotxo เกมยิงปลา อย่าพลาดมาลุ้นกันเลย https://www.slot2xl.com/slotxo

  19. เล่นเกมสล็อต SLOTXO โบนัส100 เล่นง่ายได้เงินจริง พร้อมโบนัสสล็อตออนไลน์เครดิตฟรีมากมาย แจกหนักแจกจริง !!!

  20. a screen mirroring app that is designed to connect every superslot

  21. Good article for everyone / Thank for sharing.
    PG SLOT เว็บสล็อต ของดีที่ 1 ในตอนนี้

  22. Good article for everyone, This article are so cool for us.
    พีจีสล็อต

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.