Indian chicken curry

10/29/2014

Jag kan varken säga att jag brukar laga mycket indisk mat eller att jag är bra på det, men jag gillar det verkligen och skulle vilja bli bättre på det. Den här grytan som jag hittade (på en engelsk sida med indiska recept) var en vild chansning, men jag tycker att slutresultatet blev riktigt bra. Den fick en härlig kryddighet och lagom hetta. Sonen tyckte det var godaste maten på länge, även om han var skeptisk till att såsen var tomatbaserad eftersom det inte alls ser ut så när tomaterna har kokat ihop tillsammans med alla kryddor.
Sitter ni inne på ett toppenrecept på någon indisk gryta så får ni gärna tipsa mig!



Indian chicken curry, 4 pers.
1 stor lök, grovt hackad
6 vitlöksklyftor, grovt hackade
50 g ingefära, grovhackad
½ dl vatten
2 tsk hel kummin
1 tsk fänkålsfrön
1 kanelstång
1 tsk chiliflakes
2 tsk garam masala
1 tsk gurkmeja
1 tsk koriander
1 tsk strösocker
400g kan hackade tomater
600 g benfria kycklinglår eller bröst
2 1/2 dl kycklingbuljong
150-200 g haricot verts (jag använde frysta - halvtinade)
färsk hackad koriander
(jag toppade även grytan med en strimlad snackpaprika)

Mixa lök, vitlök och ingefära  tillsammans med vattnet till en pasta. Jag använde stavmixer, men det går säkert lika bra att riva alla grönsakerna på ett rivjärn.
Hetta upp olja i en stor gryta på medelvärmeLägg i kummin, fänkålsfrön, kanel och chiliflakes och fräs dem i ca 30 sekunder tills kryddorna börjar dofta.
Tillsätt lökpastan och stek tills vattnet avdunstar och löken blivit gyllengul, ca 5 minuter. Rör i garam masala, gurkmeja samt socker och låt puttra 30 sekunder innan du tillsätter tomaterna. Låt sedan allt småkoka medelvärme i 10-15 minuter utan lock tills tomaterna reducerats och fått en mörkare färg.
Skär kycklinglåren i 3x3 cm stora bitar och lägg i grytan när tomaterna har tjocknat till en pasta. Koka i 5 minuter och häll sedan över kycklingbuljong och lägg i bönorna. Sjud i ytterligare 8-10 minuter utan lock tills kycklingen är helt färdig. Smaka av och tillsätt mer kryddor om så behövs. Strö över färsk hackad koriander.


Jag serverade grytan tillsammans med ris,gurk- och myntaraijta, färsk mango, mangochutney och libabröd. Jag hade helt enkelt inte tid att baka något naan att servera tillsammans med grytan, men det funkade lika bra med libabröd att skopa upp den med. 
 
Gurkraita, 4 pers.
½ gurka, grovt riven
2-3 dl matyoghurt
 2-3 msk hackad färsk mynta
1 msk honung
1 vitlöksklyfta, riven
salt & peppar

Jag pressade ut lite av vattnet ur den rivna gurkan. Blanda den med yoghurt, mynta, honung samt vitlök. Smaka av med salt och peppar.


 

8 kommentarer:

  1. Jag gjorde också indiskt häromsistens! Gud så gott det blev om jag får säga det själv (och det får jag ju). Håll utkik på bloggen ;)
    Jag sparar ner det här receptet i min "att-laga-mapp". Och Libabröd passar väl till det mesta? :D
    Kram!

  2. LJUVLIGT! Jag älskar indisk mat. Verkligen älskar! Vi har gjort Jamie Olivers rogan josh (med lamm, jag brukar byta ut det mot blomkål istället!) http://www.jamieoliver.com/recipes/lamb-recipes/rogan-josh/ - sjukt god!

    KRAM!

  3. Som Charlotta är inne på har Jamie Oliver bra indiska recept. De gillar ju indiskt, britterna. I hans bok Matrevolution (som har några år på nacken nu) finns ett helt avsnitt med massa godsaker!

  4. Men så jädra gott det ser ut i grytan, ja det låter så klart fantastiskt gott också men dina bilder är som vanligt så otroligt inbjudande!
    Vi har ett gäng grytor med smak av Indien på bloggen, det finns till o med en egen indisk-mat-kategori som du kan dyka ner i om du är sugen:) Annars kan vi tipsa dej att googla på Bal Arneson, en indisk kvinna med matlagningsprogram på engelsk tv, programmet heter Spice Godess och gick på någon svensk tvkanal tidigare. Där fick vi mycket inspiration och många av hennes recept ligger på nätet, är lätta att följa och översätta.

    Kramar

  5. Indisk mat är aldrig fel! Alla dess härliga kryddor och så lite bröd och något sött till. Din gryta ser finfin ut!

  6. Kan meddela att Calle har den här grytan (fast med lamm!) kokandes på spisen as we speak! :=)

  7. Älskar verkligen Indisk mat såå gott:)

  8. Tack för tipsen! Jag körde på recept från Jamie Oliver. Receptet kommer på bloggen så småningom.
    Kul, Charlotta! Hoppas ni gillar den.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.