Kravmärkt cava

10/14/2014

Att jag gillar cava är väl ingen som har missat vid det här laget. Jodå, jag gillar även champagne och en del annat mousserande vin, men det är något visst med en riktigt torr cava. Cava är som Spaniens "champagne" och framställs enligt den traditionella metoden, men på andra druvor. Nu opponerar sig champagneälskarna och vinkännarna, men cava och champagne har många likheter och visst även en del olikheter. Jag gillar den karakteristiska friska fruktiga och lite gummigaktiga smaken hos cava. Och så ska den vara torr; brut nature, extra brut eller möjligtvis brut, men absolut inte tillhöra de sötare sorterna. En cava som jag tycker är riktigt god är La Vida al Camp (7776), som glädjande har fått ekocertifiering och KRAV-märkning. Plus att de har sänkt priset på den. En god cava, till bra pris som dessutom är ekologisk är som ett Kinderägg med tre önskningar i en! Gör som min man gjorde och överraska någon ni tycker om med en låda finfin cava!



Imorgon är jag äntligen ledig efter att ha jobbat en lååång helg för det är nästan en vecka sedan jag var ledig. Då har jag lovat busungarna att vi ska shoppa lite och gå på kondis. De ser faktiskt fram emot båda sakerna lika mycket, så jag får göra mitt bästa att se till att de inte går helt bananas både när vi shoppar och ska beställa fika... Efter det får vi om jag inte behöver en veckas ledighet!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad det låter mysigt! Det gjorde jag och min mamma också när jag var liten - gick på kondis och fikade och tittade på alla människor som gick förbi utanför. Beställde ALLTID kanelbulle - precis som jag alltid fortfarande gör nu när jag är på kondis, haha. Kram!

  2. Cava, Prosecco, Bubbel, Mousserat vin, Champagne, kärt barn har många namn. Jag är en sann bubbelälskare, om du nu kunnat undgå att lägga märke till detta.

    tack för tipset, ska genast kollas upp!

    Kram kram

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.