Slottsträdgården Ulriksdal

10/10/2014

När jag var i Stockholm för ett par veckor sedan och träffade Lotta och Kim, började vi vår dejt med att åka till Slottsträdgården Ulriksdal. Jag har aldrig varit där tidigare, men hört en massa positivt om det och vi blev inte besvikna. Trädgården är som en park och det finns växter för alla typer av boenden (villor och lägenheter) och smaker.

Bara att strosa runt och kika på alla plantor är en njutning och avkoppling i sig för hela trädgården andas ett lugn, men växter har ju gärna den förmågan att skapa en sorts harmoni. Det är det jag älskar mest med min egen trädgård, känslan som infinner sig bara av att vara i den även att trädgårdsarbete är avkopplande i sig. Men får jag välja ligger jag hellre i gräset och slappar än på knä i landen och rensar ogräs. Jag är inte helt galen... :-P


För de besökare som är sugna på att plocka grönsaker är det bara att välja en lagom stor korg och ge sig ut i landen och fylla den med det man tycker om. Och det fanns verkligen mycket att välja på, allt från olika sorters kål och sallader till rotfrukter och andra ovanjord växande grönsaker.

Sedan kan man under tiden försöka klura ut vad det är som växer och vilken del av plantan som äts. Ja, det är inte så självklart kan jag lova och då äter jag alla sorters grönsaker och har odlat en del. Ni kan ju till exempel kolla på dessa gula blommor och säga vilken grönsak de ska bli. De på den vänstra bilden alltså, ho ho... Även om Lotta är lika fin som alla världens blommor tillsammans.
 
Andra plantor var mer överraskande på sättet de växte, som kronärtskockorna som jag trodde växte en och en rakt upp ur jorden, men som ni ser växer de inte så. Alltid lär man sig något nytt!

Olika sorters prydnadspumpor odlade de så att de växte upp över en spaljébåge, som ni ser på bilden med Lotta ovan. Nu har jag förberett min man på att jag vill ha något liknande, så frågan är bara vart jag ska ha den. Kanske på stigen på vår baksida som leder nedåt skogen. Jag ska bara få min man till att tycka att det är bra idé först...
 
Här kan ju undra vad det är för ett konstigt hus mitt i majsåkern. Nej det är varken huset som majsodlaren bor i och inte heller ett trasigt växthus om nu någon funderade i dessa banor. Det ser nästan ut som nästa storm skulle kunna ta huset med sig.

Men när man kommer närmre så visar det sig vara en mysig plats att vila fötterna på när man knatat runt bland alla växter en stund. Jag kände verkligen att det växthus jag önskar mig måste vara av lite större modell så att jag får plats med en skön hörna att koppla av i och gärna njuta av en god fika då och då.


På flera ställen i trädgården finns det möjlighet att finna lugn och ro. Och trots att det var många besökare är det ändå lätt att koppla av i något mysigt hörn. De var flera personer som satt och läste, vilade eller satt och småpratade på någon av sittplatserna.


Fast det fanns även delar i trädgården för de med lite mer spring i benen. Nu kände jag inte riktigt själv för att go bananas, men hade jag haft med mig kidsen så överdriver jag inte om jag säger att de hade tröttnat på att kolla på grönsaksplantor efter fem minuter och mer än gärna klättrat lite i denna delen.


För de besökare som inte är intresserade av grönsaker finns det även blommor till självplock. Och även en massa olika plantor att köpa, allt från som blomplantor till buskar och träd.  Det fanns även galet mycket fina krukor och annat pynt till trädgårdar, uterum och balkonger. Och vart man en vände sig fanns det krukor med olika blom- och växtgrupper i alla möjliga storlekar och stilar. Personligen föredrar jag de växter som kräver liten omsorg, både när det gäller att förse dem med vatten och beskära dem och annat pyssel. Jag har uteslutande perenner som antingen sköter sig själva eller som klipps ned på hösten och poppa upp fint till våren igen varje år. Varje år köper jag väl en och annan krukväxt både att ha inomhus och ute i krukor, som sedan går en säker död till mötes. Grym är jag på så vis.

Vi passade på att äta lunch i Slottsträdgårdens café, men missade tyvärr deras vegetarisk buffé. Som tur var serverades det ändå mat och vi hade istället två rätter att välja mellan, även dessa vegetariska. Vi valde alla tre ost och savoykålsbiff med linssallad, hasselnötter och dijonsås, och precis som bilden visar var det mycket gott!


För de som inte vill äta mat så är caféet även fullt av en mängd olika kakor att välja mellan. Som tur var får jag väl säga var jag inte vrålhungrig när vi besökte caféet, för då hade jag säker plockat till mig sju sorters kakor, minst... När det kommer till småkakor är jag som kakmonstret i Muppet Show/Sesame Street. Kaka... kaka... kaka... kaka!
Jag tror att det på tavlan bakom på väggen stod "Vår buffé är en blandning av exotiska rätter och svenska traditioner. Här tillagar vi maten på övervägande ekologiska råvaror". Nästa gång jag kikar förbi ska jag definitivt pricka in deras vegetariska buffé!

6 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder:) Dit ska jag försöka ta mig till nästa år när man är i huvudstaden.
    Ha en skön helg!
    KRAM

  2. underbara bilder ....

  3. Vilka bilder! Visst motiven hjälper ju till, men vad du är duktig med kameran!
    Och vad mysigt vi hade. Kram!

  4. Vilka fina bilder! Jag blir väldigt sugen på att åka dit nu. Men det är ju inte riktigt lika fint i höstrusket...
    Men till advent brukar jag se till att göra ett besök för att köpa in julblommorna :-)
    Jag har lyckats pricka in deras vegetariska buffé och den är helt klart värt ett besök!!!

  5. Vilket bra inlägg du fick till av vårt strosande i denna härliga miljö! Jag säger som Kim, du är jätteduktig med kameran. Ser att jag missade massor som du fångade :-) Stället funkar året runt, på olika sätt. Men det är klart att kring skördetid så får man ut mer av det. Nästa gång prickar vi in buffén ;-)

    Kram!

    PS
    De e du som e fin som en blomma!


  6. เล่นเกม สล็อต live22 โบนัส100 เครดิตฟรี slot online
    https://www.live22easy.com/

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.