Halloweenmiddag

10/24/2014

Om en vecka är det halloween (den 31/10), som i år infaller samma helg som Allahelgonahelgen. Firandet av dessa skiljer sig en del åt och många firar inte ens Halloween. Mina barn ser det inte ens som ett alternativ att hoppa över Halloween. Brukar ni plinga på hos grannarna och skrika "bus eller godis"? Jag brukar inte själv göra det (tack och lov säger säkert mina grannar...), men jag har ett par barn som gärna klär ut sig och ger sig ut för att spöka i vårt område. Så se upp nästa fredag! Fast det kan vara så att jag klär ut mig och skrämmer de som knackar på. Vem vet... De monster och spöken som inte blir rädda när de knackar på bjuder vi gärna in på en riktigt läskig skräckmiddag. Jag hoppas på att kunna inspirera några av er att göra detsamma. Här är det bara att låta fantasin flöda och de bästa att ta till hjälp är självklart de barn ni känner. Allt kan bli monstermat om man bara vill. Här är några tips och här är bilder från förra årets middag:
Grön spagetti är plötsligt ingen vanlig pasta utan maskar
Cocktailtomater med majonäs på blir flugsvampar
Korvar och morötter kan bli avhuggna fingrar där ketchupen får agera blod
Korvar med pinnbröd runt blir lätt mumier
Kycklingvingar äts som grodlår
Potatismos spritsas till spöken
Ägghalvor och skivade oliver får bli ögon
Färgad is som fryses i plasthandskar kan flyta som avhuggna händer i bålskålen
Röd läsk eller saft serveras som fladdermusblod
Oreocookies med lakritssnören förvandlas till spindlar
Chokladpudding/-mousse med hackad choklad eller grönt strössel ovanpå blir små gravplatser med Finger-Mariekex som gravstenar
Maränger kan spritsas som spöken (eller benkotor) med lite smält mörk choklad som ögon. Bananhalvor med chokladögon fungerar lika bra som spöken
Listan kan göras lång, så nu finns det inga ursäkter - bjud in ett gäng glada spöken och njut av en läskig middag!

Om det inte brukar finnas orange paprika i matbutikerna i vanliga fall, så brukar de dyka upp lagom till Halloween i alla fall. Dessa går att gör låtsas pumpamonster/-figurer av.

Att färga pasta kan vara lite si så där, det gäller att den inte avskräcker gästerna. Fast är de med och fixar spökmiddagen brukar det lösa sig. En liten häxa som kokar sina egna gröna maskar och bjuder kan väl ingen säga nej till?
Fingrar går att göra av korvar, morötter, stora potatisstavar, bröd tex grisini, mördeg (gör dessa gröna och knotiga om ni vågar) och benkotor av bröd eller marängsmet som spritsas ut.
Benknotorna kan jag tillägga har barnen hittat när vi var på semester och kommer från sjöfåglar, så ni inte går runt och tror att jag är lika otäck som jag kanske ser ut...


Spöken går det att göra av olika saker, allt från mos av olika slag, rishögar, portionsbröd, ostskivor, marängsmet (kolla länken ovan), bananhalvor, päron som doppas i glasyr... Som sagt, det är bara fantasin som sätter gränser.
Och självklart serveras det blod till maten eller möjligtvis grön magisk dryck som kokats på grodor och ormar ute i skogen. Se upp bara så ingen blir förvandlad till något!


Makabert? Ja, lite kanske. Fast lite lagom galet är ändå kul kan jag tycka. Men när ni nu blir helt till er och rycks med i detta så det kan det vara bra att ha i åtanke att inte göra mat som ser så äcklig ut så att gästerna inte ens vill smaka på den. Jag har hört om både chokladpudding som blivit, hm..., bajsklickar och chokladbollssmet som formats till korvar och lagts i en låda med hackade nötter för att likna en kattlåda... Vi äter en hel del med ögonen också.



Dessa söta spindlar är istället nästan för söta för att ätas upp! Jag är dålig på att baka snygga cupcakes och andra fantasifulla bakverk så jag kör på en enklare variant. Med glasyr går det att göra en massa roligt med färdiga kakor om ni nu inte känner för att baka något riktigt läskigt till alla moster och spöken som dyker upp!

Where ever you go, whatever you Boo!
Happy Halloween to You!

6 kommentarer:

  1. Wow, så mycket fint och makabert och fräckt. Kanske att jag lånar någon av idéerna. Köpte iaf hem orange paprikor i dag.

    Kram kram

  2. Ha ha underbart! En liten orange paprika får det bli för min del!
    Kram på dig.

  3. มาดูหนังออนไลน์ Superman: Red Son ซูปเปอร์แมน: เรดซัน บุรุษเหล็กเผด็จการ (2020) อยู่ที่ไหนก็ดูได้ง่ายๆ แสนสนุกไม่มีจำกัด
    https://www.doonung1234.com/

  4. If you're American, soccer probably isn't your cuppa tea.
    เว็บแทงบอลออนไลน์

  5. First of all, at all times I used the soccer teams themselves as a starting point.
    บ้านผลบอล

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.