Black lentil paté

12/19/2012

Dagens recept är en mycket god vegetarisk paté, men innan jag kommer till hur ni ska gå till väga för att testa denna goding ska jag berätta hur allt kom sig. Ibland slumpar det sig på de mest märkliga vis hur ett recept hamnar i ens kök. Min väninna Linn sökte för ett tag sedan en "brevkompis" (gud, vad jag älskar det ordet, blir alldeles nostalgisk) som hade engelska som huvudspråk för att utveckla sin egen engelska. Linn får då kontakt med Jen i L.A. som i sin tur är lite förälskad i Sverige! Perfect match :-) När Jen tillsammans med sin familj i somras besökte vår stad kunde vi tyvärr inte ses, men vi har ändå lärt känna varandra lite via Facebook. Det har visat sig att vi delar passionen för mat! I Sverige föll hon för Västenbottenost och lufsa, bara det säger allt om hennes goda smak :-)  Detta receptet kommer från Jens väninna som arbetat för tidningen Vegetarian Times. Vill ni ha en god vegetarisk paté till julbordet eller till nyårssnittarna - varsågoda!



Linspaté, 4-5 dl (gör du dubbel sats blir det nästan en hel avlång brödform)
3 ½ dl grönsaksbuljong
3 vitlöksklyftor
1 lagerblad
1 1/4 dl belugalinser (svarta)
½ gul lök, hackad
2 msk olivolja
1 portabellosvamp, hackad
1 1/4 dl hackade valnötter
10 haricots verts
2 tsk torkad basilika
2 tsk torkad oregano
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 krm paprikapulver
1 tsk färsk rosmarin
2 + 1 tsk citronjuice
1 tsk olivolja


Koka upp grönsaksbuljong vitlök och lagerblad. Häll i linserna och låt sedan sjuda i cirka 20 minuter. Ta bort lagerbladet. Fräs den gula löken mjuk och glansig i en panna med olja utan att den får färg. Vänd ned svamp samt valnötter och stek tills all vätska som svampen släppt ifrån sig försvunnit igen. Tillsätt bönorna samt de torkade kryddorna och koka tills bönorna mjuknat en del. Nu har du i rosmarin och citronjuice och låt koka tills all vätska absorberats. Mixa sedan lök- och svampblandningen slät. Tillsätt de kokta linserna och mixa allt slätt och mjukt. Rör ned 1 tsk citronjuice och 1 tsk olivolja. Tillsätt eventuellt mer kryddor.
Lägg patén i en form och låt smakerna få komma fram, gärna i minst 2 timmar före servering. Vid längre förvaring rekommenderas kylskåp, men servera helst patén rumstempererad.
Servera den tillsammans med en god sås, marmelad eller chutney. På bilden har jag toppat dem med rödlökscumberland blandad med lingon.
 

11 kommentarer:

  1. Kul historia :) De är sådana man kommer ihåg! Och den här patén vill jag inte glömma. Men istället vill jag nog bjuda vegosar på fest och imponera på dem (och andra) med den här patén. Något för nyårssnittarna kanske?
    Kram!

  2. Visst är det underligt och på samma gång underbart hur intressen kan förena och föra samman människor från olika delar av världen.
    Så många goda ingredienser det är i patén, paté är verkligen något som känns så där väldigt vuxet...

  3. Det låter så gott! Undrar om man kan byta ut linser mot något annat... min mage klarar inte av de...
    Ha en underbar dag!
    kram kram
    //Lana

  4. Jag gillar det vegetariska på julbordet. Ett superbra komplement till allt kött man trycker i sig, även om det för min del blir kalkon.

    Kram!

    P.S. Jag älskar också ordet brevvän! D.S.

  5. Vad härligt med en vegetarisk paté! Rör aldrig någon annan paté... Så mycket goda smaker i denna! Kul hur den hittade till Remsans Bistro :-)

  6. vilken härlig historia bakom receptet :)

    skulle aldrig våga införa nåt vegetariskt på julbordet för då dödar väl min storebror mig (han är fortfarande sur för att jag lurade i honom vegetarisk schnitzel för 6 år sen...) men tänker precis som Kim att det nog skulle vara nåt att imponera på veg-kompisarna med!

  7. Coolt! Och jättefina foton! Kram!

  8. Tycker detta låter riktigt spännande vännen... jag är inte mycket för patéer men någon gång ska jag testa och se om det är något för mig.

    Ja, ibland äro receptens vägar outgrundliga! Coolt att hon skriver för Vegetarian Times också :) Hur stor upplaga har tidningen, vet du det?

  9. Verkar hur gott som helst, jag äter ofta veg.mat det här ska testas!

  10. Amy, jag har ingen aning om hur stor deras upplaga är. Men du finner dem även på nätet om du vill kika in.

  11. Ojoj så mycket gott man kan hitta här inne. Här måste jag hitta lite inspiration ibland så nu gjorde jag mig till följare :) Ha en fin fortsättning! Kramar

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.