Cake pops med julsmak

12/14/2012

När vi gjorde julgodis inför luciafirandet och skulle göra cake pops fick jag för mig att vi skulle göra ett par små snögubbar. Tja, det gick väl sisådär... Problemen började när de små kulorna skulle monteras ihop, vilket fick lösas med pinnar till snittar. Få chokladen på dem snyggt gick hyfsat för det gör inget om de blir lite ojämna. Går lättare med mörk choklad eller mjölkchoklad tycker jag jämfört med vit choklad. Men när vi sedan kommer till konststycket att göra "stenar" som mun och ögon ville bara chokladen rinna. Vi provade med alla möjliga små redskap, men våra snögubbar blev ändå något som mer liknade spöken. Hur som helst är cake pops, eller pepparkakskulor som barnen kallar dem, det julgodiset som barnen säger "äger fetast" för att citera sonen i huset. Göra vanliga cake pops utan dekoration eller med lite färgat strössel på är enkelt och det kan barnen göra, men att göra mer avancerade skapelser överlåter jag till andra. Men visst ser de lite dumsnälla ut.

Helgen kommer vigas åt att fixa de sista julklapparna och så smått börja planera vem som ska göra vad till julbordet. Lite mer pepparkakor tror jag också vi ska baka. På något märkligt vis har de en strykande åtgång ;-) Ha en skön helg alla fina!





Cake pops, ca 20 st (beroende på storlek)a
1 paket Ballerina (pepparkaka) el andra fyllda kakor som tex Oreocookies el. 200 g mjuk pepparkaka
100 g Philadelphiaost
100 g valfri choklad, smältes över vattenbad
ev. strössel

Mixa kexen till en smulig massa och blanda sedan ihop med philadelphiaosten. Rulla bollar av smeten och låt dem gärna stå en stund i kylen innan de doppas i den smälta chokladen.

16 kommentarer:

  1. Äger fett, ja det gör dom väl absolut! Eller, de är väldigt söta:)

  2. ¨Så söta!!

  3. Jättesöta!!!

  4. Så gulliga gahhhhhh : ) kram Sofia

  5. men åh de ser ju jättestöta ut ju. Kunde kanske vara något att göra hemma med killarna när vi ska pyssla lite .

    Tack.

    Lena från make a head food

  6. Jag tycker de ser helt underbara ut :)

  7. Jag har gjort liknande fast inte med pepparkaka. Otroligt gott!!
    Ha en underbar helg!
    Många kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

  8. Ja, mycket söta!

  9. tycker att de blev riktigt fina

  10. Vilka otroligt coola cake pops! Jag skickar en hastig hälsning från ett snöigt Örebro, där äldsta dottern bor. Kram!

  11. Haha, det var de sötaste snögubbar jag sett! :-D

  12. Vad gott!
    Jag gjorde en gång chokopops, jättegoda av typ chokladtryffel...
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

  13. De blev ju jättefina :-)

  14. Vilka små sötnosar!

  15. Gu så gulliga, underbara! :)

  16. Vilka sötisar!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.