Plättar är på något sätt alltid inne

12/17/2012

Suget efter julmat har börja komma så smått och jag dreglar lätt när jag tänker på krämig Janssons frestelse, små delikatessköttbullar, olika sillar, rökta fiskar och allt annat gott. Det enda sättet julmaten stormat mitt kök är än så länge genom att breda ut sig och ta plats i kylen. Bortsett från en och annan julskinkesmörgås och tomtegröt äter vi vanlig mat. Fast rotfrukter, lingon och ja, som ni vet även kål hör årstiden lika mycket till. Och vad det gäller plättar så tycker två stycken i vår familj att de alltid är i säsong ;-) Vi har ett favoritrecept på ugnspannakaka vi ofta lagar med rotfrukter i, så när Sofie hade gjort rotfruktspannkakor kände jag med en gång att det var något för oss. Eftersom hela familjen är barnsligt förtjusta i plättar som går att äta med händerna gjorde jag istället det. Lite trixigt får jag erkänna att det var att få ned smeten i plättlaggens hål, så sista smeten gräddade jag i våffeljärnet som jag brukar göra med raggmunkar. Hur ni än väljer att göra så blir de mycket goda och testa gärna vitkålssalladen jag gjorde för den passar verkligen bra till.


Rotfruktsplättar, 4 pers.
500 g rotfrukter, fint rivna (jag tog morot, potatis, palsternacka och kålrot)
5 dl mjölk
2 ägg
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk salt

1 litet huvud vitkål (eko), tunt strimlat
2 dl frysta lingon, tinade
2 äpplen, fint rivna

Blanda vitkål med lingon och äpple. Mosa sönder lingonen lätt. Låt salladen dra en stund.
Vispa samman äggen och hälften av mjölken. Tillsätt mjölet och vispa smeten klumpfri. Häll i resten av mjölken och tillsätt salt samt de rivna rotfrukterna. Grädda plättar och servera tillsammans med vitkålssalladen och lite stekt bacon.
  

11 kommentarer:

  1. Härligt! Och lite kål till det:)

  2. Mums mums mums kramar från Hjo Sofia

  3. Det här verkar gott. Vi gillar också plättar och pannkakor här hemma. Tror nog att detta får bli en sallad som hamnar på julbordet i år :)

  4. Potatisplättar eller som vi kallar de på polska placki ziemniaczane är det bästa jag och mina barn vet. Min man tackar inte heller till dem.

  5. Så gott och fräscht!

  6. Tänk vad mycket man kan variera plättarna! :)
    De här låter supergott! :)
    Ha en underbar tisdag!
    kram kram
    //Lana

  7. Ja sedär var det plättar med ser jag :) Och inne hos mig finner du något bekant också som jag lagt in idag... det är härligt när vi bloggare tänker lika :) Kram på dig!

  8. Oj, vad sugen jag blev på plättar! Men inte med rotsaker. Bara potatis :-)

    Vitkålssalladen med lingon ser fantastisk ut. Så fina bilder du tar!

    Ha en härlig tisdag och kram till dig!

  9. fantastiskt gott!

    Lena från make a head food

  10. Ja fy, den där julmatens utbredning är näst intill brottslig vad det gäller att ta plats. Vår frys är belamrad med vildsvin, leverpastej, leverkorv och sylta...
    Gott med riktiga lingon i vitkålssallden, istället för lingonsylt.

  11. Vad gott det såg ut med kålsallad till plättarna! jag har lita kål kvar i kylen eftersom jag gjorde kålpudding igår.
    Kram

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.