Risgrynsgröt att bli glad av

12/11/2012

Som ni sett på Facebook har jag redan ätit min första vörtbrödssmörgås med julskinka i år. Suget blev helt enkelt för stort. Jag har inte griljerat någon skinka själv ännu utan köpte lite i charken. Perfekt tycker jag att kunna köpa så många skivor julskinka man vill ha. Det abolut bästa receptet på vörtbröd jag testat hittar ni här.
Nu var det en liten kille här hemma som hade fått risgrynsgrötsabstinens och ville att jag skulle koka det. Och jag inte är inte svårflirtad när en söt blondin på sju år lägger huvudet på sned och ler sitt bästa leende. Vad passar bättre i detta snöoväder som chokerat vår stad. Jisses, vad det har snöat. Har ni någon gång svurit och slitit ert hår för att risgrynsgröten envisas med att brännas vid eller koka över? Det har jag. Många gånger. För ett par år sedan fann jag lösningen, att koka den i ugnen. Tipset fick jag av Frostrosor, som är uppvuxen med att de kokar gröten på detta viset. Hur smidigt som helst! Om ni sedan vill ta bort den bruna ytan som blir eller äta den är upp till er. Hos oss är det lite olika beronde på vem som ska äta gröten. Så se till att koka lite tomtegröt med er nu!


Risgrynsgröt, 6-8 pers. (på bilden ses en halv sats, en av mina formar)
11 dl mjölk (eller 13 dl och ingen grädde)
2 dl vispgrädde
2 dl grötris
25 g smör, hyvlat eller i klickar
1 tsk salt
ev. lite råsocker

Sätt ugnen på 175°. Blanda alla ingredienserna i en eller två formar. Tillaga mitt i ugnen i 1 ½ timme. Klart!

16 kommentarer:

  1. Är man en tråkmåns om man inte gillar gröt? I så fall är jag det... Det går ner med massor av mjölk, kanel och socker men jag kan uppskatta sättet att tillaga i ugn i stället för kastrull. Jag skulle definitivt bränna fast den annars.

    Du får gröten att se jättefin och läcker ut med den där ytan! Snäll mamma som fixar gröten så där :-)

    Har sett på väderprognoserna att ni har det rätt besvärligt med snö och blåst, som vi hade i förra veckan vad det verkar. Det börjar funka normalt allting nu även om bilar fortfarande kör fast på de minsta ännu oplogade gatorna. Hoppas du tar det lugnt i snön och inte skadar någon mer fot!

    Kram!

  2. Ja, det är det absolut smidigaste sättet att koka risengröden på, och det blir jättebra! Ankis mor gjorde alltid också så här och nu har det gått vidare till oss andra.

    Fy, vi såg att det var klass två varning för er och för Öland, hoppas det inte är alldeles för hemskt där uppe.
    Ta det lugnt om ni ger er ut. och - mössa på!

    Kramar

  3. Jag har kokat risgrynsgröten i ugnen flera gånger, men jag brukar bara ha den på 100°. På induktionshällen funkar det bra att koka så numera gör jag den på spisen igen. :)

  4. Så smart, att göra den i ugnen, det måste jag testa

  5. Lotta, du är som Milia, hon skippar också gröten men äter gärna mjölk och en massa kanel.
    Verkar vara många som kokar gröt på detta viset och det är oerhört smart.

  6. Måste jag testa. Har bestämt att vi ska äta gröt och skinkmacka på Lucia.

  7. Hej! Tack för en trevlig blogg som jag länge följt. Brukar också koka i ugnen på 100 grader. Tar ut och rör emellanåt. Lock på så slipper man det brända. Blir perfekt! Tar gammaldags mjölk eller endast standardmjölk utan grädde.
    Med vänlig hälsning Pia D-H i Kågeröd

  8. gahhh vad gott : )) kram från Hjo Sofia

  9. Hej Pia! Det är alltid roligt när läsare ger sig till känna ;-) Kul att du trivs här :-) Tack för tipset om locket! Kram.

  10. Jag brukar variera mig, ibland lagar jag gröten i ugn och ibland i kastrull! Risgrynsgröt är nog den godaste gröt som finns! Åt senast igår :)

  11. Mums, gott, gott! Det här sättet att tillaga gröt känner jag igen! Gammal tradition i Ryssland! :)
    Ha en fin dag!
    kram
    //Lana

  12. Det är ju så smart och ändå har jag aldrig gjort det. Blir oftast en grötkorv eftersom barnen gärna äter gröt till frukost ibland på vintern. Det är ju det där med att ha framförhållning ;) inte min starkaste sida...
    Men de blir väl en bra luciafrukost.

  13. Coolt, aldrig provat att göra på det sättet! Jag brukar dock alltid köpa vanlig, nu finns det en ekologisk utan socker som är riktigt bra! Så ska den såklart ätas med mammas saftsås och ett berg av kanel :=)

  14. Jag har redan satt i mig en sisådär 12 portioner julgröt under förra veckan, men jag har lite att ta igen då jag inte började att gilla risgrynsgröt förren ett par år tillbaka :-)Fast jag kokar på spisen i gjutjärnsgryta.

  15. Låter som något för mig, att köpa julskinkeskivor i charken. Är rätt sugen på julskinka, men tror inte jag kommer göra en trekilos till mig själv...
    Gröt i ugn låter bra, för bränner vid gör den ju på spisen så fort man vänder ryggen till... såklart :)

  16. Ska testa detta till lunch på söndag eller till skinkan i morgon kväll.

    Kram på dig!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.