Kålmasken som övervintrat

12/16/2012

Gröna skafferiet har på sin blogg ett återkommande inslag - Säsongens bästa. Varje månad belyser hon en råvara som är i säsong och sedan får alla som vill hjälpas åt att samla ihop fantastiska recept på just denna produkt. Visst är det är toppen! Denna månad var det ett helt grönsakssläkte som blev säsongens bästa, kålsläktet. Jag är som ni kanske minns något av en kålmask. Jag älskar verkligen alla sorters kål och spanar ständigt efter nya idéer vad de kan användas till, så jag kommer bokmärka samtliga recept. Kål i olika skepnader brukar vara en av den grönsaker som pressar sig in på de annars köttfyllda julborden, med all rätt :-) Här är mitt bidrag en potatisgratäng med grönkål i som jag serverade tillsammans med halloumi stekt i chiliolja.


Potatisgratäng med grönkål och fetaost, 4 pers.
400 g grönkål, utan den tjocka stammen och hackad
1 liten purjolök, strimlad
1 vitlöksklyfta

3 dl vispgrädde
salt & svartpeppar
riven muskotnöt
400 g potatis, skalad och skivad
200 g fetaost


Sätt ugnen på 225°. Koka upp rikligt med vatten i en gryta. Skär bort grönkålsbladen från stammen och skölj dem samt hacka dem grovt. Lägg kålen i det kokande vattnet och låt dem koka ett par minuter. Spola kålen under rinnande kallt vatten och låt den rinna av.Smält smör i en gryta och fräs purjolök och vitlök hastigt. Häll i grädden och Tillsätt grönkålen, krydda med salt och peppar och lite riven muskotnöt. Koka upp och lägg sedan i potatisskivorna. Låt sjuda tills potatisen släppt ifrån sig en del stärkelse så såsen tjocknat och potatisen mjuknat lite. Varva potatisgrädden med grönkål och fetaost i en ugnsform. Grädda i ugnen i 20-25 minuter tills gratängen fått fin färg.

10 kommentarer:

  1. Vad gott och bra med variation på potatisgratäng!

  2. Oj, oj. Har aldrig ätit grönkål men sett massor av frestande recept med det, speciellt nu inför jul. Ska man våga sig på att "offra" potatisgratängen på det här viset? Ja, det ska man nog :-) Speciellt med halloumi till som mår så himla bra av chili!

    Ha en härlig söndag!

  3. Jag är också en kålmask! Kål är bra i alla varianter, och speciellt för att bryta av det tunga julbordet.
    Så alla kål, och grönkålsrecept i synnerhet, är välkomna in i min "spara-mapp".

  4. Låter mycket gott och mycket nyttigt med grönkål! :)
    Ha en fin söndag!
    Kram
    //Lana

  5. Grönkål gjorde jag idag till middag, har inte testat tidigare och jag tyckte den blev mycket god. Bra att variera potatisgratängen på det här viset som du gjort tycker jag. Kram!

  6. Och både fetaost och halloumi, vi gillar skarpt! Grönkål har vi annars bara provat att göra soppa på och det är ju smarrigt, så de blir kanske att spärra upp ögonen lite extra när det är storhandlig på schemat. Gott tips, med andra ord.

    Ha en riktigt skön söndagskväll,
    kramar

  7. Haha, och jag är precis tvärt emot! Gillar ingen kål. Bara kola. Hähä!

  8. Ha ha, ja men ingår inte kola i kålsläktet ;-)

  9. Älskar kål men äter alldeles för lite bara för att spara min. Och aldrig grönkål. Men gjorde en grönkålspaj förra året som var väldigt god som jag nog får göra igen.

  10. Ja, visst är kål i alla dess former helt underbart! Och nu blev jag jättsugen på något med kål igen - din gratäng ser supergod ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.