Ett gott grönt snacks

12/25/2012

Hur har ni det med julfirandet? Själva har vi haft en lugn och skön julafton där vi var bara familjen och bästa svärmor. Så någon julstress har det inte varit tal om, vilket har känts mycket skönt. För att inte avvika alltför mycket från traditionerna har vi proppat oss fulla med både julmat och diverse godis. För att sedan halvliggande i soffan kika på obligatoriska Kalle Anka med vänner och att spela sällskapsspel. Vi hann bara med julfrukost och julmiddag, men ändå rullade jag i säng kändes det som. Och kan ni tänka er att alla hade varit snälla och fick paket av tomten, till och med jag (för er som varit lite oroliga). Även om jag fortfarande tror att paketet från jobbet, filmen Trolltyg i Tomteskogen, var en liten hint från mina söta kollegor ;-) Filmen visade sig vara extra bra eftersom Milia har haft mycket funderingar över den gode vän vi förlorade tidigare i år, om tomten kommer dit han är. Och nu vet vi att tomtarna bor under jorden där hans kista är så självklart firar han jul med dem!
Årets julmat har varit helt av det traditionella slaget och i en sparsam skepnad för att slippa äta julmat i flera veckor framöver. En lite nyhet testade vi dock denna julen, som inte riktigt tillhör kategorin julmat och inte heller julgodis utan mer som ett julsnacks. Har länge velat göra grönkålschips och nu blev det äntligen av. Berra tyckte de var godare än vanliga chips! De smakar så klart grönkål, men är spröda och mycket goda med lite flingsalt på. Jag satte ugnen på 200 grader, men det blev lite för varmt och jag brände chipsen en aning så sänk temperaturen och torka dem lite längre. Har du mer tid kan du sänka temperaturen rejält, men räkna då ett par timmars torktid eller över natten.


Grönkålschips, 1 ugnsplåt
1 stam grönkål
olivolja
flingsalt

Sätt ugnen på 150-175°. Skär bort den hårda stammen/stjälken från varje grönkålsblad. Bryt kålen i mindre bitar och skölj dem väl. Låt bladen rinna av, blanda dem med lite olivolja och bred sedan ut dem på en pappersklädd plåt. Strö över flingsalt. Torka grönkålen i ugnen i 15-20 minuter, tills bladen är krispiga fast fortfarande gröna (inte bruna). Ät, förvånas och njut.

10 kommentarer:

  1. Låter som ett smarrigt snacks. Har för mig att jag smakat det någon gång men ska absolut testa att göra själv någon gång.

  2. Å, sorry för att jag inte såg din fråga angående fina julklappen, jag har flängt hit och dit och knappt hunnit med att sova! Men det låter som en jättespännande, annorlunda grej att få vara med om (hade aldrig hört om det innan du pratade om det)och så är det ju i Sthlm, så, då kanske vi hinner ses!? Hoppas ni har det bra och att ni har en fin jul! Kram















  3. God fortsättning!!....detta låter annorlunda men säkert gott!...=)
    //Tina

  4. Vi är äntligen hemma efter några intensiva dagars julfirande i Örebro. Grönkålschips låter riktigt spännande! God fortsättning på er! :-)

  5. God fortsättning fina Remsan! Grönkålschips har jag sett på många bloggar nu... får nog ta och testa dom till nästa jul, kram!

  6. Lysande tips! Grönkålschips ska jag prova som tillbehör till varmrätter :)
    God fortsättning!

  7. det lät spännande
    annars äter vi kokt grönkål som man steker och en massa go grädde i till julbordet...

  8. Amy, grönkålschipsen funkar hela året om. Precis som andra chips :-)
    Christer, det måste jag också testa, att ha det som tillbehör eller dekoration till någon middag!

  9. Konstigt!? Svårt att föreställa mig smaken.

    Kram kram

  10. Såg ditt inlägg för sent, jag brände min första plåt med chips! Gott nytt år till dig!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.