Christmas rum punch

12/26/2012

Så här på annandagen fortsätter vi på jultemat, men sedan tror jag att det får vara bra med all mat som hör julen till. Fast å andra sidan är det inte mycket av julmaten som bara äts kring jul. Sill, lax och andra fiskar äter jag året runt även om det blir kopiösa mängder kring jul. Och skulle jag servera köttbullar endast vid jul skulle barnen snabbt utveckla abstinens... Sist ut denna julen blir en drink som även den passar året om bara det finns must. Jag har sett en hel del drinkar med gin och vodka ihop med julmust, men eftersom vi hellre blandar drinkar med rom så tog vi det. Sötman från musten balanseras upp lite utav citrusfrukterna och passar fint ihop med romen. Jag skulle kunna tänka mig att drinken kan vara god även varm. 



Christmas rum punch, 4-6 pers./drinkar
12 cl rom, jag tog vit Bacardi, men tror det funkar lika bra med mörk som med ljus
6 cl Cointreau
2 citroner, pressad juice
1 apelsin, pressad juice
1 apelsin, i skivor
krossad is
6 dl julmust

Blanda rom, Cointreau, citronjuice, apelsinjuice och apelsinskivor med is i en karaff eller i flera glas. Låt gärna smakerna sätta sig någon timme och tillsätt sedan isen. Häll i julmust och rör om.

4 kommentarer:

  1. Dåligt med drinkar i jul men mycket annat gott! Tyvärr gillar jag inte julmust men i drink kanske kan övertyga...

  2. Blandat must både med gin, cointreau och vaniljvodka har vi gjort och de blev goda allihop, så vi kan absolut tänka oss att din variant är supergod!
    Inte en gnutta julmat i köket idag, vi körde lite mindre mängder till julabordet och undvek på det sättet rester som man annars haft i evigeheter...:) Fast, som du skriver, så går de flesta ingredienserna åt resten av året också.

    God fortsättning!

  3. Åhhh jag som älskar julmat mums kram på dig finis kram Sofia

  4. Sofie, jag varken dricker must eller annan läsk annat än i drinkar ;-)
    Mårtenssons, ja det funkar säkert också bra.
    Sofia, du är alltid lika gullig. Finis själv där!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.