Julgodis, julgodis, ge mig mera julgodis, massa med julgodis...

12/08/2012

Äh... Vad säger ni om jag tar och slänger in ett godisrecept till? Jag ville spinna vidare på tankarna med smaker som passar fint ihop enligt mina smaklökar. På samma sätt som hallon och lakrits gifter sig i min mun gör även citron och lakrits. Denna gång blev det därför lakritskolor doppade i citronchoklad. Testade först med GI-kolorna smaksatta med turkisk peppar, men de smälte när jag försökte doppa dem i den vita chokladen även att jag försökte lägga dem i frysen innan. Gick lite bättre dock att doppa dem i mörk choklad. Därför använde jag det recept jag brukar utgå ifrån när jag gör chokladdoppade lakritskolor (Johanna Westmans recept). Det receptet hittar ni här tillsammans med en massa annat julgodis.

Idag blir det julmarknad i Algutsrum på Öland, så får vi se om det följer med några godsaker hem. Ikväll verkar det som att det vankas tapas om killarna i huset får bestämma. Jag går med på vad som bara jag får vara hemma, tända ljus, kanske en brasa och bara njuta av att komma in från kylan. Ha en finfin lördag med er!


Lakritskolor täckta med citronchoklad, 60 st.
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
1 dl turkisk peppar, krossade
2 tsk smör
200 g vit choklad
rivet citronskal eller citronessens

Klä en form, ca 20 x 30 centimeter, med bakplåtspapper. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock tills termometern visar 120-125°. Rör om då och då. Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna. Smält chokladen i vattenbad, smaksätt med rivet citron skal eller citronessens och låt den svalna något. Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett bakplåtspapper.

15 kommentarer:

  1. ja tack! jag kan ta några stycken :) godisrecept kan det aldrig bli för många av!

  2. Om det säger vi bara; Go ahead! Kan aldrig bli för mycket godis i vårt tycke:)

  3. Så gott, lakrits och citron är en fin kombo!

  4. Gott och jag instämmer med ovan kära kollegor... kan inte bli för mycket av det goda... ever! ;)

  5. Håller med Hovkonditorn...lakrits och citron är så gott!!

  6. Bring it on! Mer godis! :D
    Kommer nog inte baka så mycket julgodis i år, men jag njuter av varje recept som jag läser.

  7. Mmmmmmmm :-)

  8. Så gott med vit choklad! :)Jag ska nog göra lite julgodis nästa helg! :)
    Ha en toppen lördagskväll!
    kram kram
    //Lana

  9. Men bara frestas då!! Får väl göra lite mer julgodis då!! GI litar jag inte alls på!:)

  10. Nya recept och smakkombinationer är alltid välkommet!:D

  11. Oj, så gott det ser ut! Jag frossar också i en massa godisbak här hemma. Men du, konstigt att GI-kolorna smälter så där. Undrar varför. Jag har doppat dem i choklad och det funkade bra. Fast det var mörk choklad förstås.

  12. Tänk vad bra det är med alla dessa tips på bloggar! Jag gör ju lakritskolor med choklad och visst vet jag att citron och lakrits är gott ihop, men inte hade jag kommit på att ha citron i! Tack, du tar nu mina kolor till oanade höjder.

    Här gjordes det julgodis hela dagen igår. Vi var helt slut på kvällen och sockerstinna så at det räckte. Kram!

  13. Det ser så gott ut

  14. Åhhhh! Det där lät förföriskt gott! Hade tankar på att göra vanliga kolar med citronchoklad men det här lät godare :-)

  15. Jag tror jag har sagt det förr, men Spianata calabra är sju jäklars gott!

    Hoppas helgen på sjukan var bra!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.