Bästa dagen på hela sommarlovet, so far...

6/23/2010

Idag åt barnen pannkakor till frukost. Det kom sig som så att sonen vaknade proppmätt och sa att han inte få ned något annat än pannkakor. Han hade nämligen kvällen innan först proppat i sig smoothie. Favoriten för säsongen är färsk persika, färska jordgubbar och turkisk yoghurt. På detta satte han i sig nästan en halv vattenmelon. Så han tror att han aldrig kommer äta melon igen...
Och som dagen var igår vill Lowe att alla dagar ska vara på sommarlovet. På förmiddagen var vi hembjudna till min kollega Petra på lunch. Ja, inte bara vi utan vi var totalt 6 kollegor och sammanlagt 11 barn! Precis lagom till vi kom så smög solen fram och vi dukade långbord på deras soldäck. Till efterrätt hade Petra gjort en smarrig tårta, eller rättare sagt jag trodde att det skulle vara en tårta... Jag tog på mig att vispa grädde, som visst skulle varit till, men som jag bredde ut över kakan. Oops! Men det blev mycket gott! Kakan heter faktiskt Midsommartårta ;-) så det kan vara ett tips på dessert till midsommar. Så ni får receptet så som det råkade bli.


Midsommartårta, 12 pers.
300 g mandelmassa, grovt riven
1 ägg
2 äggvitor
1 ½ dl lemon curd
3 dl vispad grädde
1 l jordgubbar

Sätt ugnen på 175°. Rör ihop mandelmassa, ägg och äggvitor. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 20–25 minuter. Låt svalna. Lägg bottnen på ett tårtfat. Bre på lemon curd och sedan vispad grädde. Halvera jordgubbarna och fördela dem över tårtan.


Tack Petra, Ville och Hugo för en jätterolig förmiddag! Och god!



Några av alla de elva busungarna.
Coola Hugo i mitten, en de små värdarna för dagen.

På eftermiddagen var jag själv hemma med barnen så då kom två väninnor till oss på middag med sina barn. Så Lowe tycker nu att han ska leka med lika många kompisar varje dag på sommarlovet... 14 kompisar totalt varje dag. Ja, jag vet inte, kanske en liten aning för mycket för den slapparsugna mamman ;-) Men en mycket trevlig dag var det i alla fall!

4 kommentarer:

  1. Ha,ha!!! Vilken rolig kommentar!!
    Inte illa att vakna proppmätt men ändå få plats med pannkakor...;)

    Idag ska jag göra rabarbersaft efter ditt recept!


    Ha en Trevlig Midsommar!/Åsa.

  2. Så kan det gå! Men resulatet ser ju fantastiskt ut, mums!

  3. Ville bara bjuda in till min nya matblogg, Den Rockande Kocken... http://blog.godaremat.se/ Ha en bra dag...

  4. Härlig dag verkligen! Ja, att slappa i sällskap av 14 barn är inte det lättaste... inte utan en nanny...
    Ha en underbar midsommarhelg!
    Anki och Håkan

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.