Frasig rabarberpaj med smultäcke, valnötter och mörk choklad

6/16/2010

En av mina bästa väninnor fann kärleken i Kalmar, men killen var från Norrland, så hon flyttade till Tärnaby för ett par år sedan. :-( Så nu blir det bara ett par gånger per år vi ses, tyvärr. Men idag lyckades vi samla våra familjen på ett soligt Öland för att njuta av lite god grillad mat. Underbart! Jag tog med mig rabarberpaj till efterrätt, för det hade sonen bestämt. Han hjälpte dock inte till att baka den här gången, men han hade lite koll på mig så det verkligen blev en paj och det skulle bara vara rabarber i. Ja, nu åkte det i lite annat gott också, som mörk choklad och valnötter. Som en pimpad smulpaj ;-)


Frasig rabarberpaj med smultäcke, valnötter och mörk choklad

3 dl vetemjöl
1 ½ dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
150 g smält smör

500 g rabarber, i bitar
1 dl strösocker
1 msk potatismjöl

Smultäcke:
1 dl valnötter, grovhackade
1 dl vetemjöl
½ dl strösocker
75 g smör
50 g mörk choklad

Sätt ugnen på 175°. Blanda de torra ingredienserna till pajdegen i en skål, häll över det smälta smöret och blanda ihop till en deg. Tryck ut i en pajform (26 cm i diameter). Förgrädda pajskalet i 10 minuter.
Blanda rabarberbitarna med socker och potatismjöl, fördela i pajskalet.
Smula ihop allt till smultäcket utom den mörka chokladen, blanda i den sist. Strö smultäcket över rabarberbitarna. Grädda i 35-40 minuter. Avnjut pajen ljummen med glass eller vaniljsås.

8 kommentarer:

  1. Ja det får man verkligen säga att den var pimpad, med massa gott!
    Kul att även pajer kan pimpas :-)
    Gourmetmorsan

  2. Pimpad I like :) visst är det tråkigt när vänner flyttar ifrån en. En tröstkram från mig :)

  3. men oj, kombinationen choklad och rabarber låter ju sjukt gott!

  4. Den där pajen låter helt underbart god! Och vilka annorlunda och roliga ingredienser i en smulpaj. Detta måste testas! Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

  5. Hej och tack för din kommentar!

    Jag tycker att "mammas kärleksmums" är de godaste av alla recept som finns på kärleskmums. De blir så saftiga och glasyren smakar ungefär som fudge! =)

    Jag älskar smulpajer, och din paj såg ju hur god ut som helst! Bra idé att ha mörk choklad i smulisen, det ska jag prova nästa gång!! :D

    kram Linnéa -Baktokig

  6. Anonym sa...

    Jösses vilken paj=)
    Älskar rabarber och mina har börjat växa till sig äntligen...mums!!
    kram
    Birran

  7. Rabarberpaj är alltid jättegott, och din upphottade variant låter jättespännande!

  8. OJ, så gott, jag är helt torsk på rabarber för tillfället!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.