När den lilla smörtjuven slog till

6/06/2010

Hemma hos oss finns inget margarin. Dels för att jag inte gillar hanteringen av fettet för att få fram margarin samt för alla tillsatser som är i. Och sen är ju riktigt smör så gott. Det tycker även smörtjuven hemma hos oss. Den är en ljushårig söt och snabb liten rackare som kommer smygandes och snor lite smör när man minsta anar. Knager i sig smöret direkt ur paketen och bekymrar sig inte det minsta om hygien och annat trams... Lämnar fina små bevis i smörpaketets yta.



Så himla fint...



Här hittar vi tjuven tagen på bar gärning!



Oops! Mamma såg mig... Ögonen säger allt...

Den här gången hade smöret tagits fram för sonen och jag skulle baka igen. Rabarberknyten skulle det bli. Hade dock inget pärlsocker så det fick bli lite färgat strösocker, vilket i alla fall sonen tyckte blev väldigt fint. Själv tyckte jag kanske inte färgerna gick ihop med rabarberna, men de blev goda och det är huvudsaken :-)


Rabarberknyten
, 6-8 st.
100 g smör (inget margarin...)
3 msk strösocker
3 dl vetemjöl
1 ägg + 1 ägg att pensla med
400 g rabarber, i bitar
2-3 msk socker
1 msk potatismjöl
pärlsocker

Sätt ugnen på 225°. Blanda smör, socker och mjöl till en smulig massa. Tillsätt 1 ägg och knåda till en smidig deg. Lägg in i kylskåpet en stund. Kavla ut degen ganska tunt på lätt mjölat bord, så den blir så pass stor att du kan sporra/skära ut 6-8 kvadrater, ca 10x10 cm. Blanda rabarberbitarna med socker och potatismjöl (gör detta precis innan du ska fylla knytena, annars vätskar sig rabarberna). Fördela rabarberna på kvadraterna, vik in hörnen och knip ihop. Forma små plattor av degresterna och lägg ovanpå knytena och fäst hörnen med. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 15-20 minuter. Njut dem ljumma tillsammans med vaniljglass.

11 kommentarer:

  1. Det var en söt smörtjuv! Köper också bara riktigt smör för det är bara bäst! Måste göra något av rabarber jag också, drickan där gillar jag skarpt!

  2. Här har vi oxå bara smör, aldrig margarin, av samma anledning som du. Fast vi har ingen smörtjuv vad vi har märkt (och det märks tydligen när man har det:))

  3. Hos oss finns det endast smör, vilket jag tycker är mycket godare och bättre än margarin. Men saknar nästan en sådan söt lite smörtjuv som du har hemma hos dig! De är ju helt ljuvliga! Kram Gourmetmorsan

  4. Ha,ha,ha!!!! En sån tjuv har jag också härhemma!!
    Fast hon håller mest till i bregottasken. Där ser man spår av hennes fingrar....
    Håller helt med dig om smör vs margarin!

    Ha det bra!

  5. Söting...;) med smak för det goda! =)

  6. Haha, en sån liten söting!
    Jag dissar också allt annat än smör. I am beyond margarin, som jag brukar säga. ;-)

  7. Haha, snacka om att bli tagen med handen i kakburken s.å.s... Sötunge!
    Rabarberknytena ser jättemumsiga ut!

  8. hahaha, snacka om att se skyldig ut! vilken snuckig bild!

  9. Hihi en sån liten rackare. Och håller med, riktigt smör ska det vara!

  10. Minns min syster när hon var liten. Kunde äta smör direkt ur paketet med sked som vore det godis! :)

  11. Nej så söt hon är :) Gott med rabarber i knyten. Hade gärna bivit bjuden nu :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.