Jag älskar sommaren!

6/27/2010

Det är helt otroligt vilket väder!! Jag vet inte när vi hade en sådan här fin midsommarhelg senast. Vi har njutit hela helgen och lapat sol som bara den. Barnen har badat, ja, jag vet, jag är en badkruka... Men någon måste ju passa alla grejer på filten ;-) Så nu försöker jag fixa så det finns en massa smidiga mellanmål och smårätter hemma, för att vi ska kunna hitta på roliga saker med ändå få nåt i magen. Lowe vill att jag ska baka kanelbullar, men jag är så kass på det. Jag vet inte vad det är med just kanelbullar, men jag har gett upp. Ja nu är det är säkert tio år sedan jag försökte senast. Vi får se om han kan hjälpa mig någon dag och göra ett nytt försök så kanske det går bättre.
Men brödbullar brukar jag fixa. Denna gången med rivet äpple i, som gjorde dem extra luftiga.


Äppelbullar
, 20 st
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 syrliga äpplen, rivna
2 msk olja
2 msk honung el. sirap
2 tsk salt
½ dl linfrö
½ dl solroskärnor
5 dl vetemjöl
10 dl lantbrödsmjöl 4 sädesslag

Smula ned jästen i i vattnet och rör till den löst sig. Tillsätt resten av ingredienserna och det mesta av mjölet. Arbeta i maskin till en smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt 30 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord, rulla ut den något och dela den i två längder. Skär varje längd i ca 10 bitar. Rulla varje bit lätt till en bulle. Låt jäsa övertäckta ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225°. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 15 minuter.



Och här är säsongens favvis smoothie!

Jordgubbs- och persikosmoothie
, 2 glas
10 jordgubbar
2 persikor (alt. nektariner)
2 dl turkisk yoghurt
1 tsk vaniljsocker

Mixa den färska frukten tillsammans med yoghurt och vaniljsocker. Servera och njut :-)

3 kommentarer:

  1. Åh, äppelbullar, vad kul, det måste jag göra! God idé med persika i jordgubbssmoothien också! :-)

  2. Tack! Hoppas du får en härlig sommar! Jag kommer iallafall följa er...abstinensen gör sig påmind...sjukt!
    Kramar!

  3. åh, vad gott med nektarin i smutti! det har jag aldrig provat innan.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.