Planteringsdags

6/04/2010

Idag, äntligen!, så har jag planterat allt jag inhandlade på Ängsbacken. Dessvärre har jag haft en väääldigt hjälpsam fröken vid min sina. Så lite jord kom i krukorna, lite kom i vattenkannan, lite kom inne, lite kom i mammas byxbak... Och de fina blommorna som slagit ut på plantorna är numera avplockade :-/ Men jag ser en lång solig sommar framför mig så det kommer hinna blomma om och om igen :-) För de skulle ju vara lättskötta...
En solig dag i slutet på en arbetsvecka måste bara firas med lite grillning. Tyvärr har inte den rätta färskpotatisen kommit, men det blev potatissallad i alla fall. Så gott till grillat kött. Idag åt vi nötkött med rosmarinlack, men denna gången hade jag i lite pressad vitlök och sambal oelek.

Potatissallad med kronärtskockshjärtan och aiolidressing, 4 pers.
500 g små färskpotatisar, kokta
1 burk kronärtskockshjärtan
1 röd lök,tunnt skivad
100 g cocktailtomater, i halvor
1 äggula
½ tsk fransk senap
½ dl rapsolja
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk pressad citronsaft
salt & vitpeppar
1 dl färska örter, tex oregano, basilika, timjan

Låt potatisen svalna och dela den i bitar. Blanda potatis, kronärtskockshjärtan, lök och tomater. Vispa ihop äggula och senap. Vispa ned oljan först droppvis och sedan i en fin stråle. Smaksätt med vitlök, citronsaft, salt och peppar. Ringla över dressingen över salladen.

Vill du ha extra krämig sallad så dubblera dressingsatsen - aioli är ju så gott!
Och så åt vi långsamt ugnsrostade tomater. Lägg blandade cocktailtomater på en plåt, antingen hela eller i halvor (snittsidan uppåt), ringla över olivolja och krydda med salt och peppar, rosta 100-125° i  2-2½ h. De blir skrynkliga och lite fula, men inuti mjuka och söta. Fyllde pitabröd med mozzarella och basilika och lade på grillen.

6 kommentarer:

  1. Ååh, den där salladen ser ju hur god ut som helst! Älskar kronärtskockor och salladen hade suttit finfint en varm dag som denna har varit =)

  2. alltid gott med salad de är nyttigt och bra ;=)
    du är så söt i din nya profils bild

  3. Det ser ju verkligen hur gott ut som helst!
    Jag gillar sallad till grillat! Behövs inget mer!
    Kram Gourmetmorsan

  4. faaasiken vad gott det låter! det ser sjukt gott ut också, för den delen. hoppas du har haft en fin helg!

  5. Snygg skål. Vart har du köpt den?

  6. Skålen är jättegammal. Kommer från min farmor & farfar. Den har så fin färg, men ett rätt fult mönster...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.