Månadens sötsak

6/30/2010

I juni månad var temat "barndomsminnen" för månadens sötsak hos Söta saker . Jag har alltid varit tokig i småkakor och bakar just därför nästan aldrig det. För jag kan inte begränsa mig... Men mitt barndomsminne handlar just om småkakor. Det är från ett kalas hemma hos min storasyster (som är 16 år äldre än mig). Då skulle det alltid vara sju sorters kakor på kalasen och man skulle ta en kaka av varje sort. Men detta kalaset hade min syster bakat de mest ljuvliga vaniljhorn och jag kunde inte hejda mig. Min mamma skämdes när jag nästa satte i mig alla vaniljhornen. Jag minns att jag också skämdes lite, men de var så goda. Efter detta så började jag ge mig på att baka småkakor själv. Jag hade till och med mini-catering av småkakor till mammas väninnor när de skulle ha kalas. Så mitt bidrag denna månad blir just vaniljhorn!


Vaniljhorn
, 15-20 st
100 g smör (åter igen inte margarin)
2 ½ dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker (med äkta vanilj i)
½ dl strösocker

Knåda ihop smör, vetemjöl och vaniljsocker till en smidig deg. Rulla ut degen till en rulle. Låt sedan degen vila i kylen en stund. Sätt ugnen på 175°. Skär degen i 15-20 bitar. Rulla varje bit till en ca 8 cm lång pinne. Smala av ändarna något. Böj dem och lägg på en pappersklädd plåt. Grädda kakorna i ca 12 minuter. Vänd dem i strösocker medan de är varma.


Och så självklart alla fula kakor eller ändbitar som inte var tillräckligt fina att bjuda på som vi barn kunde mumsa i oss med en gång!

4 kommentarer:

  1. Åh så gott sådana bakade min mamma också men jag har faktiskt aldrig gjort det. Nu har jag ditt recept i att baka högen ;) längtar redan! Ha det bra!

  2. Men ser man på det är ju "mormors hästskor". Precis vad jag själv hade tänkt baka på temat hos Söta Saker, men just bristande karaktär gällande ätandet hejdade mig. Skönt att man inte är ensamt kakmonster! ;-)

  3. Mummms! Vaniljhort, är möra och inte så söta och mäktiga, som många kakor kan vara.
    Det inte alla vet, är att kantbitar och udda kakor som man har förtur på är allra godast. :)
    Ha det bra!
    Ingrid

  4. hahaha, vilken söt historia! vaniljhorn har jag aldrig provat, mkt märkligt eftersom jag är ett riktigt kakmonster! ska omedelbart skrivas upp på måste-baka-listan!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.