Snabbmat i sommarvärmen

6/28/2010

Här kommer mer recept på enkel grillmat. Det är från en kväll när vi testade marinaden som vi sedan hade på midsommar. Vi gillar USA-inspirerade grillmarinader som är tjockare och blir som en glaze. Och gärna med en rökig smak. Hittade detta receptet i boken Grilla med Allt om Mat (som är en toppenbok!) som verkade passa oss, så jag bestämde att vi skulle provgrilla marinaden. Den passar till olika sorters fläskkött, vi har testat fläskytterfilé som grillades hel och fläskfilé på spett. I originalreceptet hade de skivad fläskkotlett, men jag tror även det skulle vara gott till karré.
Till det gjorde jag en klassisk, eller i alla fall min variant av en klassisk potatissallad. Jag har aldrig tyckt om de färdiga potatissalladerna man kan köpa. Det smakar nästan ingenting och så tycker jag det är för lite annat krispigt i de köpta potatissalladerna. Och enkelt är det ju dessutom att svänga ihop en egen sallad när man fått lite potatis och gräddfil över, till exempel efter en sillunch.
Den här gången åt vi inget mer till så det blev en snabblagad grillmiddag efter en slappardag i solen B-)


Somrig potatissallad
, 4 pers.
500 g kokt kall färsk potatis, i halvor eller kvartar
3 dl gräddfil
1 röd lök, hackad
1 äpple, tärnat
1 knippe rädisor, i kvartar
1 vitlöksklyfta, pressad
½ dl persilja, finhackad
salt & svartpeppar

Blanda allt och låt gärna stå en liten stund.


Tomat- och whiskymarinad
, 4 pers.
600 g fläskkött
1/4 dl olivolja
1/4 dl chilisås av ketchuptyp
1/2 dl tomatpuré
1 msk honung
1 msk balsamvinäger
½ msk fransk senap
2 msk rökig whisky (jag tog 2 krm liquid smoke + 1 msk whisky)
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Vispa/rör ihop alla ingredienser till marinaden. Låt gärna köttet marinera ett par timmar, men har du ont om tid så pensla på den som en glaze under grillningen.

5 kommentarer:

  1. rädisor i potatissalladen. klockrent, det kommer min sambo att älska, måste prova, och så vackert också! :-)

  2. Vilken fräsch potatissallad, jag håller med, de köpta är blä!! Vi brukar göra en med ljummen färskpotatis, getost, bacon, salladslök och creme fraiche, oxå jättegod!
    Hoppas du njuter av semestern och av solen, snart är det vår tur!
    Kram Malin

  3. Anonym sa...

    Jag har letat efter ett bra recept på egen potatissallad och det här låter riktigt gott! Ska provas :-) Tack för tipset!

  4. potatissalladen låter ju helt fantastisk, den ska jag prova ikväll!

  5. Precis sån här mat var jag ute och letade efter! Jag snor recepten direkt! ;) Tack!

    Och missa inte månadens tredje tävling som har startat nu!
    Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.