Syrensaft

6/18/2010

Ja, hur gick det med den där saften på de stulna blommorna? Den blev inte lila, men fick väldigt fin röd färg. Smaken är svår att beskriva. Vi tyckte inte att den smakade syren, men lite blommigt. Och väldigt väldigt sött. Jag hade ändå haft i ett par citroner och full mängd citronsyra. Så det är ingen törstsläckare precis. Blanda den med iskallt kolsyrat vatten eller varför inte göra en kräm till sommartårtan på den! Jag måste testa mig fram vad det kan blir för god drink på den. Kanske med lite gin eller med ett torrt vitt vin.Ska lämna en flaska på jobbet får vi se vad de tycker om den. Och så måste jag ju knacka på ett hus längre ned på vår väg...


Jag hittade receptet hos Håkan & Anki. Det enda jag lade till var två skivade citroner.

Syrenblomssaft, ca 4 liter
50 klasar syrenblommor
50 g citronsyra
2 ekologiska citroner, skivade
2 liter vatten
2 kg socker

Skölj snabbt av blommorna och repa av dom från stjälkarna. Lägg alla blommor i en väl rengjord hink, strö över citronsyra och lägg i citronskivorna. Koka upp vattnet och sockret och slå det över blommorna. Rör om, låt det svalna och täck sedan med plastfolie. Låt hinken stå svalt under 3 dagar, rör om då och då, och sila därefter bort blommorna. Förvara saften i frysen om den inte ska drickas direkt.

2 kommentarer:

  1. Det lät verkligen spännande! Min mamma och pappa har mängder av syren, så det kanske vore nåt! Annars tänkte jag ge mig i kast med flädern i år!
    Kram Gourmetmorsan

  2. Anonym sa...

    Den var himla god! Min blev klar idag, inte lite god, lite svagare färg! Men det blev saft i alla fall! Väldigt nöjd! =D

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.