Ett inspirerande besök

6/02/2010

Igår åkte vi ett gäng kollegor efter jobbet till Ängsbackens Handelsträdgård en bit utanför Kalmar. Vi fick först sätta oss i orangeriet och dricka lite kaffe medan en av tjejerna från handelsträdgården pratade om örtkryddor, sommarblommor, plantering och annat som hör försommaren till. Sedan fick går runt i denna underbara trädgård och välja vad som skulle följa med hem och planteras i krukor och rabatter. Jag köpte 4 påsar med blommor, kryddor, smultron- och tomatplantor... Jag kan tillägga att jag bara köpte lätthanterliga blommor. Antecknade noga när hon berättade om de olika sommarblommorna. Jag älskar växter, men har tyvärr inga gröna fingrar. Bor ni i närheten av Kalmar eller har vägarna förbi så gör ett stopp i denna handelsträdgård! Väl värt ett besök. De har även mycket fina krukor, fågelbad och annan dekoration till balkonger och trädgårdar. Ni kan ju försöka att inte handla något, phrf... ;-)

Så är ni inte sugna på nya plantor, så ut och köp lite fräscha grönsaker och njut av årstiden! Själv bjuder jag på favoritlunchen- omelett med "man-tager-vad-man-haver".
3-4 ägg (inte mindre än 3 iaf)
1 msk grädde/ägg
salt, peppar och ev. paprikapulver
Vispa ihop, häll i stekpannan och lägg i vad du har, tomater, lök, lite överbliven fetaost eller skinka. Servera med grönsaker/sallad.

3 kommentarer:

  1. Åh det låter helt underbart! Det är ju härligt med trädgård, tyvärr räcker inte tiden till för allt man vill göra... men än så länge får det duga med att rensa rabatter och plantera lite nya alster som ser fina ut och hoppas på att de blir lika fina i ens egen trädgård!
    Kram Gourmetmorsan

  2. Å, vilket intressant besök, det skulle jag behöva! Älskar oxå örter och växter men har garanterat inga gröna fingrar. Nu har jag tomten "full" av örter, tomatplantor och smultron och lyckas få dom att leva och växa med varierande resultat. Vissa är garanterat lättare att sköta än andra....

  3. åh, vad mysigt! om jag ändå hade en trädgård. eller balkong! det blir liksom inte samma sak med innergården, även om den är mysig. oh well, jag får väl vara glad för den lilla basilikaplantan vi har i köket...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.