Som barndomens sockerdoppade rabarber

6/05/2010

Brukade ni som barn få en späd rabarberstjälk att doppa i socker. Det fick jag och det var rysligt surt, men ändå sött och gott. Minnet är så förknippat med försommar och allt roligt som hörde där till. Vara ute och leka, göra kojor, leta efter kattungar, samla smådjur... Och självklart ta fram "trällorna"! Ja, för det skulle ju klappra mot asfalten när man hoppade rep, twist och hage. Fick ett par fina med handmålade blommor på när vi semestrade i Dalarna en sommar. De var de finaste träskor jag någonsin haft :-) Tycker det är så kul att träskor kommit tillbaka.
Åter till de sockerdoppade rabarberstjälkarna. Denna rabarberdricka smakar så tycker jag. Den är lite syrlig, men ändå söt och med en härlig smak av rabarber och sommar så klart! Och hur enkel som helst. Behöver absolut inte vara späda stjälkar till drickan, utan passa på och gör den på de sista tråkiga som blir kvar. Skär bara stjälkarna i lite mindre bitar. Mina rabarber är dessutom inte så röda i stjälkarna, men drickan blir så här fint rosa i alla fall.


Remsans rabarberdricka
, ca 2 l
1 kg rabarber, i små bitar
1 citron kravmärkt, i skivor
1 ½ tsk citronsyra
1 liter kokhett vatten
4 dl socker/ liter avrunnen saft

Lägg rabarberbitarna och citronskivor i en hink eller stor skål (ej i aluminium). Strö över citronsyran och slå sedan över det uppkokta vattnet. Täck med en handduk och ställ kallt (tex i kylskåpet) i 2 dygn. Sila saften genom en handduk i ett durkslag om du inte har någon silställning. Rör ned sockret och rör till det löst sig. Häll upp på väl rengjorda flaskor. För vara i kyl, eller i frys vid längre förvaring eftersom den inte är kokt.
Vid förtäring späd med önskad mängd iskallt vatten och njut av en het sommardag.

Och för er andra drinktokiga där ut, så passar rabarberdrickan utmärkt ihop med lite vaniljvodka och sockerdricka ;-)

10 kommentarer:

  1. Ja men visst minns man hur surt men ändå sött det smakade med socker på rabarber. Tänk vilken påverkan smaker har på ens minne och vad de kan trigga igång.
    Minns med skräckblandad förtjusning platåtofflorna som var så poppis när jag var liten, jag hade vita med utskuret mönster fram på. Så tjusig jag kände mej i dom...
    Bra tips på drink där, tror vi anammar det!

  2. Vad roligt att se någon annan som också kör raberbersaft i drinken.
    Till min tillsätter jag även lite jordgubbar... det brukar bli oerhört gott!
    En härligt svalkande sommardrink! Skål på dig! Kram Gourmetmorsan

  3. Sååå gott och läskande det ser ut!!
    Jag har faktiskt aldrig gjort rabarbersaft själv men det ska det bli ändring på nu!!!
    Tack för ett bra recept!
    Vad kul förresten att du testat limekycklingen!
    Får nog själv laga den igen någon dag...
    Ha en fortsatt trevlig helg!

  4. Åh så gott med rabarberdricka! Rabarber är ju om något svensk sommar, synd bara att jag inte varit på landet än och plockat lite. Annars hade jag gjort muffins med rabarber istället!

  5. Har suttit i trädgården hela förmiddagen och sneglat på rabarberspröten, och funderat på om jag skulle ta och göra saft! Tack för receptet!
    Kram

  6. Vad gott! Jag älskar allt som har med rabarber att göra! Och till drinkar måste det ju vara supergott!

  7. Du är räddaren i nöden!
    Funderade på vad jag ska göra av all rabarber, men nu ska jag göra din rabarberdricka.
    Tack, för receptet!
    Ps, Det blir nog en rabarberdrink också.:)

  8. Det här ser väldigt gott och somrigt ut. Jag håller just på med syrénsaft, men det här blir nog nästa projekt om rabarbern räcker!

  9. Hej på dig! Hittade dig genom Månadens sötsak, tänkte jag skulle vara med där nån gång men inte fått tummen ur ännu!
    Hursomhelst, du har ju massor av fina drinkar på din blogg!
    Varför inte vara med på min tävling, bara ett tips.....

  10. Nu har jag testat ditt saftrecept och det smakade precis som sommar!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.