Idag har jag pallat lite blommor

6/15/2010

Heter det så bara när man pallar frukt, eller kan man göra det med blommor också? Hur som helst så blev jag så sugen på att testa syrensaften som Mårtenssons kök lade upp för ett par dagar sedan. Och när jag skulle ut och klippa på min buske med lila blommor (vill så klart ha lila saft, så de vita blommorna fick vara), då ser jag att de lila håller på att blomma över. Så jag smyger mig oskyldigt ned för vår väg, strosande, tra la la la..., bara ute och promenerar... tra la la... och bara råkar hamna, helt av en slump i kanten av grannens trädgård. Och får något tics i höger armen, klipp... klipp..., armen går av sig själv (jo, nästan...), och råkar klippa av några fina mörklila klasar på grannens buske. Förlåt Gösta! Men jag lovar armen levde sitt eget liv!
Så nu måste jag bara vänta, suck!, i 3 dagar innan den lila saften är klar. Så jag får återkomma med resultatet. Och självklart måste jag dela med mig av saften till grannen ;-)

Ikväll fick jag laga mat på vad som fanns hemma. Hade lämnat plats för all festmat i kyl och frys, så nu gapade det tomt. Det fick bli ruccolapaj serverad med färdiggrillad kyckling från Guldfågeln (tack Jessica!) och sallad. Pajen passar till grillat, till kallskuret, på en buffé, på picknicken, ja ni fattar...

Vitlöksdoftande ruccolapaj med soltorkade tomater och parmesan
150 g mjuk smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
3-4 vitlöksklyftor, skivade
1 röd lök, tunt skivad
100 g soltorkade tomater, strimlade
100 g ruccola
2 dl vispgrädde
2 ägg
2 dl riven parmesanost
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
pinjenötter

Blanda smöret med vetemjöl till en smulig massa. Tillsätt vattnet och knåda ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och ställ in i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 225°. Nagga pajbotten med en gaffel och förgrädda botten i 10 minuter. Stek vitlöken snabbt i en stekpanna med lite olivolja. Fördela sedan vitlök, rödlök, tomater och ruccola i botten på det förgräddade pajskalet. Vispa ihop ägg, grädde och parmesanost och smaksätt med salt och peppar. Häll äggstanningen i pajskalet. Strö över pinjenötter. Grädda mitt i ugnen i 30 minuter.

7 kommentarer:

  1. Låter spännande med syrénsaft och våra har nog inte blommat över än men när sjutton ska jag hinna med det.. =)

    Pajen lät väldigt mumsig!

  2. hahahahahaha, du låter mycket, mycket oskyldig :)

    syrensaft har jag aldrig någonsin provat, hur coolt låter inte det?!

  3. Anonym sa...

    Jisses så spännande med syrénsaft! Tyvärr är det bara grannen som har lila syrén. Men min arm kanske också kan börja leva sitt eget liv... :-P
    Kram Karin

  4. Hahaha, jag kan se dej framför mej på din oskyldiga promenad...
    Hoppas du blir lika glatt överraskad som vi blev av den goda saften!
    Lycka till/ Anki och Håkan

  5. Haha!!! konstigt det där med armen ;-) du får väl bjuda över grannen på ett glas saft om han kom på dig! Pajen låter supergod! Kram Anna

  6. Mums pajen lät ju gott. Verkar poppis med syrénsaft nu. Haft en bra vecka?

  7. Vilken fin paj. Grönsakerna såg väldigt vackra och goda ut med!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.