♪ ♪ ... för jag har bara regn hos mig... ♪ ♪ ♪

6/09/2010

Idag faller regnet igen... Jag hoppas verkligen att det är uppehåll på lördag när vi ska ha fest. Och att det inte regnar på för många studentmössor och avslutningskransar. Alla små tjejer som fått håret lockat, som förstörs i regnet. Det får regna när det vill men inte när det är skolavslutning. Och inte när jag har fest :-)
Idag i höstrusket bjuder jag på grova rågkakor, för det passar så bra till en kopp med varmt te.

Grova rågkakor, 4 st.
5 dl ljummet vatten
50 g jäst
50 g smör
1 ½ tsk salt
2 msk honung (el. sirap)
8 dl rågsmjöl (inte rågsikt)
5 dl vetemjöl special

Smula ned jästen i i vattnet och rör till den löst sig. Tillsätt retsen av ingredienserna och det mesta av mjölet. Arbeta i maskin till en smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt 30-40 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela degen i 4 bitar. Forma dem till runda bullar och platta eller kavla ut dem till 17-20 cm i diameter. Ta eventuellt ut ett 3-4 cm stort hål imitten. Nagga kakorna och lägg dem på 2 pappersklädda plåtar. Låt jäsa övertäckta ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225°. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 15 minuter.
Så säg till när ni kommer så sätter jag på te! Och glöm inte stövlarna för jag ett par riktigt bra vattenpölar vi kan hoppa i ;-)

8 kommentarer:

  1. Visst är det trist, vädret? Här regnar det oxå, för tredje dagen, vart tog solen vägen? Håller tummarna att solen lyser över Kalmar på lördag, tråkigt att ha fest om det regnar...
    Kram Malin

  2. Trevliga rågkakor! Hoppas på sol på lördag! :-)

  3. Synd det är så långt till Kalmar för annars hade jag hoppat i gummistövlarna och hoppat ner till dej, en sån inbjudan är ju svår att motstå...
    Håller tummarna för fint lördags (och fredags) väder här oxå. Vi tänkte ta en tur till Köpenhamn och det är ju betydligt roligare när solen skiner!

  4. Vad fina rågkakorna ser ut, låter himla gott också! Jag bara älskar den lilla smörtjuven längre ner, hihi, såååå sött! Kramar till dig!

  5. Ah, gamla hederliga rågkakor, de var länge sen! Tack för tipset, detta får bli nästa brödbak! Otroligt fin blogg du har dessutom, har suttit länge å väl och bara bläddrat sida efter sida nu! Ha de gott! /Linda

  6. hear you sister, här är det regn, regn, regn. en masse! hoppas, hoppas det blir bättre i helgen! annars ska jag baka dina rågkakor på fredag och ha det mysigt hela helgen :)

  7. Verkar vara regn över hela landet. Jag hoppas på uppehåll på fredag när vi har skolavslutning här. Man känner onekligen för att baka när vädret är sånt här, blir det busväder i helgen står stor-bak på programmet :)

  8. gus vad gott med rågkakor, bilden väckte barndomsminnen till liv. åt alltid rågkakor med skivbar leverpastej när jag var barn.

    hoppas att du har haft en bra helg och att buffén blev lyckad!? :) kram på dig

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.