Ostpaj med spenat chevré och valnötter

6/07/2010


Matfeed.se har de från och med junimånad en funktion som heter månadens blogg. Där de varje månad lägger upp tema och under den första veckan har man chans att bidra med sin tolkning av temat. Och denna månads tema var paj. Det blir inte så ofta jag lagar paj, även om jag gillar pajer. Ja, bortsett från smulpajer eller liknande med frukt och bär som jag bakar en del. I mitt bidrag har jag gjort en vanlig ostpaj, men tillsatt några av mina favoritsmaker. För en paj kan väl inte bli för ostig, eller hur?


Ostpaj med spenat chevré och valnötter150 g mjuk smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
3 dl vispgrädde
3 ägg
½ tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
1 röd lök, tunt skivad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 ½ dl lagrad riven ost
½ kruka basilika, strimlad
½ påse babyspenat (30-50 g)
150 g chevréost (alt. fetaost), i mindre bitar/smulad
50 g valnötskärnor, grov hackade

Blanda smöret med vetemjöl till en smulig massa. Tillsätt vattnet och knåda ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och ställ in i kylen i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225°. Nagga pajbotten med en gaffel och förgrädda botten i 10 minuter.
Stek rödlök och vitlök snabbt i en stekpanna med lite olivolja. Fördela det sedan i botten på det förgräddade pajskalet. Strö över riven ost, hälften av chevréosten, babyspenat och basilika.Vispa ihop grädde med ägg och smaksätt med salt och peppar. Häll äggstanningen i pajskalet. Strö över resten av chevréosten och valnötterna. Grädda mitt i ugnen i 40 minuter. Servera pajen ljummen tillsammans med valfri medelhavschark.

10 kommentarer:

  1. Pajen ser väldigt läcker ut! Chevré och valnötter är en fantastiskt god kombination.

  2. Ser mycket aptitligt ut!

  3. Den ser mycket god ut, får nog bli en sådan här i veckan ;) Älskar Chevré i alla de former. jag gör en variant med torkade aprikoser, den är också väldigt god.

  4. Vi är likadana, även om vi gillar paj så blir det inte så ofta vi lagar till det. Denna verkar ju smarrig.
    Ser att du har lyckats få in ikonen på din sida, vi får inte alls till det på vår, hur gjorde du? Har provat som HTML m.fl o inget verkar gå.

  5. vad gott det låter! chevre-ost är det bästa jag vet, kan inte förstå att jag inte har provat det innan?!

    hoppas helgen har varit fin!

  6. Ååå,.,...en paj helt i min smak!

  7. En paj med spenat, chevre och valnötter kan bara smaka gott!

  8. Kan bara säga att den var lika god som den ser ut, helt underbart gott! Pricken över i:t med lite lufttorkad skinka =)

    //Försökskaninen

  9. Herremingud vad gott! Jag bokmärker receptet meddesamma och kommer nog antagligen inte att kunna hålla mig ifrån det här receptet särskilt länge!

  10. Det här ser såå gott ut! Kan du skicka en paj på posten!!!! Nu måste jag sätta igång att baka paj jag med...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.