Limekyckling

6/01/2010

Hittade ett recept hos Åsa (En sida med mat) för ett tag sedan som passade min smak. Kyckling som jag älskar och här i en härlig limesås. Jag har gjort om recept lite, tillagade filéerna hela och serverade såsen till. I orginalreceptet är rätten en gryta, det receptet hittar här. Här är hur jag gjorde.


Limekyckling toppad med chili och cashewnötter, 4 pers.
4 kycklingfiléer
2 lime finrivet skal & saft
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl vatten
3 dl creme fraiche
1 msk kinesisk soya
2 msk kycklingfond
1½ msk honung
2 vitlöksklyftor, pressade
1-2 röd chili, strimlad
1 dl cashewnötter, grovhackade
½ kruka koriander

Stek kycklingen runt om, krydda med salt och vitpeppar. Vispa ihop limeskal och -saft med vatten, crème fraiche, soya, fond, honung och vitlök. Slå det över kycklingen och låt allt småkoka i ca 15 minuter. Skiva upp kycklingen och servera tillsammans med såsen. Strö över chilistrimlor, cashewnötter samt koriander. Servera med sallad och eventuellt ris.

4 kommentarer:

  1. detta låter som något min pojkvän skulle gilla! han smakade någon lime-kyckling-historia när han bodde i australien, och sedan dess har han försökt återskapa det där receptet utan att lyckas.

  2. Älskar kyckling och älskar lime i maten
    så det här ska provas! Kanske med rostad potatis till,mmmm

  3. Anonym sa...

    Detta kan bli riktigt gott. Både honung och chili kan fås från trädgården. Ska testas någon gång.

  4. Vi äter ofta kyckling här hemma, så jag blir alltid lika glad för nya och spännande kycklingrecept. Detta här ska provas :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.