Kanelkryddade burgare med rödbetstzatziki

5/26/2011

Jag har förstått att inte alla kan kommentera just nu, men förhoppningsvis går det snart igen. Men då får ni lova att lämna snälla kommentarer ;-)

Eftersom det börjar bli hård konkurrens mellan hamburgerkedjorna i Kalmar, så tänkter jag inte vara sämre. Men jag lovar hade jag kunnat fixa en drive-in på min lilla grusväg, så hade det varit kö, ha ha. Hemgjorda burgare är bäst, så jag kan inte fatta att så många köper hamburgare. Denna gång är mina lite lätt kryddade med kanel och serverade tillsammans med en fräsch rödbetstzatziki. Milia tyckte det var jätteroligt att maten var alldeles rosa, men vägrade ändå bestämt äta den rosa delen. Burgarna däremot gick hem. Rödbetstzatzikin må se ut som klassisk rödbetssallad, men detta är något betydligt fräschare och den kan serveras på vilken grillbuffé som helst.

Kanelkryddade burgare med rödbetstzatziki, 4 pers.
600 g nöt- eller lammfärs
1 dl matyoghurt
1 dl hackad färsk persilja
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
½ tsk kanel

Rödbetstzatziki:
2-3 färska rödbetor, rivna
1 syrligt äpple, rivet
2 dl matyoghurt
1 st vitlöksklyfta, riven/pressad
1 msk olivolja
salt
svartpeppar

sallad
grovt bröd

Blanda alla ingredienserna till burgarna och låt stå och dra en liten stund. Forma färsen till 4 eller 8 stycker platta biffar, beroende på storleken bröd ni valt. Grilla eller stek dem.
Blanda de rivna rödbetorna och äpplet med yoghurt, olja och kryddor. Servera burgarna i bröd tillsammans med sallad och rödbetstzatzikin.

Har ni någon som ni ska ordna studentfest för? Lyssna då på mig och Helena imorgon när vi sänder från bistron mellan klockan 10-12. Ratta in P4 Kalmar eller klicka er in på hemsidan och få lite tips inför de kommande buffétiderna. Maila mig gärna om mer tips eller om ni önskar hjälp att sätta ihop en buffémeny. Jag kan tyvärr inte hjälpa till att laga maten ;-), även om bufféer är bland det roligaste jag vet!

9 kommentarer:

  1. ja, det är ju samma med burgare som med köttbullar. varför köper folk färdiggjorda? hur knasigt som helst! när jag var liten gillade jag inte hamburgare trodde jag, för mamma och pappa köpte alltid färdiga och de är ju apäckliga. nu när jag gör dem själv så tycker jag det är jättegott, och har dessutom fått dem att börja göra egna också, bättre sent än aldrig ;)

    haha, du kanske kan starta en filial-blogg "Den gröna maten" och visa upp de gröna middagarna ni gjorde då, för dem hade jag gärna velat se!

  2. Kanske ingen dum idé, en liten "drive in burgerbar" på grusvägen. Speciellt nu när det vankas semestertider:) Kanske en ny karriär?

  3. Det är faller mig perfekt i smaken,måste komma ihåg att testa! :)

  4. Färgerna är så härliga i denna burgare, mums! Ha en trevlig helg!

  5. Kan tänka mig att mina barn hade sagt detsamma om det rosa "kladdet" på maten. Men det här måste testas. Jag tror att jag skulle gilla det :)

  6. Detta måste jag testa! Älskar tzatziki :) Ha en go helg!

  7. vad hungrig jag blir nu :p
    rödbetstzatzikin måste jag testa i sommar. tack för tipset :)

    du får ha en underbar mors dag :)

  8. Tack för tipset, det ser jättegott ut!

  9. Mums vilken härlig hamburgertallrik. jag hade gärna kört förbi er drive-in :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.