Några gissade rätt

3/22/2011

Det var dessa knölar jag skulle ta mig an igår. De ser nästan kungligt levererade ut. Precis som några av er gissat så hade jag fått äran att lära mig göra kroppkakor. Gråa eller vanliga eller vad man vill kalla dem. Öländska skulle kanske de på andra sidan bron kalla dem, men de är faktiskt småländska ;-) Vi skiljer dem i alla fall från de vita vi äter till jul, delikatesskroppkakorna.

Det är min pappa som är kroppkakskungen i vår släkt och som nu försöker lära konsten vidare. Min svåger var med vid senaste kroppkakekoket och nu var det min tur. Innan hade pappa förberett kokta potatisar och stått och skurit fläsk. Här har den stooora grytan åkt fram och vi har börjat riva de råa potatisarna.

Slibbeli slabbigt blir det när Remsan är i farten. Och som ni ser går det åt ett gäng olika kärl för potatisen.

Det blev inte bara söligt i köket, vi hade även lite blodspill. Jag skalade så klart av en bit av tummen så blodet sprutade (ja ja, nästan i alla fall). Och mitt i allt stök så ramlade Milia på näsan och fick näsblod. Här har vi plåstrats om båda två.


Göra kroppkakor handlar mycket om att få den rätta känslan. Här pressar jag vätskan ur den rårivna potatisen och här ska man då lära sig att känna så det pressas ur lagom mycket vätska. Hm... jättelätt...


Sedan ska man lära sig vad som blir lagom mäng kokt potatis i förhållande till de råa, lagom mängd mjöl till mängden potatis, lagom med krydda på fläsket...
Här ser ni att Milia och jag hade lite olika uppfattning om hur mycket fläsk som var lagom mängd fläsk per kroppkaka. Men det är ju klart att alla generationer ska läras upp.


Jodå, det finns ett recept i en gammal kokbok, men det var så många om och men så jag får nog skriva ett eget...


Jag blev mycket nöjd med resultatet, även om jag inte helt kan ta åt mig äran. Tror att jag ska ta fler lektioner innan jag ger mig i kast med ett eget kroppkakekok. Jag har i och för sig gjort delikatesskroppkakor själv en jul, som jag tyckte blev jättegoda. Vad Berra tyckte om dem? Jag kan säga så mycket att han fick inga julklappar av mig det året...


Så det blev en smaskig middag igår. Kroppkakorna serveras hos oss med vispgrädde, lingonsylt och ett par av oss vill även ha smält smör. Självklart dricker vi mjölk till :-)

15 kommentarer:

  1. Kroppkakor är ju bara så gott! :-)
    Vi brukar äta våra med skirat smör, grädde och lingonsylt.

  2. Oj så roligt att få se detta! Jag har aldrig varit med och lagat kroppkakor, bara sett på tv. Synd på blodspillet... lite mer protein i maten ;-)

  3. Jag älskar kroppkakor, det är ett stående inslag på julbordet hos oss, ihop med en massa bohusländskt, västgötskt och danskt. Man behöver inte svälta om man säger så ;)

    Jag brukar bryna lite på mina, mest för utseendet.

    Illa med arbetsskador, vart anmäler man sånt?

  4. Respect på egna kroppkakor, vilket kvalitetsinlägg! Jag har aldrig gjort egna, men Olof säger att vi borde göra det snart. John säger att hans mamma brukade slänga in potatisen i ett örngott och centrifugera i 30 sekunder för att pressa ut vatten. Undrar om det funkar...?

  5. Kroppkakor har jag aldrig ätit, men hoppas allt få testa på det

  6. Såg gott ut..men vispgrädde? Vi har bara smör till..jag gjorde också kroppkakor förra veckan men jag hade för lite mjöl i mina så det kändes som om jag hade "potatismos" runt fläket..men ack så goda de blev..

  7. Herregud vad mycket tid man kan lägga på mat ibland. Har aldrig ätit men ska absolut testa innan jag lämnar in...:)

  8. Jisses, vilket härligt samarbete mellan generationerna! Sådana tider man vill behålla nära sitt hjärta så man minns dom för evigt!

  9. Aaaaah, vad gott med hemgjorda kroppkakor! Mums mums mums! :-)

  10. Anonym sa...

    Vilken mysig dag ni verkar ha haft, forutom skadorna da. Och resultatet ser ju smaskens ut! Har aldrig atit kroppkakor, men nu vill jag testa. Att ata, att laga dem utan en smalandsk gen i kroppen gar nog inte sa bra.. ;-)

  11. Anonym sa...

    Hej!

    Jag jobbar för Pretto PR och vi skulle gärna vilja ha din e-mailadress för att skicka ut info till dig. Skicka gärna den till lisa.peterson91@gmail.com.

    mvh. Lisa

  12. Wow, vilka snygga! Och jag får stora kroppkakelängtan, det är ju så gott!

  13. Åh, det var länge sedan jag gjorde! Jag har lite isterband i fyllningen men det är nog bara jag det ;)
    Det så helsmaskigt ut det där!

  14. Oj det såg ut att ligga mycket jobb och mycket känsla bakom det där. Men det är roligt när saker går i arv. Jag har faktiskt aldrig ätit kroppkakor... Men det såg mycket gott ut.

  15. Wow, vad roligt! Det är alltid roligt när traditioner förs vidare. Har aldrig testat kroppkakor men nu har jag blivit riktigt sugen på att testa.
    Mitt "traditionsarv" är väl äggost och det måste jag nog absolut blogga om snart.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.