Det enkla goda

6/22/2011

Jag fick ett så enkelt, men så hiskeligt bra tips från min kollega Marie. När ni rostar rotfrukter och grönsaker i ugnen, så mot slutet lägger ni över bitar av halloumi som får lite färg. Sååå gott! Till grönsakerna gjorde jag en rostad paprikasås och så värmde jag färdiggrillade kycklingklubbor. Jag hade köpt en packe med morötter i olika färger och så åkte det ned lite squash också. Vardagsmat när den är som bäst - enkel och väldigt god.


Rostad paprikasås, 4-6 pers.
grillade paprikorhalvor
4 msk olivolja
2 msk röd vinäger (jag använde granatäppelbalsamvinäger, men rödvins funkar säkert)
1 msk fransk senap
2 krm salt
2 krm svartpeppar
tabasco (massor säger Berra...)

Mixa paprikan tillsammans med olja, vinäger och kryddor. Smaka av med tabasco eller uteslut. Håller sig minst 1 vecka i kylskåp.

Såsen passar även bra till grillade grönsaker och hallomi istället för örtolja.

8 kommentarer:

  1. Halloumiost är verkligen användbart och så himmelens gott:)
    Hoppas sillen blir lyckad, så kul att du gav dej på det!

  2. Så gott!! Ääälskar halloumi och i kombo med rotfrukter låter det supergott!!

  3. Smaskens! Halloumi är bara så gott! Hos oss blev det igår couscoussallad med halloumi!

  4. Halloumi äts det på tvären här hemma, så gott är det! Låter som en utmärkt vardagsrätt tycker jag - vardagsmat när den är som bäst.

  5. Ser väldigt gott ut!

  6. just det, din man är precis lika tabasco-galen som callen va? calle ska ha tabasco i allt!

    men du, vilken underbar bild! ser otroligt somrig ut. så är inte fallet i göteborg just nu kan jag lova - blåst, lite regn, lite kallt, lite varmt. suck.

  7. Mmmm, den där såsen ser väldigt god ut, testa att byta ut tabascon mot gul habanero om du får tag i det. Vem vet, kanske du slungas tillbaka till Västindien då...?

  8. Vilket toppentips! Tacka Marie från mig, det ska jag testa bums!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.