Ännu mer citrusfrossa

2/25/2013

Mat som tar tid på sig är kanske inte den bästa vardagsmaten, så känner ni att ni inte hinner mitt i veckan att tillaga denna kyckling så spar receptet till en helg och ta er då tiden! Jag kan inte skryta med att jag särskilt ofta tillagar kyckling hel eller ens köper hem en hel och styckar upp själv. Men nu var Coop snälla och skänkte mig en hel pippi och då tänkte jag genast på att dra fram lergrytan. Jag har lagat denna rätten förutom och det blir så otroligt god smak på kycklingen av citrusfrukterna och lägger ni den dessutom i rimlagen innan blir den härligt mör. Har ni ingen lergryta så går det bra ändå bara följ anvisningarna nedan. Att lägga en massa tärnade rotfrukter runt kycklingen ger inte bara smak utan ger också ett fint tillbehör. Allt som sedan behövs är en sås, för sås måste vi ha inte sant. Använda antingen skyn som bildats i grytan eller rör ihop en kall yoghurtsås till. Medan kycklingen steks klar i ugnen kan ni gott passa på att slänga upp benen och läsa någon spännande bok.



Citruskyckling med rotfrukter, 4 pers.
1 hel kyckling, ca 1,4 kg
1 msk olja
2 tsk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 msk timjan
1 citron, rivet skal & saft från halva och klyfta den andra halvan
1 apelsin, rivet skal & saft från halva och klyfta den andra halvan
5 vitlöksklyftor, krossade och delade på mitten
ca 1 kg valfria rotfrukter, skalade och i mindre bitar

Ska du tillaga kycklingen i en lergryta behöver den knappt läggas i någon rimlag (se nedan), men jag gjorde det ändå för att den blir extra mör då. Använder du en lergryta blötlägg hela grytan i 30 minuter innan den ställs in i ugnen. Tillagar du kycklingen i en ugnsform, sätt på ugnen medan du förbereder kycklingen.
Gnid in kycklingen med olja och krydda runt om och inuti med salt, peppar och timjan. Fyll kycklingen med vitlök, citron- och apelsinklyftor. Pressa över citron- och apelsinjuice. Töm lergrytan på vatten och lägg i kycklingen samt de grönsaker ni valt runt kycklingen. Ställ in i kall ugn och sätt den på 200°. Låt stå i ugnen i 2 timmar (cirka 1 ½ timme om du använder ugnsform). Ta sedan av locket och låt kycklingen få färg, i ytterligare 15 minuter. Kolla så köttsaften inte är rosa eller röd om du inte använder termometer.

Gör antingen en sås på skyn som bildats i botten på grytan/formen eller rör ihop en kall yoghurtsås. Servera tillsammans med lite färska grönsaker samt de ugnsrostade rotfrukterna.

Rimlag till kyckling
1 hel kyckling
2 liter vatten
6 msk salt
1 msk torkad rosmarin
1 msk torkad timjan

Koka upp ett par deciliter av vattnet tillsammans med salt och örtkryddor, blanda sedan i resten av vattnet och låt den kallna. Skölj kycklingen och lägg ned den i laken och låt den stå i kylen 12-15 timmar. Ta upp kycklingen och låt den rinna av.

10 kommentarer:

  1. Åh, vad sugen jag blev nu! Jag är ungefär lika gammal som du (40 i sommar) och växte upp med kyckling i lergryta som söndagsmiddag :-)

  2. Rimmar kyckling gör jag aldrig men jag lagar ofa hel kyckling. Din ser ju hur god ut som helst. Citron är svårslaget som smaksättare. Jag slänger gärna upp enen och läser en stund. Kram!

  3. Inte enen, benen...

  4. Låter väldigt gott! Kyckling och citrussmak är så gott ihop! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

  5. Löjligt gott ser det ut! Jag slängde min lergryta för länge sedan men det var dags. Den hade blivit ganska sunkig efter flitigt användande. Men nu saknar jag den så jag ska nog köpa mig en ny. Även om det går att göra t.ex. det här i vanlig gryta så blir det ju inte riktigt samma sak. Vill testa att baka bröd i lergrya också...

    Tack för ett härligt recept!

    Kram Lotta

  6. Ja, som du vet så är vi ju lite lätt förälskade i våra lergrytor (eller kanske att slänga upp benen undertiden som maten blir lagad...?). Just kyckling är så tacksamt att tillaga i grytan eftersom det blir så saftigt och smakrikt.

  7. Hel kyckling är helt klart den bästa kycklingen! Och att rimma den måste jag testa snart...

  8. Ja det tar ju lite tid men den sköter sig ju själv;)
    Gott!
    Ha en toppenkväll
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

  9. Citrusfrossa är aldrig fel... iaf i dessa vintertider brrr! :)

  10. Jag fick kasta min lergryta, det hade börjat växa något luddigt i den :-( Men tur som är så kan man ju göra i annan gryta :-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.