Fredag - med eller utan pasta?

2/01/2013

Wihoo!! Fredag igen! Denna vecka har jag jobbat alla fem vardagar, vilket är mycket för oss på mitt jobb. Vi har oftast max fyra dagar i rad sedan är vi ganska möra. Min man tycker jag är fjantig när jag gnäller om jag råkar har fyra eller fem tidiga morgnar på rad för det har han ju alltid, men jag behöver helt enkelt sovmorgon ibland. Imorgon får jag äntligen det om bara trollungarna passar på att sova ut också. Sedan bär det av till Karlskrona med finaste sonen för att kika på första definalen i melodifetsivalen! Gissa om vi är taggade?!

Ni som känner mig vet att jag inte är någon stor pastaätare även om vi precis som alla andra familjer äter pasta titt som tätt. Ja, sedan barnen kom har det dessutom blivit ännu mer pasta även om Berra är en stor pastaälskare. Första middagen han bjöd mig på var kokt spagetti med  en massa kryddor och riven parmesan som enda tillbehör. Det är bara att acceptera att jag bor ihop med tre pastatokar av stora mått som lätt skulle kunna äta bara kokt pasta med smör och en massa riven ost över flera dagar i veckan. Men eftersom jag är den som för det mesta basar i köket har vi ingen tradition med fredagspasta som jag har förstått att många har. Det här är för mig perfekt fredagsmat, men snäll som jag är bjöd jag även pasta till för att glädja de andra tre i familjen.

Och när ni sitter och sippar på ert fredagsvin så fundera på vilken typ du är och gå in på Black Box Facebooksida och rösta på just det vinet som passar dig bäst!



Tomat- och olivfylld kyckling med bönsallad, 4 pers.
600 g urbenade kycklinglår (6-8 st)
2-3 msk hackade svarta oliver
2 msk repade timjanblad (eller annan örtkrydda)
2 msk tomatpuré
2 msk hackade soltorkade tomater
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl kycklingbuljong

200-300 g haricots verts, går bra med frysta som kokas
1 rödlök, i smala klyftor
1 syrligt äpple, tärnat
150-200 g fetaost

Lägg ut kycklinglåren med insidan uppåt. Blanda ihop hackade oliver med timjan, tomatpuré och soltorkade tomater. Fördela röran på kycklingen, vik ihop och fäst med tandpetare. Krydda kycklingen med salt samt peppar och stek runt om. Slå i kycklingbuljongen i pannan och låt kycklingen steka klart under lock.
koka bönorna snabbt i lättsaltat vatten och spola hastigt av dem under kallt vatten. Fördela bönor, rödlök, äpple och fetaost på fyra tallrikar. (eventuellt även några extra oliver). Lägg på kycklingen och skeda över lite buljong.

11 kommentarer:

  1. Gott, gott! Snor rakt av hela receptet utom oliver... Äter inte de små rackarna... har inte liksom lärt mig... ;)
    Tack för ett smaskigt recept! :)
    Ha en toppen fredagskväll!
    Kram kram
    //Lana

  2. Mums mums mums åhhh vad kul att ni ska till Karlskrona och se mello delfinalen. Du måste ge oss bilder och rapport : ) Jag förstår precis din trötthet det är tufft att jobba med människor. Igår kväll var jag helt slut, men som tur är hade vi en lugn dag idag på jobbet : ) kram Sofia

  3. Ja, vi tillhör ju då pastafredagsmänniskorna och har gjort det sen flera år tillbaka (det var faktiskt lite det som startade köket), men idag blev det faktiskt risotto istället.
    Fast till din tallrik hade vi absolut inte behövt någon pasta alls, det ser hur gott ut som helst utan.

    Klart man måste ha sovmorgon då och då, hur skulle det annars sett ut:)

    Låter som att mor och son kommer att få en riktig helkväll i morgon då, ha det kanoners bra!
    Kramar

  4. Mums! Det där ser hur gott ut som helst! Då behövs ingen pasta:)

    Ha en trevlig helg i Karlskrona!Kram

  5. Fredagar brukar inte innefatta pasta, men gärna på andra dagar. Tror dock inte jag gott med på en andra dejt om jag blivit bjuden på det du beskrev... Tur ändå att du gav det.

    Kram kram

    För oss blir det genrep i Gbg nästa fredag.

  6. Härlig kycklingrätt. Jag skulle gärna äta med pasta. Skulle som resten av din familj kunna äta spagetti med smält smör och parmesan :-)

    Lycka till med kattplanerna, förresten! Ett tips är att skaffa två, gärna syskonpar. Bra för alla inblandade och inte så mycket mer jobb. Då har de alltid sällskap av varandra, blir tryggare och ändå inte så att de tyr sig mindre till resten av familjen. Bara som ett tips alltså, både vi och brorsan gjorde så. Så avis! Tänk om de kunde vara kattungar igen, bara några dagar :-) Fast de är underbara som vuxna katter också. Det ger massor att ha husdjur.

    Hoppas du och familjen har en jättetrevlig helg, speciellt i Karlskrona :-)

    Kram!

  7. Hoppas ni har en häftig helg i Karlskrona och att det blir sådär knäppt som bara Melodifestivalen är ;)
    Pasta - jag är ingen storkonsument, men ibland kan jag bli ruggigt sugen på bara makaroner, ost och ketchup.
    Kycklingrätten med alla tillbehör - den kapar jag! Tack!

  8. Mmm nam nam:) kul med Mello, jag såg det på tv ist:)
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

  9. Vilken lyx att få sovmorgon någon vardag i veckan, vi har tur om vi får det lördag eller söndag... :)

    Fetost i sallad är bara hur gott som helst, ja egentligen all sorts ost. Hoppas ni hade det trevligt i Karlskrona, söndagskramar!

  10. Nä det vetetusan, pasta är inget jag är ett stort fan utav. Så äter jag hellre din sallad, massor med smak och skön konsistens kan jag tro!

    Hoppas ni hade en kul kväll igår på mellon!

  11. ÅH så gott! När man har en så härlig sallad till kan man absolut hoppa över pastan, så läckert och färgglatt! :D

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.