En söt liten nostalgitripp

2/28/2013

Denna månad är temat för Månadens sötsak hos Söta Saker 70-tal. Det är ju ett sådant fint årtionde då det föddes en massa härliga människor. Oh... nej... jag menade inte alls mig personligen ;-) Självklart måste jag som levde mina första år då lämna ett bidrag till månadens sötsak. På 70-talet mumsade vi i oss exotiska rätter som flygande Jakob (allt med frukt i var exotiskt), doppade armarna trötta i fonduegrytor och bjöds det på flera rätter serverades gärna den då lyxiga förrätten räkcocktail. Till efterrätt bjöds det oftast på enkla saker som cocktailfrukt med vispad grädde eller inlagda päron med after eight på. De som ville göra något mer avancerat bjöd på brylépudding alternativt denna fining - glace au four. Egentligen ligger mina starkaste minnen av efterrätten närmre i tiden då jag själv började bjuda på efterrätt, men då hade jag ätit den många gånger innan. Jag har genom åren gjort flera varianter av desserten genom att byta ut sockerkakan mot mjuk pepparkaka och chokladkaka samt även variera glassen och frukten i, men jag ger er här den klassiska varianten som den serverades då. Ett finfint minne av mitt söta 70-tal!




Glace au four
200 g sockerkaka (ungefär ½ kaka bakad i en 1 ½ liter avlångform brödform)
100 g halvtinade hallon
½ dl hallonsylt
½ l vaniljglass (ta fram ur frysen så sent som möjligt)
3 äggvitor
½ dl strösocker
ev. mandelspån

Sätt ugnen på 275°. Skär eventuellt till sockerkakan till någon form. Jag delade bara min bit på mitten på höjden. Lägg sockerkakan på ett ugnssäkert fat eller i en form. Bred ut hallonsylten över kakan och fördela hallonen över. Vispa vitorna till hårt skum. Tillsätt sedan sockret och fortsätt vispa tills marängsmeten är fast och toppig. Lägg glassen ovanpå hallonen och bred på marängsmeten runtom så att allt täcks väl. Det är viktigt att all glass är täckt av maräng. Strö över mandelspån. Låt desserten få färg i övre delen av ugnen. Passa noga! Ta ut den så fort den är gyllenbrun och servera genast.


Det fanns inte så många glassar att välja på i frysdisken när jag var barn, långt ifrån som det finns idag. Inte heller tilläts vi äta några större mängder av sötsaker. Jag minns inte om BigPack glassen hade kommit då för den kom kanske senare, men glassminnen från barndomen är annars just deras tresmak samt att mina föräldrar skar halvliterspaketen i papp på mitten och vi åt ur dem med sked. Och då tycke vi att vi fick mycket glass...

15 kommentarer:

  1. Good sweet memories : ) Minns att man satt och kollade in i ugnen då marängtäcket reste sig : ) Tack snälla för receptet detta ska provas snart : ) kram Sofia

  2. Oj ja jag minns :)
    Lena från make a head food

  3. Ja men å så gott!!! Ja, håller med dig, hellre rimliga bubblor i glaset ofta än att vaska dyra droppar bara för att;-)
    I helgen blir det definitivt bubblor, det behöööööver jag;-)
    Sköt om dig!
    Kraaaam Anna

  4. Vad gott det ser ut!

  5. Men så gott, var många, många år sedan jag åt det sist, typ tidigt 80-tal, tresmak i 0,5 liters förpackningar åt jag med, ja med sked direkt ur förpackningen , Rallyglass hette den, millimetersrättvisa skulle de vara när jag och min bror delade på den :-)

  6. En riktig god och läcker klassiker! Har ni testat att göra den i grillen någon gång? Det imponerar stort på gästerna när man fixar glassefterrätten i grillen. Minns också när man fick de halverade tresmaks paketet, vilken höjdare.
    PS din lills sötnos fick agera fotomodell igen på fb igår. Kram

  7. Mmm...så gott! Skulle jag behöva den här smarriga efterrätten nu, för att trösta mig då jag är så sjuk...:(
    Ha en toppen fredag!
    Kram kram
    //Lana

  8. Underbart! Vad roligt att du har varierat denna klassiker - det har jag aldrig tänkt på.

    Första gången jag åt detta var när pappa gjorde det efter att han gått på en matlagningskurs (mamma skulle börja jobba efter att ha varit hemma med oss barn). Han lyckades riktigt bra! Blå/vitts vaniljglass tror jag han använde :-)

    70-talet är ju trevligt med så många fina födelsedagar. Min lillebrorsa hör dit också. I fint sällskap :-)

    Ha en trevlig helg!

    Kram Lotta

  9. och här har jag gått och trott att alla dessa rätter är 80-tal... nåja. man lär sig nåt nytt varje dag :)

    glace au four gjorde jag för några år sen, med halvkasst resultat... men fondue åt vi senast förra helgen hos mina föräldrar, jimmy hade aldrig testat det förut men han blev frälst så nu ska vi köpa oss en egen liten fonduegryta :)

  10. Jag tror det är ganska luddiga gränser där. Själv minns jag också dessa rätter från senare. Men annars tror jag 80-talet var mer smörgåstårta, tonfisksallad, allt som gick att smördegsinbaka, banana split och definitivt gurka med tandpetare och geléhallon som gå-bort-present.

  11. Åh, nostalgi på hög nivå är detta för frun i köket. Ankis mor gjorde denna väldigt gärna och bjöd på, ett av hennes paradnummer nästan. Ljuvligt goda minnen.
    Och den där tre-smaksglassen, jodå den finns i minnet den också. Vi båda minns att man handlade den på Tempo när man gick på högstadiet, fick den delad av tanten i delikatessdisken och fick med två skedar. Sen delade man med en kompis och njöt av god lunch:)

    Ha en glassig helg,
    kramar

  12. En hel del av den där maten var poppis även på 80-talet när jag växte upp. Och jag måste erkänna att jag verkligen gillar päron med After Eight och Glace Au Four.

    Den brittiska varianten heter Baked Alaska och den finns faktiskt på restaurangmenyer nu med. Lite kul.

    Ha en finfin helg! Kram

  13. Ja, jag är ju född sent på 70-talet och minns inte så mycket av denna dessert. Osäker på om jag någonsin ätit den faktiskt!

  14. Jag har faktiskt aldrig ätit denna dessert... men det både låter och ser så gott ut. Måste testas vid ett festligt tillfälle helt klart! Så skönt med 4 lediga dagar, önskar dig en riktigt fin och trevlig helg. Kram vännen!

  15. Vad gott det låter!!!
    Tre smak var en klassiker, ischoklad hade vi mycket gräddlass med vanilj och choklad varvat.
    Konserverad frukt med grädde hade vi ofta och chokladpudding, dock inte egengjord utan givetvis pulvervarianten.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.