Mysmat till mello

2/09/2013

Ni vet ju som bekant att jag gillar Coop och brukar handla hos dem. Främst av två orsaker, att de har stort utbud av ekologisk mat och så brukar de ha fina erbjudande på de råvaror som är i säsong. Ja, sedan har de varor som jag oftast söker (även anka har jag nu fått veta). Dessutom så är de lika glada i Melodifestivalen som jag! Om ni inte märkt det innan så åk och handla ikväll vid klockan 20, för ska vi tro reklamen så sitter alla Coops kunder, ja personalen med, bänkande framför mello :-) Nu har de varit så snälla att de skickat mig ett helt Melodifestivalen-kit! Tack! Självklart lagade jag något gott av allt som fanns i lådan och jag utgick från deras recept, men ändrade dem en aning så ni får recepten på hur jag gjorde, originalrecepten hittar ni på deras hemsida. Så häll upp något bubbligt i era glas och släng fjäderboan runt halsen för... Nuuuuu... kör vi! (Psst, ska vi slå vad om att Sean Banan går direkt till final)


Tomatig köttgryta med sting av chili, 4 pers.
1 kg grytbitar av nöt
1 msk oregano
½ msk svartpeppar
½ msk vitlökspulver
½ msk chilipulver
½ msk salt
1 tsk spiskummin
½ msk paprikapulver
½ tsk cayennepeppar
½ tsk vitpeppar
6 vitlöksklyftor, finhackade
2 gula lökar, klyftade
3 msk tomatpuré
1 burk/pkt krossade tomater
33 cl coca cola eller öl
1 chili eller chilipasta, jag tog chipotle pasta och lite färsk chili
färsk koriander eller persilja
ev. färsk chili

Blanda alla de torkade kryddorna och massera in köttet med kryddblandningen. Låt marinera minst en timme men gärna längre tid. Hetta upp en gryta med olja och bryn köttet i omgångar. Stek lök, vitlök och tomatpuré i grytan någon minut och lägg sedan tillbaka köttet. Häll på krossade tomater och coc cola (alt. öl) och chili. Låt koka under lock i cirka 2 timmar eller tills köttet är mört. Toppa med färska örter och eventuellt lite färsk chili.
Servera tillsammans med bulgursalladen och salsan eller bjud den i tortillabröd med  grönsallad och salsa.


Myntadoftande bulgurasallad med granatäpple och fetaost, 4 pers.
2 dl okokt grov bulgur
olivolja
1 dl hackad persilja
1 dl hackad mynta
1 granatäpple, kärnorna
200 g fetaost
citron- eller limeklyftor

Koka bulgur enligt anvisningen på förpackningen. Lägg ut bulgur på ett stort fat så att det svalnar snabbare. Ringal över lite olivolja. Låt den bli ljummen och vänd sedan ner örter och toppa med granatäpplekärnor och smulad fetaost.




Avokado- och gurksalsa, 4 pers.
2 avokado, tärnade
½ granatäpple, kärnorna
½ skalad och tärnad gurka
½ dl hackad mynta
½ lime, pressad saft
½ tsk flingsalt

Blanda alla ingredienser till salsan och smaka av med limesaft och salt.


Trevligt mellomys på er!

16 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! Speciellt lockande tycker jag fatet med bulgur är:) Vad tyckte barnen om rätten?

    Jag kan tro att de är glada att Sean banan gick till final...hihi:D

  2. Fina färger på maten och vilken härlig bild på er!

  3. Vilken smarrig köttgryta! Receptet sparas! :)
    kanske ska också åka oftare till coop...den ligger i och för sig längre än ica från hemmet... flera ekologiska varor lockar ju... :)
    Ha en fin söndag!
    Kram
    //Lana

  4. Härligt med mellomys! Missade den igår, men får förhoppningsvis se nästa vecka! Jag gillar också coops ekologiska urval.

  5. Klart att han gick vidare, barnens favorit! Vilken dag sa vi, sa vi nästa lördag? Tjohoo, ska bli så kul!!

  6. Jag hoppas Mellon men går direkt på grytan! Heeelt i min smak! Lång lista på kryddor, härligt.
    Har faktiskt ingen Coop här i närheten, så det brukar bli Hemköp.

  7. Nu förstår vi ingenting... coop... nej det har vi ingen aning om vad det är? :):)
    Maten ser riktigt god ut, grytan åker direkt ner i receptmappen för den ska vi prova. (Fast då med varor från ICA:) )

    Ni är så fina på bilden, heja fjäderboan!
    Kramar

  8. Vi är ingen mellofamilj, men maten ser jättegod ut!
    lena från make ahead food

  9. Så fina ni är :-) Och visst gick han direkt till final, bananen... Only in Sweden.

    Mycket gott i Coops receptfolder på temat mellomat. Den där salsan har jag spetsat in mig på lite grand men allt annat verkar ju urgott det också.

    Hoppas ni har en skön söndag så här dagen efter :-)

    Kram!

  10. Härlig sista bild på er tjejer :)

    Den där bulgursalladen tackar jag inte nej till... feta och granatäpplen är en god kombo som jag testar ofta och tillsammans med bulgur kan det inte bli annat än gott! Kram!

  11. Den här ska jag göra och ta med till fjällen. Perfekt! Tack alla underbara recept du delar med dig av.

    Kram kram

  12. vad snygga ni är! :) och maten ser också jättegod ut. den där bulgursalladen låter mums, granatäpple piggar ju upp det mesta!

    haha, sean banan var ju den enda låten som var lite svängig så det var ju självklart att den skulle gå till final!

  13. Vilka snygga mello-tjejer! Glamour-babes! Maten ser inte heller ut att gå av för hackor! Kram!

  14. Så fina ni är!

  15. Helena, Milia älskar bulgur och fetaost, medan Lowe helst äter grynen som de är utan att de blandats med något. Bäst tyckte de om att äta grytan i tortillabröd tillsammans med grönsaker.
    Klart vi måste ha lite glamour till mello!

  16. Grymt! Den där grytan låter smaskens! Den ska testas! Gärna alla tillbehör också.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.