Bulgogi och falsk kimchi

2/08/2013

Jag vet att detta inte är väldens bästa bild, men så blir det när mysmat ska fotas och mörkret hunnit komma utanför fönsterna. Men maten blir så god att ni får receptet ändå och en, tja halvtaskig bild. Här har ni en perfekt middag ni kan avnjuta framför mello eller när ni myser framför något annat tillsammans med fina vänner. Jag har vid en middag blivit bjuden på en variant av rätten och tyckte det var så gott att jag gjorde en egen. Köttet går att möra i mosade päron, men eftersom jag tidigare använt kiwi till detta körde jag på ett säkert kort. Bulgogi är koreanska och betyder eldbiff som syftar på att det tillagas över öppen eld och alltså inte att det är är stark mat. Nu brassade jag inte på grillen för att tillaga köttet utan stekte det i min wokpanna, vilket visade sig bli spiken i kistan för den. Så är det någon som vet ett bra märke på wokpanna så please let me know! Kimchi är en syrad (jäst) grönsaksblandning som kräver en hel del tid att förbereda så jag har gjort en fuskvariant, som knappt kan kallas kimchi, men men... Det blev hur som helst ett gott tillbehör till köttet som vi blandade med kokta äggnudlar och åt i salladsblad, men det går att servera ris till om ni hellre vill det.
Härlig helg på er alla finingar! Jag har lovat några att visa upp mig i fjäderboan imorgon,  så håll utkik på Facebook när det drar ihop sig för mello ;-)


Bulgogi, 4 pers.
600 g lövbiff, strimlad
2 mogna kiwi, skalade och mosade (alt. mogna päron)
1 dl japansk soya
½ dl sesamolja
½ dl farinsocker
2 msk rostade skalade sesamfrön
2 vitlöksklyftor, rivna/pressade
2+1 tsk grovmalen svartpeppar
½ purjolök, strimlad

Blanda först köttet med kiwimoset. Rör sedan ihop soya, olja, farinsocker, sesamfrön, vitlök och 2 tsk svartpeppar. Blanda ned marianden i kött- och kiwiblandningen. Låt köttet marinera i 1 timme. Tillsätt purjolöken och stek köttet snabbt på hög värme. Krydda med sista teskeden svartpeppar.

Fusk kimchi
3 stora morötter, tunt hyvlade på längden
½-1 litet kålhuvud, vitkål eller spetskål eller innersta delen på savoykål, tunt strimlat
1 purjolök, i långa smala strimlor
½ dl rapsolja
½ dl japansk soya
½ dl svarta sesamfrön
2 msk färsk riven ingefära
1 ½ msk sesamolja
1 msk vitvinsvinäger
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
1 lime, pressad saft
ev. 1-2 tsk sambal oelek

Blanda grönsaksstrimlorna med alla ingredienserna till dressingen.  Krama in den i grönsakerna så att de mjuknar en aning.

9 kommentarer:

  1. Vilket riktigt bra tips att möra i päron istället för att ha kiwi. Anki fixar nämligen inte kiwi, det blir alldeles för svårt att andas då så det har vi helt fått sluta att använda. Men då ska vi testa med päron istället!
    Kimchi tar alltid Håkan när det är sushiavhämtning, en klar favorit.

    Bra, då ser vi fram mot den utlovade boan!

    Kramar/några:)

  2. Spännande rätt, har nog aldrig ätit eller tillagat koreanskt (vad jag vet om)...

    Snart kommer ljuset och då njuter vi matbloggare som tusan för då blir fotona kanon :)

    Boa it is!

    Kram och ha en finfin helg!

  3. Vilken spännande rätt:)

  4. Låter fantastiskt gott och bilden frestar mig! Älskar denna typ av mat. Fräsht och smakrikt!
    Det där med ljuset är ju det ständiga problemet. Just nu är jag glas för alla blogginlägg jag får till överhuvudtaget...
    Trevlig helg! Ser fram emot bild i fjäderboa!:)

  5. Wow, vilken maträtt! Så gott! Varifrån hämtar du alla matinspiration? :)
    Det här receptet sparar jag! Måste absolut testa det! Är ju helt i min smak och mejerifritt! :)
    Ha en toppen helg!
    Ska ha koll på dig på FB!
    Jag har också en FB-sida, Ryskadockor heter den. Om du vill kan du också gå in och "gilla" den! :)
    Kramar!
    //Lana

  6. Visst är det trist att matfota i vintermörkret? Tycker ändå du lyckats bra med bilden! Ser gott ut och låter gott efter din beskrivning :)

    Trevlig helg!

  7. Det här var något heöt nytt för mig, men något jag ska ha kvar i minnet. Wokpanna har jag ju! Den jag har är en Typhoon. Den är nedärvd av min bror men funkar väldigt bra ännu. Lars hittade att den låg tvåa på woktopplistan, ettan kommer jag inte ihåg.

    Kram kram

    Jag ska nog ta på mig en glitterhatt kvällen till ära, kanske en glittertopp också för att chocka Lars och barnen. Hihih

  8. Tack för inspirationen, supergott. Tvingade dessutom på alla mina kollegor receptet efter de sett resterna i matlådan.
    Åter, tack för all inspiration att utöka receptlagret!

    //en av läsarna :-)

  9. @ En av läsarna, vad roligt att höra! Tack för din feedback!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.