Sandra gästbloggar i bistron

2/27/2013

Minns ni Sandra som jag gästbloggade hos för ett par veckor sedan? Idag får ni lära känna henne lite bättre när hon gör ett gästinlägg hos mig. Sandra är en av mina nyare bekantskaper ibland matbloggarna, men en mycket trevlig sådan. Hennes blogg är fylld med spännande recept som ger mycket trevlig matinspiration!

Jag heter Sandra Callermo, är 23 år och studerar ekonomi i Uppsala. Jag startade SandrasMatkrypin i mars 2012 där jag bjuder jag på enkla vardagsrecept och även en del förrätter, festligare måltider och efterrätter. En röd tråd är relativt billig mat eftersom jag studerar och även lite klimatsmarta råd i köket. Välkommen att kika in i mitt matkrypin!


Matbloggsvärlden är fantastisk! Sedan jag startade min egen blogg har jag börjat läsa alltfler matbloggar och idag räknade jag hur många jag besöker dagligen.. Håll i er nu.. 48(!) stycken. Men det är ju så roligt! Vissa uppdaterar flera gånger om dagen och vissa någon gång i veckan men oavsett så ger alla så mycket inspiration! Vissa satsar på fotona, andra på enkelheten och somliga på annorlunda recept, och det är blandningen som är så härlig. Under året som matbloggare har jag varit inne på hundratals matbloggar och de här 48 är alltså bara de jag gillar allra mest.

Remsan var en av de bloggarna jag började läsa redan innan jag startade min egen blogg. Jag fascineras av hennes fantastiska bilder och annorlunda recept och sparar ofta inläggen i min receptbank. Jag blev väldigt glad när Remsan ville gästblogga hos mig och att jag nu får chansen att göra det hos henne.
När jag startade bloggen hade jag aldrig direkt fotat med systemkameran, vi åt mycket samma mat här hemma och jag hade inte tillräcklig inspiration för att orka prova alltför mycket nya saker. Men vinden har vänt! Sen bloggens start i mars 2012 har vi knappt ätit samma rätt en enda gång (det skulle vara tacos då) och jag har så mycket recept jag vill testa så jag vet inte när jag ska hinna allt. Jag har upptäckt många nya råvaror och kryddor som jag aldrig tidigare använt och förutom detta har jag kommit underfund med att det finns många billiga alternativ i matbutiken som passar en students tunna plånbok. Att till exempel välja frukt och grönt i säsong är både gott, billigt och bra för miljön!

Så för att runda av det här tänker jag självklart dela med mig av ett recept som jag och min mat åt i förra veckan och det var något alldeles extra. Mycket kryddor, syrlig, lent och gott!



Köttfärsjärpar med sellerimos och äppelchutney, 4 pers.
Köttfärsjärpar:
600 g nötfärs
1 ägg
1 msk curry
1 tsk salt
1 krm svartpeppar 

Stomp:
500 g potatis, skalad och skuren i mindre bitar
400 g rotselleri, skalad och skuren i mindre bitar
2 msk grädde
25 g smör

Äppelchutney:
500 g äpple, urkärnade och skurna i bitar
1 gul lök
½ röd chili
1 krm kanel
1 tsk curry
1 tsk ingefära
1 dl ättika
½ dl strösocker

Äppelchutney: Kärna ur äpplena och skär i bitar. Skala och finhacka löken och finhacka chilin. Fräs lök med chili och torkade kryddor på låg värme i olja tills löken mjuknat. Tillsätt äpple och ättika samt socker. Låt puttra i 20-30 minuter. Smaka av med eventuellt mer socker eller ättika.
Stomp: Skala och skär potatis och rotselleri i mindre bitar. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och mosa potatis och rotselleri med en potatisstöt eller ballongvisp. Ha i grädden och smöret och krydda med salt och svartpeppar.
Köttfärsjärpar: Blanda köttfärsen med ägg, curry, salt och svartpeppar. Dela färsen i 8 bitar och forma till avlånga järpar. Hetta upp smör i en stekpanna och stek järparna runt om ca 7-8 minuter.

9 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut. Jag följer länken och kikar in hos Sandra också.

  2. Roligt att läsa om sitt egna recept på en såhär fin blogg :)

  3. Fin smakblandning i receptet där, med sellerin och äppelchutneyn. Kul med gästbloggare! :)

  4. Kul med ny matinspiration! Ska kika in hos henne nu! Verkar en härlig tjej med intressant matblogg! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

  5. Jätteroligt med gästbloggar :) Både du och Sandra har ju helt underbara bloggar. Tack o kram från Kicki

  6. Det var roligt att få läsa lite om dig även på denna sida, Både låter och ser gott ut, måste provas. Tack för fina tips och trevlig läsning.
    Tjing//Staffan

  7. Så kul att få läsa lite mer om dej och ditt bloggande! Känner igen det där med alla recept man vill prova och hur tiden inte räcker till all god mat som lockar:)
    Chutneyn du har gjort tycker vi verkar väldigt god, så den hamnar i vår receptbank!

  8. Trevlig att få upp ögonen för nya matbloggare. Trevligt inlägg!

  9. Superkul med gästbloggare!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.