Fredagsmys utan Remsan

2/15/2013

Ja, för ikväll får ni klara er utan mig. Jag har packat den lilla weekendväskan (okej... jag har införskaffat en sådan av modell större...) för att åka till huvudstaden tillsammans med finaste mannen. Ikväll ska vi gå på svartklubb och imorgon kväll blir det dejt med finaste Moma. Om min bror lyckas bli feberfri vill jag gärna se en skymt av honom också och självklart hinna med lite storstadsshopping. Tyckte Berra sa att han hade den stora plånboken med sig ;-)
Jag är inte sämre än att jag bjuder på god fredagsmat med italienska influenser. Slår ni upp ett glas fredagsvin så passar ett gott rött vin tillsammans med maten. Att laga kyckling piccata är lite trixigt det får jag erkänna, men jag lovar det är värt besväret! Ett tips är att inte vända filéerna för snabbt utan låta parmesanen smälta ihop till en "panering" innan de vänds. Osten trådar sig inte när den smälter utan går ihop fint och täcker kycklingen. Den enkla bönsalladen och yoghurtsåsen svänger ni ihop på ett kick som kompensation för det lilla extra pysslet med kycklingen. Trevlig helg mina vänner!

Kyckling piccata med ljummen bönsallad, 4 pers.
500 g kycklingfiléer, tunt skurna på längden
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk vetemjöl
2 ägg, uppvispade
150 g riven parmesanost

Kall vitlökssås
2 dl matyoghurt
1-2 vitlöksklyftor, pressade/rivna
1 msk olivolja
1 krm salt

Bönsallad
200-300 haricots verts
2 små röda lökar, i smala klyftor
1 stor burk stora vita bönor (eller någon sort ni tycker om)
5-6 soltorkade tomater ilja, strimlade
salt och svartpeppar

Blanda krydda de tunna kycklingfiléerna med salt och peppar. Vänd dem i vetemjölet, sedan i ägg och till sist i den rivna osten. Låt vila en liten stund innan de steks i olja.
Blanda ingredienserna till såsen och låt den dra en stund.
Stek haricots verts, rödlök och soltorkade tomater snabbt i olja i en stekpanna. Vänd ned bönorna försiktigt och krydda med salt samt svartpeppar.

13 kommentarer:

  1. Mmm...underbart gott! :)
    Ha en trevlig vistelse i huvudstaden! Shoppa loss också! ;)
    kramar!
    //Lana

  2. Åh det är gott och dina tillbehör såg också väldigt lockande ut. Ha en härlig Stockholmshelg och lämna kvar lite i butiker och restauranger till mig för vi åker upp nästa helg ;). Kram

  3. Bönsalladen låter mycket god! Ha en fin weekend.

  4. Parmesanpanerat är så gott! Jag kan parmesanpanera allt! Nästan :)

    Ha en skön helg i stora sta'n!

  5. Låter som en härlig helg är i faggorna, hälsa Stockholm och bästaste Moma så mycket!
    Undertiden som du är borta så smarrar vi italienskt:)

    Kramar

  6. Kyckling piccata är fantastiskt gott. Jag hoppas att du och Berra har det underbart! Hotellrummet såg ju lite väl litet ut på FB men man får stå ut, haha! Kram!

  7. Weekend i huvudstaden låter inte fel. Ibland kan en släng av storstadsluft behövas, men lika skönt att komma tillbaka hem.

    Maten ser riktigt smarrig ut. Säkert minst lika gott som mycket restaurangmat.

    Kram kram

  8. Piccata gillar ju jag och kladdar gärna! Bra sätt att tillaga squash- och aubergineskivor på också.

    Du vet var jag hade varit i morgon om det inte hade varit landet-helg. Men vad är väl en karibisk afton.... Jo, ljuvlig!

    Ha det toppen!

  9. En så kycklingrätt har jag ätit en gång och precis som du skriver så är den fantastiskt god! Klart värt besväret:) Tack för påminnelsen om denna goda rätt!

    Ha en toppenbra helg i storstan! Kram

  10. Åh ha det så kul:)
    Trevlig helg!!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

  11. Älskar piccata i alla former och din ser magiskt god ut. Nu är vi länkkompisar också :)

  12. Det har varit en toppenhelg som jag ska försöka sammanfatta här så småningom. Lite glimtar har ni redan fått se på Facebook och Instagram. Men, stay tuned!
    Denna middagen rekommenderar jag verkligen. Enkla smaker som blir goda ihop.
    Christer, vad trevligt :-)

  13. Delicious Food...

    Good Job Remansan . :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.