Berra och jag besöker Svartklubben

2/17/2013

Just nu sitter jag på väg hem igen efter en fantastisk helg i Stockholm. Jag delger er en del av det vi upplevt de senaste dagarna och tänkte börja med fredagens trerättersmiddag. På bilden nedan ser ni hur respektive rätt såg ut. Det var precis så här vi såg, eller rättare sagt, inte såg maten. Berra och jag åt fredagens middag på Svartklubben på Söder. Har ni inte varit där så gå dit! Det är en order ;-) Jag ska försöka berätta lite om upplevelsen, men inte avslöja för mycket inför ert besök. Vi åt alltså trerättersmiddags och till detta drack vi tillhörande vinpaket samt kaffe och avec och lyssnade på underhållning - i becksvart mörker! Vi fick alltså helt förlita oss på hörsel, känsel, lukt och smak under middagen. Plus Ulf, vår servitör (tillika ägare och underhållare) som var vår ledsagare. Och för er som undrar, vi spillde ingenting. Hade någon sett oss såg vi säkert mycket roliga ut när vi åt... men kom ut lika rena som vi gick in. Däremot gissade vi lite fel på maten visade det sig senare, men när inte synen är med spelar hjärnan lätt ett spratt. Så försök föreställa er hur det skulle vara att äta middag i ett mörkt rum (men ett mysigt mörker, inte skrämmande), dela bord med tre trevliga killar som du inte har en aning om hur de ser ut och inte heller har den blekaste av vad som serveras på tallriken framför dig. Helt klart både tänkvärt och en fantastisk upplevelse att få vara "blind" under fyra timmar.  Kika in på deras hemsida och boka in ett besök ni aldrig kommer glömma!



20 kommentarer:

  1. Jag har hört om en sådan här restaurang i Europa, där man äter i mörkret och maten serveras av blinda. Låter verkligen spännande och annorlunda :)

  2. Låter spännande. Är tyvärr inte så ofta i Stockholm, men skall tipsa mina vänner!

  3. Så coolt! Har varit på väg några gånger men det har aldrig blivit av. Tack för påminnelsen, en riktigt kul grej att boka in med Mannen.

    Hoppas hela helgen i vår fina huvudstad blev toppen och att ni kommer hem ordentligt nu. Dumma snö!

    Kram!

  4. Åh vad kul! Har varit på väg att boka flera ggr, men inte blivit av pga av olika anledningar. Men jag har inte gett upp...

  5. Så coolt! Har hört talas om stället men aldrig varit där... serverar de vegetariskt också? Har följt er via FB annars, grym helg med besök hos fina Moma, najs! :)

  6. Amy, man meddelar innan om det är något man inte tål eller inte äter.

  7. Anton Everbrant sa...

    Det finns en sådan i London med blinda i servisen :)
    Kul att de öppnat liknande i Sthlm med!

  8. Tipset är lagt i Stockhomsmappen, tackar gör vi! Det måste ju verkligen vara en mycket märklig upplevelse...
    Ser fram mot att få ta del av resten av er helg, lite av hintarna har vi kikat på fejjan på och det såg lovande ut:)

    Kramar

  9. Hyvens att du äntligen kommit igång med instagram! :-) Älskar den svarta bilden, mycket målande. Hähä!

  10. Jag skaffade Instagramkonto för mer än ett år sedan, men har inte riktigt fattat grejen med det förrän nu. Kanske för att jag nu tar så mycket kort hela tiden :-P

  11. Välkommen till Istagram på riktigt:) Jag tycker det är superkul!
    Svartklubben låter ju spännande och lite annorlunda. Aldrig hört talas om något sådant. Ska absolut ha det i baktanke om vi åker till Sthlm.

  12. Mmm, verkligen läskande bild! :-) Så himla kul att ni kom, även om jag var virrpanna (mer än vanligt!

  13. Det lät riktigt spännande!
    Men vad åt ni undrar jag nyfiket?
    Lena från make a head food

  14. Låter häftigt!! Verkar som att ni haft en riktig toppenhelg i storstan! Härligt! :)

  15. Moma, det var så kul att ses! Virrpanna?! Det märktes inte. Jag är dessutom virrpannorna personifierad ;-)
    Lena, jag tänkte inte avslöja det ifall någon gör ett besök. Vet inte hur ofta de byter meny. Goda var alla rätterna i alla fall. Och snyggt upplagda, tror jag ;-)

  16. Spännande, tack för tipset!!
    Trevlig dag önskar jag dig!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

  17. Jag har hört talas om den i Stockholm, låter mycket spännande!!

  18. Så häftigt! Mot Stockholm!

  19. Åhh, jag har ätit två gånger på konferensstället Almåsa, där det också finns en Svartkrog. Allsång får ett helt annat drag när man inte ser varandra :)

    Momas kitchen, ett av mina favvoställen, men det händer att hon hänger i mitt kök också som tur är!

  20. Åh vilken kul mat upplevelse:)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.