En kärleksfull meny

2/07/2013

Om en vecka är det Alla hjärtans dag och det vill ni kanske fira lite mer än att bara mumsa i er vaniljhjärtan. Jag gjorde min "Alla hjärtans dag-meny" redan för någon vecka sedan då Berra och jag firade 18 år tillsammans. Jag vet, det är helt galet! Jag tycker inte att vi är så gamla som det låter... Med anledning av vårt jubileum ordnade jag en trerättersmiddag som fick en liten kärlekstvist eller samtliga rätter dekorerades med hjärtan ska jag väl säga. Eftersom årets Alla hjärtans dag infaller på en vardag har jag gjort kommentarer om hur ni kan förbereda en del dagen innan för att sedan kunna njuta av middagen den rätta dagen. I dagens nummer av KalmarPosten hittar ni dessutom dryckestips till desserten! Och så vill jag tillägga att jag tycker ni ska fira Alla hjärtans dag med precis vem som ni tycker om. Varför inte samla ett gäng vänner som står dig nära och bjuda på middag!

Till förrätt åt vi en klassisk toast skagen. Tore Wretman som en gång skapat receptet använde bara majonäs, räkor och dill samt möjligen lite citronsaft. Eftersom receptet är enkelt kräver det bra råvaror, så välj fina räkor och gör gärna majonäsen själv. Och det ska vara mer räkor än sås! Istället för att kantskära bröden stansade jag ut hjärtan, ett stort och ett litet, med hjälp av pepparkaksmått innan jag stekte dem i smör.




Toast skagen, 4 pers.
300 g räkor med skal som skalas
2 msk majonäs
2 msk hackad färsk dill
1 msk pressad citronsaft
4 skivor formfranska, kant skuren eller utstansade rundlar/hjärtan
smör att steka brödet i
50 g löjrom
dill
citronskivor

Blanda räkorna med majonnäs, dill och citronsaft. Stek brödskivorna i smör tills de är frasiga. Lägg röran på brödskivorna. Toppa med en klick löjrom samt garnera med dill och citron.
Du kan förbereda röran dagen innan, men vänta med att vända ned räkorna till samma dag de ska serveras. Bröden kan du stansa ut dagen innan, men de måste stekas samma dag.

Varmrätten blev den återkommande favoriten enbärskryddad filé tillsammans med en sås smaksatt av gin och fläder samt till detta vitlöksrösti som jag gratinerade i hjärtformar. Till detta gjorde jag även en fräsch sallad där Ica står för originalreceptet.




Enbärskryddad filé med gin- & flädersås, 4 pers.
4 skivor oxfilé eller älgfilé á 150-175 g
1 tsk salt
1 ½ tsk grovkrossad vitpeppar
14 hackade enbär
6 cl gin
3 msk outspädd flädersaft
1 grönsaksbuljongtärning
3 dl crème fraiche
ev. smörstekta kantareller att servera tillsammans med köttet

Krydda köttet med salt, vitpeppar och enbär. Stek köttskivorna på båda sidor, lite mindre färdigt än ni önskar. Slå över gin och låt bubbla en liten stund. Ta upp köttet och låt vila under folie. Smula ned buljongtärningen i pannan och slå i saften så buljongen löser sig. Rör ned crème fraiche och låt koka ett par minuter.

Vitlöksrösti, 4-6 pers./12 st.
6-8 potatisar, grovt rivna
1 gul lök, tunt skivad
2 msk olivolja
5 pressade vitlöksklyftor
2 dl riven parmesanost
salt & svartpeppar

Stek potatisen och löken mjuk i oljan. Smaksätt med salt och peppar och pressa ned vitlöken. Blanda ned osten. Smörj en muffinsplåt (12 hål) eller portionsformar och fördela potatisröran i. Hit går bra att förbereda. Sätt ugnen på 250°. Baka röstin i 15-20 minuter tills de fått fin färg.

Äppel- och valnötssallad, 4 pers.
1 påse ruccola
1 rött äpple, i mindre bitar
1 selleristjälk, i tunna strimlor
1 dl valnötter

Dressing:
3 msk valnöts- eller olivolja
1 ½ tsk senap (jag tog lite vanlig senap och lite fransk)
1 tsk vatten
salt & svartpeppar

Fördela ruccola, äppelbitar, selleri och valnötter på fyra tallrikar. Vispa ihop ingredienserna till dressingen och ringla över vid servering.


Till dessert blev det en vit chokladfondant med en hjärtformad spegel av hallonsås och tallrikarna dekorerades även med små hjärtan jag gjort av mörk choklad och lite passionsfrukt. Inspirationen till fondanten fann jag hos Christer, tack! Jag valde dock inte att köra på hans recept fullt ut, men nästa gång ska jag testa hans blodapelsinssallad till.




Vit chokladfondant med hallonsås, 4-6 pers. (räcker till 6 st vaniljhjärtanformar)
100 g vit choklad
50 g smör
3 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm salt
2 st ägg
1 msk mörk rom (eller annan smaksättning, tex citronsaft)

smör att smörja formarna med
vetemjöl eller ströbröd att "bröa" formarna med (jag tog ströbröd)

Hallonsås
300 g frysta hallon, tinade
½ dl florsocker

Garnering
½ passionsfrukt/pers.
25 g mörk choklad till hjärtan

Hacka eller bryt den vita chokladen i bitar. Smält smöret i en kastrull och ta den från värmen. Lägg i chokladen och rör om tills den har smält. Blanda mjöl, bakpulver samt salt och rör ned i chokladblandningen. Tillsätt ett ägg i taget under kraftig omrörning. Smaksätt med rom. Fördela blandningen i 4-6 smorda och mjölade portionsformar eller muffinsformar i aluminium. Täck formarna och ställ dem i frysen i minst 2 timmar. De fryser inte sig hårda om du låter dem stå över natten, så de går bra att förbereda.
Värm hallonen i en kastrull så att de vätskar i från sig en del saft och sila sedan bort kärnorna. Blanda ned florsockret i den nu släta hallonsåsen. Fördela såsen på 4-6 tallrikar, gör gärna ett hjärtan av såsen med hjälp av ett stort hjärtformat pepparkaksmått. Ställ in tallrikarna i frysen en liten stund så håller hallonhjärtanen formen. Du kan göra såsen dagen innan och ställa de dekorerade tallrikarna i frysen eller så ställer du bara såsen i kylen över natten.
Smält den mörka chokladen och ringla små hjärtan på ett bakplåtspapper och ställ in i kylen fram till servering. Går att göra dagen innan.
Ta fram formarna 1 timme innan tillagning. Sätt ugnen på 225°. Grädda i nedre delen av ugnen 8-10 minuter beroende på ugn, de ska fortfarande ha ett krämigt inre. Stjälp genast upp fondanterna på tallrikarna med sås. Dekorera med passionsfrukt och chokladhjärtan.
 

13 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk meny du gjort! Kanske man ska överraska mannen.....

  2. 18 år (!) Ni måste träffats när du var väääldigt ung då ;)
    Hoppas han (och vi) inte behöver vänta ytterligare arton år på en sån här fin meny! Gin- och flädersås låter as-gott!

    kram

  3. Vilken gullig middag! Sånt brukar uppskattas :)

    Grattis till era 18 år! Då kan ni inte varit gamla när ni blev tillsammans :)

  4. Oj, oj, oj! Wow, vilken smarrig kärleksmat!
    Den här maten kan bara stärka kärleken! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

  5. Eftersom min sambo är hemma nu har jag gett honom bollen att fixa kärleksmiddagen. Han tycker det verkar omöjligt att lyckas fixa detta med en liten som vara med på allt. Vi får väl se vad det blir av det....
    Din meny ser väldigt god och kärleksfull ut!

  6. Love is in the air <3 <3 <3
    Vilken fantastisk meny du har satt ihop med en kärlekssymbol i varje rätt. Vad duktig du är:)
    Jag önskar jag hade en "kärlek" att bjuda din meny på!

  7. Vilken underbar meny du har skapat! Vacker och säkerligen fantastisk god :)

  8. Hur gott ser inte det där ut! Och så snyggt :)

  9. Men vilken fantastisk meny! Det ligger en hel del arbete och omtanke bakom allt detta. Grymt bra jobbat! Fast det känns ju inte så mycket som jobb när man får hålla på något man gillar och när det är för en mysig middagsstund.

    Önskar dig och kärleken en trevlig helg!

    Kram Lotta

  10. Från börja av menyn till sista rätten, ja tack! Alltihopa låter fasligt gott och ser så härligt ut med alla hjärteformarna. Lyckans kille den där Berra:)

    1995 var verkligen ett väldigt bra kärleksår, det kan vi intyga! och gamla, nej det är vi verkligen inte:)

    Ha en riktigt fin helg Emmy,
    kramar

  11. var också inne på hjärtan men hade bara kommit på en rätt hittills.
    Jättefint och det ser gott ut!
    Trevlig helg /Lena från make a head food

  12. Åhhh ser både gott ut och VACKERT wow vad du är duktig : ) Tack för gulliga ord om mina 3 år som bloggare : ) Jag blev så glad! Wow sex par träskor lucky lucky you och med dina små söta fötter I wish!!! : ) kramar i kubik! Sofia

  13. Vitchokladfondant låter ju uuunderbart! Ska testas!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.