Jag gästbloggar hos Sandras Matkrypin

2/13/2013

Idag har jag fått äran att gästblogga hos Sandras fina matkrypin, så kika in hos henne och mingla runt för där finns det en massa gott vill jag lova! Se till att inte vara alltför hungriga bara ;-) Håll utkik hos mig framöver för hon kommer dela med sig av något gott till er också. Hos Sandra bjuder jag idag på jordärtskockssoppa som fått smak av apelsin där jag hämtat inspiration hos en annan matbloggare, som var en av de första matbloggar jag började följa och som öppnade mina ögon för hur kul det är med foto.


Apelsindoftande jordärtskockssoppa, 4 pers.
500 gram jordärtskockor, skalade och  i mindre bitar
300 g morötter, skalade och  i mindre bitar
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljongtärning
1 apelsin, rivet skal
8-10 dl vatten (beroende på hur tjock soppa du önskar)
100 g cream cheese (typ Philadelphia)
salt & vitpeppar

ett par blad färsk basilika
200 g smulad fetaost

Fräs rotfrukter och lök i lite olja i en rymlig gryta. Tillsätt buljongtärning, rivet apelsinskal och vatten. Låt det koka tillsammans i 10-15 minuter, tills grönsakerna har mjuknat. Mixa soppan slät med en stavmixer. Häll tillbaka i grytan och tillsätt cream cheese. Låt soppan koka upp och maka av med salt och vitpeppar. Häll upp i fyra skålar, klipp över basilika och smula ned fetaost och servera tillsammans ett gott bröd eller knäcke.


.

9 kommentarer:

  1. Kul med gästbloggande! Det verkar bli vanligare och vanligare men inte blir jag inbjuden att göra det inte, hrmpf :-)

    Dina bilder blir bara finare och finare. Du är så duktig! Och Helena Ljunggren ja, vilken bildkonstnär!

    Och så soppan! Den låter jättegod och är vacker att titta på.

  2. Det är bara till att bjuda in sig själv! Du är välkommen till både mig och Sandra!

  3. Mmm...gott med apelsin i matlagning! :)
    Ha en fortsatt fin onsdag!
    Kram
    //Lana

  4. Kan inte mer än hålla med Lotta, fotona dina blir bara så bra! Kanske blir det snart för dej att hålla en liten snabbkurs i fotografering på en av våra träffar.
    Vilken härlig variant av en god soppa, fetatoppingen låter som en verkligen tar den snäppet högre.

  5. MumS!!!!!!
    söt blogg

  6. Jordärtskockor, en sån liten oanselig knöl med så mycket smak och så gudomligt god!
    Vår favoritsoppa är just på dessa skockor.

    Trevlig dag / Lena från make a head food

  7. Roligt :)

  8. Underbara bilder! Soppan låter intressant :-) (säger jag som alltid är lite skeptisk till apelsin. Maken skulle wow och be mig laga direkt ;-). )

  9. Åh vad gott det låter och vilken jättefin bild dessutom!

    Trevlig helg!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.