Gårdby kafé och lanthandel

10/30/2010


Idag tog min väninna Nettan med mig på ett underbart mysigt ställe i Gårdby på Öland. Det är en kombinerad inredningsbutik, presentshop, lanthandel och kafé. Tyvärr hade jag inte kameran med mig, men som tur hade jag i alla fall mobilen så jag kunde ta några kort. Vilket mysigt ställe!


Kan tänka mig att det är ännu mysigare på sommaren när man kan ta med sig sin fika ut i deras trädgård. Det kan man i och för sig nu också, men vädret var inte så charmigt. Även om vi inte fikade utomhus så kikade vi lite de fina sakerna.



Vi började med att kika in i det lilla huset som är inredningsbutik. Det är här de har samlat det mesta av det i alla fall, men överallt (även i trädgården, lanthandeln och i cafét) finns det små fina inredningsdetajer som går att köpa.



Inne i butiken fanns det mängder med söta saker. Även om jag inte har den "bond-romantiska" stilen i mitt hem, så fanns det ändå mycket jag tyckte om.



Så det går inte att åka härifrån utan att köpa något till hemmet... Och nu när julsakerna kommit fram...

Sedan gick vi in i lanthandeln, där även caféet ligger.



Även här lite svårt att låta bli att känna ett behov av lite öländsk marmelad eller knäckebröd.



Eller godis i söta påsar, strutar eller burkar...




I lanthandeln finns allt från vanliga daglig varor, men även mängder av söta flaskor och burkar med olika delikatesser. En del samlade i tex plåtburkar eller på fat med cellofan runt om, perfekta som fina presenter.


Den gamla inredningen i butiken så fint bevarad, men har även fått sällskap av lite modernare möbler.

Caféet bjuder på både smörgåsar och goda bakverk. Eller om man vill köpa med sig lite godis. De hade de gamla små godispåsarna, chokladcigaretter, tefat, tomteklubbor, hockeypulver... minns ni?

Och som sagt överallt finns det fina saker att fynda. Så här såg det ut bakom vårt bord i caféet.

14 kommentarer:

  1. åh, jag ÄLSKAR sådana butiker! ju mer plock desto bättre :) köpte ni något?

  2. Oj, vilket paradis!! Jag är såå sugen på jul nu. Ska åka till IKEA en sväng nu och kolla lite och kanske köpa något juligt.

    Tack för alla tips på bärdesserten. Får testa det någongång.
    Ha en bra söndag!!

  3. Gud vilken fantastisk butik! Sådana ställen kan jag lätt spendera flera timmar på, haha :)

  4. där är så fint! helena och olof brukar ta med mig och min sambo dit, urmysigt. jag har en jättesöt rosa porslinsburk med rosor därifrån som jag för tillfället har fyllt med pepparkakor...:-)

  5. Helt underbart, jag skulle bara älska det stället och förmodligen spendera alldeles för mycket tid och pengar där!

  6. Tomteklubbor, det var minsann inte igår man såg dom i affärerna, gud var goda dom var.
    Underbar affär det såg ut att vara, så mycket saker det fanns, kan förstå om det blev en hel del i påsarna.

  7. Vilka underbara bilder och vad du ligger i. 292 inlägg bara i år, man kan ju få komplex för mindre:)

  8. Ja nog verkar det som paradiset allt... Det är ju bara så mysigt att strosa runt och kolla på alla grejer, även om det kanske inte alltid passar in i ens eget hem! Vilket underbart utflyktsmål! Måste kommas ihåg, ifall Öland blir aktuellt framöver :-) Kram Gourmetmorsan

  9. Jösses vilken mysig affär! Älskar atmosfären i såna affärer, blir glad bara man kommer in :)

  10. Åh det här var något helt i min smak. Tänk att veckohandla där :)

  11. Jag ÄLSKAR Gårdby Café och lanthandel! Måste åka dit snart igen, det var ett tag sen sist!
    (Ska bli jättekul att se vår spalt! :-)

  12. Vilket trevligt ställe!

  13. Nu vet jag vart jag vill till sommaren! Vi ska vara en vecka på Böda och då är vi ju nära. Vad mysigt ni verkar haft det i helgen och mumsig gratäng dessutom! Min äldsta dotter är förresten i kalmar nu och hälsar på en klasskompis.
    Ha de`/ Karin

  14. Å vilket fantastiskt ställe!!

    Jag har inte tittat till mina favoritbloggar på ett tag nu och här fanns det mycket gott att läsa igen, laxen med lingon måste vi testa!

    /Åsa

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.