Grattis på födelsedagen kompis!

10/14/2010

Hipp hipp hurra för bloggen idag! Min kompis fyller nämligen 1 år idag. Jisses, vad tiden går fort. För ett år sedan peppade Helena mig att börja blogga, som hade börjat blogga någon månad före mig, om vår stora passion - mat. Sagt och gjort, jag startade bloggen med det här inlägget. Och nu har det gått ett år! Min lille plutt börjar bli välfylld och ändå ska jag nog lyckas trycka i honom lite till. Så dagen till ära firas med en smaskig dessert. Det är som äppelpaj med vaniljsås i ett skulle man kunna säga. Mumsigt helt enkelt!

Äppelpannacotta med smultäcke, 6 pers (el. 4 stora)
4 dl vispgrädde
1 vaniljstång
½ dl strösocker
½ dl koncentrerad äppeljuice
2 små äpplen, skalade, urkärnade och fint tärnade
1 gelatinblad
1 dl valnötter, hackade
1 dl vetemjöl
½ dl strösocker
75 g smör

Lägg gelatinet i kallt vatten. Koka upp grädde tillsammans med vaniljfröna och strösocker i en kastrull. Koka upp äppeljuice och äppelbitar i en annan kastrull. Sila sedan av äppeljuice ned i grädden (pressa lätt på äppelbitarna) och lägg äppelbitarna i botten på 4-6 glas. Krama ur gelatinbladet och vispa ned det i gräddblandningen. Låt svalna något och fördela det sedan i glasen försiktigt (skeda över). Ställ in i kylen i minst 3 timmar.
Sätt ugnen på 200°. Blanda ihop valnötter, mjöl och strösocker tillsammans med smör till en smulig massa. Strö ut i en form och grädda ca 10 minuter i ugnen tills smulorna fått lite färg. Låt svalna och smula sedan över pannacottan vid servering.




Så detta får bli mitt bidrag till Matfeed, där denna månads tema är äpplen.

22 kommentarer:

  1. Grattis på 1-årsdagen till bloggen!
    Äppelpannacaotta lät otroligt gott. Mums!

  2. GRATTIS! Min "bebis" blir också snart 1 år, i november. Den där äppelpannacottan ser jättegod ut, fin bild!

  3. Grattis på 1-års dagen! Du har lyckats jättebra med din blogg tycker jag. Fortsätt så! :-)

  4. Grattis på 1-årsdagen! Jag missade min bloggs 1-årsdag, jag är en försummande förälder... Den här pannacottan låter himla god... Jag tog med 3 nya Donna Hay till dig idag! :-) Kram!

  5. Grattis på 1-års dagen!

  6. HIPP HURRA HURRA HURRA!!!!

  7. Grattis! Jättebra och kul pannacottarecept... Älskar pannacotta!

  8. hipp hipp hurra för bloggen!

  9. Grattis!! Äppelpannacotta receptet verkar supergott. Och med smultäcke, perfekt kombination!

  10. Många grattiskramar! Klart det ska firas...å den äppelpannacottan går ju inte av för hackor... Bara att fortsätta i samma anda. Lycka till! Kram Gourmetmorsan

  11. Grattis på ettårsdagen! Du har verkligen lyckats skapa en mycket mysig och bra blogg med massor av inspirerande recept, det tackar vi för! Äppelpannacottan ser helt klart ut att vara värdig ettårs kalaset, mums!

  12. Grattis till 1 år! Ser jättegod ut den här pannacottan. Fint val att fira med :)

  13. Hipp hipp hurra! Du firar på bästa vis, jag ska testa din pannacottavariant vid tillfälle, det låter kalasgott! Tack för ett fint år, ser fram emot många år till:-D

  14. Grattis och god fortsättning :) Och pannacottan verkar ju hur god som hellst!

  15. Grattis i efterskott! Så länge har jag inte följt din blogg, men jag hoppas att du fortsätter i samma anda.

    Äppelpannacotta låter jättegott. Pannacotta är en favorit, men med äpple har jag aldrig gjort.

    Jag skulle behöva spara recepten jag tilltalas av på olika bloggar, men jag har inte hittat en bra rutin ännu.

  16. Grattis!! Vad roligt!! Tror jag ska göra den pannacottan ikväll! Låter supergott!!

  17. Grattis, grattis! Inte en illa dessert att fira med!

  18. Grattis i efterskott!

  19. Lite försenade grattisar på 1-årsdagen!! :D
    Äppelpannacottan såg för god ut! Jag lagade något som ser ganska lika ut: rabarberkompott med glass och rostad kokos!
    Receptet kommer snart upp på min mat- och träningsblogg och är verkligen värt att testa!

    Ha en bra dag :D

  20. Grattis i efterskott, synd att jag inte såg detta lite tidigare, hade passat bra i helgen, men det kommer ju fler dagar då en panacotta passar :)

  21. Gjorde denna i fredags. Sååå god!! Länkar till ditt recept. Hoppas det är ok!!

  22. Grattis i efterskott!!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.