10 matbloggare och 3-rätters indiskt = succé

6/04/2012

Ja, hur har jag då haft det när jag var borta? Och hur kom det sig att jag packade min väska och åkte på bloggdate? För ett par månader sedan lärde jag känna Amy och fascinerades av hennes indiska matlagning. Hon har försökt peppa mig och andra läsare att våga testa att laga indiskt. Så när Amy och jag började prata om att få ihop en matbloggsträff och bjöd Amy in oss till sin stad eftersom hon bor mest "i mitten" av oss, så var temat för middagen självskrivet - indisk trerätters! Vi hade önskat att vi hade kunnat ta med alla matbloggare som ville, men så många ryms inte något kök. I slutändan var vi 10 glada på plats och ett gäng med i våra hjärtan. Särskilt Lotta som missade tåget. Eftersom vi var så många hade Amy ordnat så vi kunde vara i ett hemkunskapskök och laga all mat. Tror att hennes man är mycket glad att vi inte stormade deras kök...

Amy, jag och Helena klurade lite mer inför vår date vilket resulterade i att tidningen Buffé var med oss under hela den indiska matlagningen, så håll utkik framåt september i Buffé så hittar ni oss! Har ni ingen ICA-kort så är det högtid att införskaffa ett för detta vill ni inte missa, believe me!
Jag tar allt från början, så häng med mig på en härlig matbloggsträff genom ett lååångt inlägg. Amy hade handlat all mat så när jag, Helena och Olof dök upp behövde vi bara hjälpa henne att bära in alla matvaror. Straxt där efter dök Tony Wallin upp från Buffé tillsammans med en fotograf för att börja rigga upp ett fotorum. Snart hördes fler glada röster och resten av matbloggarna dök upp. Eftersom vi under lååång tid nätdejtat (på våra bloggar...), så kändes det som vi redan kände varandra. Det var så grymt att ses på riktigt!

Olof och Anki fick i uppgift att laga förrätten som var små friterade grönsaksbollar och till dessa skulle de göra en tomatchutney. När vi satte igång så var det full koncentration och alla gick igenom recepten noga. Ingen ville göra några misstag med rätterna som ska bli kända efter sommaren och visas upp för alla Buffés läsare.


Här friteras de små grönsaksbollarna. Och det är tur att jag inte var med i förrättsgruppen så klantig som jag är, då hade vi fått bjuda in brandkåren också...

Det är mycket som ska piffas till innan maten är tillräckligt fotogenique. Salladsblad flyttas på, dukar slätas till, faten flyttas runt, matbitar får byta plats... Ungefär som när matbloggare ska fota middagar :-)


Alla ville vara med på att hörn och ta kort, så den stackars fotografen hade det inte lätt. Att inte någon av oss välte ett stativ eller två är ett under... Men jag har många bilder med någon annans kameraobjektiv i ena kanten. Förhoppningsvis slapp tidningens fotograf det på sina bilder.
Amy vispar lassi för glatta livet och Anki och Sofia håller koll så att Tony gör ett snyggt jobb.


Här ser ni den färdiga förrätten tillsammans med tomatchutneyn och en salt lassi. Eftersom de i Indien inte har lyxen att kunna dricka kranvatten, så dricks det olika sorters lassi till maten. Det var första gången jag smakade en salt variant och det var mycket gott. Det låter kanske konstigt, men jag lovar det passar mycket bra till den indiska maten.


Här är mitt kocklag! Jag tillsammans med Håkan och Sofie fick tilldelat att fixa huvudrätten. Vilket toppenlag, inte sant?!

Vi började med att mixa jordnötter och blandade dem med en mängd olika kryddor till en kryddpasta. Sedan skårade vi aubergine, paprika, små gula lökar och delikatesspotatis som vi fyllde med kryddpastan.

Det var lite pilligt att få ned kryddorna i grönsakerna, så som potatisarna och lökarna. Därför fräste vi dessa i lite olja och tillsatte kryddpastan efteråt tillsammans med vattnet och lät allt koka ihop till en smarrig gryta. Hittar ni små paprikor skär toppen av den och fyll dem uppifrån istället.

Eftersom vi skulle laga mat till så många fick vi även rosta en del av grönsakerna i ugnen innan de åkte i grytan för hemkunskapsköket hade inga grytor för storkok precis. Nu tänker ni, ramlar inte fyllningen ur grönsakerna när de läggs grytan? - jo, precis och det ger en mustig och mycket god smak åt grytan.


Så här ser grytan ut när grönsaker och kryddblandning fått koka ihop. Hoppas ni riktigt kan föreställa er hur gott det luktar. Underbart är bara förnamnet!

Fotografen från Buffé dök upp lite varstans och fotade alla moment i matlagningen. Här får Sofie vara modell eller i alla fall hennes hand och vår fina gryta.

En av alla bakom-kulliserna-bilder jag tog. Både Buffé och vi matbloggare hade tagit med oss en mängd olika rekvisita. Här har det börjat förberedas för fotografering av huvudrätten. Den blev fotad i min fina panna, som kommer bli så stolt när han får visa upp sig i Buffé. Okej... jag också ;-)


Sofie ser något skeptisk ut. Hm... undrar om den där Tony Wallin vet vad han pysslar med. Det är inte lätt att styla mat mitt uppe ibland ett gäng matbloggare ;-) Det var nog mer än en gång tidningsteamet fick bita ihop när en och annan bloggare var i vägen.
I bakgrunden ses en del av rekvisitabordet, men det är bara en bråkdel av allt som de hade att välja på.

Så här blev den färdiga uppdukning inför fotograferingen av huvudrätten. Håll med om att det ser ruggigt gott ut! Bakom grytan från vänster ses raijta (den godaste jag har smakat), den fantastiskt goda tomatchutneyn och chapati (bröden) som serveras till för kunna "skopa upp" maten då de äter utan bestick.


Men hallå där?! Vad pysslar dessa två tjejer med? I Indien dricker de inte så mycket alkohol, men en stund in i matlagningen var det några som viskade "remsan drink". Vi blandar här mangojuice med ananas- och apelsinjuice samt färskpressad lime. Det kan ha varit så att det åkte i en liten skvätt Abolut mango och en eller annan droppe Passoã också...

Tyvärr hade vi ingen is att tillgå för alla drinkar är godast om de serveras riktigt iskalla, men det sörplades glatt drinkar i alla fall.

När inte Helena blandade drinkar med mig, så var hon och Gun i ett tillbehörsteam. Här steks det en hel drös med chapati. Det var synd att jag inte lyckades få med på bild hur fint bröden blåste upp sig när Helena stekte dem.


Här ser ni Kim i full action och hackar maaaassor med olika nötter till efterrätten. Men först skulle det rivas morötter som skulle kokas tillsammans med grädde, tills grädden hade kokat in och sedan stekas och blandas med nötterna.


Gun skär upp en massa olika frukt för att smaksätta den söta lassin med. Vi drack fyra olika med smak av galiamelon, cantaloupemelon, jordgubbar samt med mynta och ingefära.


Så här fin blev den färdiga efterrätten. När den avnjöts blev det alldeles tyst... och sedan hördes mmm... åh... Otroligt gott! Ja, allt var verkligen fantastiskt gott.


Självklart lagade vi masala chai, ett sött kryddigt indiskt te med varm mjölk. Så gott! (Känner du igen glasen Lena, japp de är dina). På bilden nedan ser ni även den fin tekannan som Kim hade med sig. Här har vi samlat ihop all mat på ett bord för vi skulle kunna ta ett gruppfoto på oss alla och den goda maten vi lagat under dagen.


Jag är inte riktigt säker på vad klockan var när vi väl kunde sätta oss till bords och verkligen njuta av all god mat vi lagat under dagen, men en sak är säker att vi alla var vrålhungriga. De flesta hade bara fått i sig frukost innan vi körde igång. Det var så hallelujagott allting! Tack Amy!


Vi pratade så mycket att klockan rann iväg alldeles för fort, men vi fick bryta upp för att åka till hotellet för lite snabb uppfräschning. På kvällen var vi välkomna hem till Amy och hennes familj. Här är tre glada matbloggerskor; Sofie, jag och Kim. I glasen bubblade det lika mycket som vi bubblade med varandra.


Amy hade fixat en massa olika god plockmat till vi dök upp. En bricka full av goda ostar med flera av mina favoriter. Bland annat två olika sorters rödkitt ostar - I like!


Håkan hade varit snäll och tagit med sig tre olika sorters korvar som han hade gjort själv. (Jag smugglade även med lite ölkorv hem till Berra som blev mycket glad! Tack Håkan!)


Kvällens timmar gick även de för fort fram och det var dags för kudden. Efter en del taxistrul så somnade alla knall fall trots en del buller från karnevalen som hölls samtidigt som vårt besök. Och även om några trodde att det var jag som arresterades utanför hotellet, så kan jag lova att då sov jag redan sött på mitt hotellrum med ett leende på läpparna.

Dagen efter när vi ätit frukost knatade vi återigen hem till Amy som bjöd på masala chai.


Vi fick dessutom smaka på olika sorters indiskt kikärtssnacks och en mycket god kaka som Amys mamma bakat.


Här hittar ni alla fina matbloggare och deras fina sidor. Jag tror att ni som brukar kika in här känner igen flera av dem sedan tidigare. Hos dem finner ni dessutom ännu mer bilder från helgen!

Amy - Amy's piece of cake Hos henne finner ni en massa inspiration till indisk matlagning i väntan på att Buffé publicerar alla recepten i ett nummer i september.
Anki & Håkan - Mårtenssons kök
Gun - Kaksmulan
Helena & Olof - Bara en kaka till...
Kim -Tant russins bak (luktar bäst)
Sofia - Sofia bakar
Sofie - Mumsfillibaba!!!


TACK ALLIHOPA FÖR EN FANTASTISKT ROLIG HELG!
 

30 kommentarer:

  1. och TACK till dig! En sådan fantastisk helg vi hade! Den blir ett minne för livet och jag är så tacksam att jag fick komma med! Tack för att du hjälpte till med allt fixande och försåg oss med goda Remsan drinkar när vi behövde dem som bäst. ;) Massa kramar och hoppas vi snart ses igen!!

  2. Åh vad roligt vi hade! Vilket kvalitetsinlägg! Och den där drinken kan jag tänka mig att laga här hemma i sommar. ;-) Och tack för senast, alltid trevligt med radio!

  3. Så spännande att läsa om er helg och det ska bli kul att se reportaget i Buffé i höst. :)

  4. Tack fina du för allt! Så kul som jag och min familj hade det med er, underbart. Jag hoppas också att vi snart ses igen och har ni vägarna förbi oss så är ni alltid välkomna på indisk mat, det vet du. Kram vännen!

  5. Det ser superhärligt ut! Vilken helg ni måste haft! Kram Anna

  6. Ser ut som ni haft en mycket trevlig helg!! Ska bli grymt spännande att läsa om er i Buffé sen. Kram!

  7. Herrejösses, vad mysigt ni ser ut att ha det! Nästa gång ska jag minsann vara med, då har jag inte så mycket bröllopsplanering att fixa med.

    Kramar!

  8. Wow, vilken helg! Känner nästan dofterna ändå till Glommen.

    Kram Malin

  9. Så underbart!!! Kommer att kasta mig över Buffé när den kommer!

  10. Men åh, här sitter jag alldeles gråtig för att jag inte kunde komma och träffa mina tjejer :-( Men du Remsan, tredje gången gillt heter det ju, och det vore väl attans om vi inte ska lyckas få ihop en date snart!

  11. Åh det ska bli så roligt att läsa buffé framåt i september! Maten ser dessutom jättegod ut! Ha det gott / Emma

  12. vad härligt ni verkar ha haft det! jag har ju ica-kort men får nästan aldrig buffé ändå eftersom jag aldrig handlar på ica, men jag får se till att handla riktigt mycket i juli & augusti då så jag får september-numret, för detta vill man ju inte missa :)

    och alltså, det är ju vanilj som jag inte är så förtjust i, så det hjälper inte om vaniljsåsen är vaniljprickig ;)

  13. Verkar som en riktigt toppenträff! Jag blir supersugen på att laga indiskt när jag ser dina bilder :)

    Nu längtar jag som sjutton till buffénumret!

  14. Haha åh, måste bara säga detta. Har följt din blogg ett bra tag då jag är väldigt intresserad av mat, och jag tycker den är jättebra, trots att jag inte fattar vad hälften av allt du gör är för något. Hursomhelst, läste nyss detta inlägget och blev lite fundersam när du skrev att det var karneval, då det varit karneval i min hemort i helgen också. Kollade in på amy's blogg och förstår att jo, det är faktiskt värnamo, min fina stad, som ni varit i. Och inte nog med det, skolan ni är på är gymnasiet jag går på. Ska bli väldigt roligt att gå in i min hemkunskapssal imorgon och laga mat, hoppas bara att ni städat ordentligt, haha!

    Ville bara säga det, och tack för all inspiration!

  15. Wow, vilket inlägg du fått till! Blir ju nästan tårögd. Så många tjusiga bilder! Är så glad att jag fick vara med. Annars hade jag varit sjukt avis!

  16. Åh vilken härlig dag ni har haft. Kan nästan känna lukten av allt gott ända hit :) Ica-kort har jag redan, så då är det väl bara att se till att inte missa numret där ni är med :)

  17. Vilket inlägg Emmy, så fina bilder och så bra skrivet! Helgen kommer vi att leva på hur länge som helst, tänk att vara med om en sådan upplevelse.
    Klart du hade fixat förrätterna bra, fast då hade Håkan saknat dej i "toppenlaget"...
    Drinkarna satt som en krocketklubba på smalbenet, tack:)

    Kram på dej från oss båda.

  18. Så fantastiskt talande bilder! Det var som att uppleva allt igen. Tack goa fina du för helgen!

  19. Alla inblandade i helgens aktiviteter - tack ännu en gång!
    Ni som får Buffé i brevlådan se till att hålla hårt i septembernumret och till er som inte har Buffé - sno åt er första bästa exemplar ni får tag på i september!
    Charlotta och Moma, snälla gång måste ni lova att komma då finns det inga godtagbara ursäkter!
    Emilia, attans att vi inte sprang på varandra i din stad! Kul att jag har kunnat inspirera dig en del även om vissa av mina köksexperiment är aningen obegripliga. Det tycker min man också ;-)

  20. Vilka härliga bilder och vad en massa god mat!! Och så kul att få se en bild er alla som bloggar.

  21. Anonym sa...

    Tack för en kanonhelg vilka fina bilder du tagit : ) Tack för det gulliga inlägget hos mig. Det var så kul att träffas på riktigt : ) kram Sofia

  22. Åh vilken nice helg ni haft! Å så mycket god mat och å goda drinkar! Kul med indiskt tema! Kram

  23. Vilken fin helg ni hade! Och alla fina bilder och maten såg så god ut!

  24. Tack, Emmy för ett fantastiskt fylligt och målande inlägg om träffen. Nästan som att jag hade varit där :-) Får duga som kompensation för den här gången. Nästa gång hänger jag på låset och är på plats dagen innan för att slippa eventuella resefadäser!

    Ha en trevlig helg mitt i veckan, eller jobbar du kanske?

    Kram!

  25. Jag ser fram emot att läsa om detta i Buffé som jag flitigt läser :)

  26. Åh, vad kul! Ser fram emot repotaget:)

  27. Anonym sa...

    Det låter onekligen som en hellyckad träff och massor med god mat! :-) PS! Jag har en liten utmaning till dig på min blogg om du har tid och lust att vara med :-)

  28. Åh vad gott allt ser ut och vad kul ni verkar ha haft!
    Kan nästan känna doften hit!

    // Lena

  29. Ni verkar ha hur kul som helst!!! Och mums vad gott det ser ut :)

  30. Så kul att äntligen få läsa om er helg. Så trist att jag inte kunde vara med, men roligt att få ett djupdykande reportage!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.