Sommarens bästa bål

6/18/2012

Jag har länge funderat på att köpa en flaska Pimm´s för jag har vid ett par tillfällen blivit bjuden på så otroligt gott bål med Pimm´s i, men eftersom drycken tillhör Systembolagets beställningssortiment har det inte blivit av. Tills Tina läskade mig med sin Pimm´s blandning som hon tyckte blivit en fullträff. Så en beställning gjordes någon dag senare och jag kan säga att det tar inte många dagar att få hem en flaska (så ni hinner säkert till midsommar...). Nu har vi blandat, testat, smuttat och smaskat, nickat leende och druckit ur flaskan. Nej, det sista var inte riktigt sant. Men här med tror jag att jag banne mig utnämner Tinas Pimm´s till sommarens godaste bål! Den föll mig helt i smaken. Nu återstår att se vad mina gäster på midsommarafton säger. Här har ni receptet som Tina bjöd på och jag säger: Testa! Minst en gång i sommar.


Pickipickis Pimm´s 2.0
9-10 dl lemonad (se recept nedan)
4 dl Pimm´s No 1
apelsinbitar
jordgubbsbitar
gurkbitar
en näve färsk mynta
mycket is

Lemonad, ca 8 dl
2 ½ dl vatten
2 dl socker
5 citroner, pressad juice (blir ca 4 dl)
+  8 dl kolsyrat vatten

Gör först lemonaden. Koka en sockerlag av sockret och vatten, låt svalna. Pressa saften ur citronerna och häll den genom en sil ned i sockerlagen. Ställ in i kylen tills bålen ska blandas klart (hit kan förberedas dagen innan). Gör klart lemonaden genom att tillsätta kolsyrat vatten
Blanda med kylskåpskall lemonad med Pimm’s, frukt, mynta och mycket is. Se till att alla gäster får med både fruktbitar och mynta i glasen vid servering.
 

18 kommentarer:

  1. Yes Ma'am! Will do!

    Testade Pimms för första gången i London nu i våras. Blev såld.

  2. Anonym sa...

    Åhhh tack för tipset tur att man har en expert som dig som tipsar. Jag står ofta som ett fån på systemet! kramar Sofia

  3. Ja, vi får väl också ta och slänga iväg en beställning då... suck... vi är ju såååå sällan på bolaget... :)
    Tur det inte är julen som närmar sej för då hade vi nog inte fått många klappar:)

  4. Ser gott och fräscht ut - tack för tipset och tack Tina som inspirerat!

    Läcker färg också. Påminner lite om iste och även det här verkar ju läskande. Har aldrig provat Pimms men har ju hört talas om det tusen gånger via TV-program som Morden i Midsomer... Tänk om man skulle impa lite och bjuda på denna bål till midsommar... Alltid trevligt med bål tycker jag!

  5. Jag har aldrig testat Pimm´s... Drinken ser himla god ut! Hoppas du och din familj får en fin midsommar! kram Anna

  6. Ser så fräscht ut med gurkskivorna, apelsinskivorna och jordgubbarna!

  7. Jag har sett Pimm's på Pickipickis blogg flera gånger men aldrig provat. Men jag får väl se till att det blir under denna sommar, det ser ju så gott ut!

  8. Hej. Det måsta jag prova till midsommar. Jag hittade en flaska Pimms i barskåpet som stått där sedan senaste Tysklandsresan. /Urban

  9. Låter väldigt spännande onekligen!! När går du på semester?
    Kram kram Anna

  10. Pimms är riktigt riktigt gott! det blev vi bjudna på i skolan när jag pluggade i Brighton, de där engelsmännen har allt sina bra idéer emellanåt ;)

    hoppas dina små har kryat på sig nu så ni får börja njuta ordentligt av semestern!

  11. Spännande Remsan vännen, spännande! ;)

    Pimm's har jag aldrig smakat.. vågar jag?

  12. Har också gott och retat mig lite på att det inte gick att hitta Pimms på "gröna skylten". Jag har liksom inte fattat det där med beställning sortiment ännu, men jag får väl följa ditt goda exempel och beställa en flarra ;), gott är det.

  13. De flesta som testat Pimm´s är sålda. Om jag aldrig hade testat och sedan luktat i flaskan, så hade jag aldrig köpt den. Men blandad med läsk eller lemonad till en drink/bål så är det fantastiskt gott. Det är svårt att beskriva smaken, men lite som sangria fast utan vinsmak. Okej... ännu snurrigare?

  14. Oj, jag hör massor av gott om Pimm's mest hela tiden! Är den verkligen så god som alla säger så är det ju nästan skandal att INTE testa! Jag är inte mycket av en alkoholdrickare annars, men kanske den här gången?

  15. Så kul att alla upptäckt Pimm's hemma med. Själva blandningen är faktiskt ganska standard, men ibland är det lime i också. För egen del tycker jag att det ä godast utan apelsin.

  16. Hurra för Pimm's!

  17. Åh den här måste jag beställa! Du är ju en klippa på drinkar så man behöver ju inte tvivla på att den inte slå😉
    Glad midsommar på dig med! Kram gourmetmorsan

  18. Måste provas. trevlig midsommar!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.