Planera eller softa?

6/20/2012

Överallt ses tips på fina rätter att ha på midsommarbuffén och smaskiga desserter att locka gästerna med. Jag ska också ha gäster på midsommarafton och går här hemma och lullar som den mest slappe semesterfiraren. Kanske invaggad i något falskt lugn att maten inte kräver då mycket planering. Eller gör den det?! Jag får väl sätta gästerna i arbete om jag kommer på allt jag skulle ha gjort...
Det är inte så ofta jag lägger upp recept på enbart en del av middagen, som till exempel såser. Jag tycker oftast att det är roligast att få en bild av hela middagen eller buffén som såsen bjudits tillsammans med.  Men idag blir det inte så för jag kan inte bjuda på hela middagen eftersom den intas först på fredag, men jag har förberett såser idag. Jag har tänkt att vi ska grilla fisk och skaldjur på midsommaraftons kväll och till det har jag gjort rostad paprikasås, limeaioli och ärtpesto.


Rostad paprikasås, 4-6 pers.
grillade paprikahalvor
4 msk olivolja
2 msk rödvinsvinäger eller balsamvinäger
1 msk fransk senap
2 krm salt
2 krm svartpeppar
tabasco efter smak, jag brukar ta minst 10 droppar

Mixa paprikan tillsammans med olja, vinäger och kryddor. Smaka av med tabasco.
Såsen passar bra till grillad ost, fisk, kyckling och grönsaker.

Limeaioli, 4 pers.
2 äggulor
2 tsk vitvinsvinäger
2 tsk fransk senap
2 vitlöksklyftor, pressade/rivna
2 dl rapsolja
½ lime, pressad saft och lite rivet skal (kan utesluta lime och smaksätta med örter istället)
salt & vitpeppar

Mixa ihop äggulor, vinäger, senap och vitlök antingen med stavmixer (det tycker jag är ett säkert kort för den inte ska skära sig). Tillsätt oljan, till en början droppvis och sedan i en jämn stråle, under pågående mixning. Var noga med att majonnäsen tjocknar innan du har i mer olja. Smaka av med salt och vitpeppar. Pressa i limesaft och tillsätt lite av limens skal.

Vad passar aioli inte till?!

Ärtpesto, 4 pers.
2 dl gröna ärtor
1 dl solroskärnor
½ dl olivolja
½ lime, pressad saft
1 vitlöksklyfta
salt & vitpeppar

Mixa alla ingredienser till en ganska slät pesto. Smaka av med salt och vitpeppar samt tillsätt eventuellt mer limesaft.

Ärtpeston passar till fisk- grönsaks- och kycklingrätter.

Jaha... Det var dagens lilla kortis framför datorn, nu ska jag ut och lapa sol igen. Hej hopp!

17 kommentarer:

  1. Att planera lite löst så där är ju att softa på sätt och vis, så två flugor på smällen!

    Härligt med olika såser att välja på, en riktigt bra början tycker jag. Ärtpesto har jag ätit till pasta. Jättegott! Men det är ju inget för dig :-)

    Fortsätt lata dig och ha det bäst!

    Kram

  2. Gjorde också grönärtspesto för någon vecka sedan, riktigt gott! Midsommar behöver inte kräva så mycket förberedelser egentligen... Det brukar bli gott och trevligt ändå!

  3. Limeaiolin ser magiskt god ut. Vilken tur att jag har en skål med lime som måste användas :) Glad midsommar!

  4. Precis, vad passar Aioli inte till egentligen? Härlig såskavalkad du bjuder på, perfekt till sommarens grillkvällar!

    Låter så härligt, softa och lapa sol - det gör du rätt i för man vet aldrig hur länge den är på besök...

  5. Aioli är ett inre skönhetsmedel! Den där paprikasåsen låter god och lite annorlunda. Jag tar det lugnt till midsommar - har ingen ork alls just nu. Sill köper jag färdig hos min fiskhandlare - lite dyrare, mycket godare! På kvällen tänkte jag grilla helt kött och bjuda ett gott smör och en matvetesallad ur senaste numret av Buffe'. Desserten gör dottern. Sedan tänkervjag luta mig bakåt och ta ett glas rose'. Kram!

  6. Åh, vad bra med lite nya såsrecept. Jag fastnar gärna i tänket där tyvärr.

    Kram Malin

  7. Jag röstar på softa, man kan planera så bra i softläge ändå! Den grillade paprikasåsen låter fantastisk, ja, de andra såserna med såklart och fisk och skaldjur... mmm! När skulle jag komma sa du?

  8. Smaskiga såser! Fortsätt du att softa, jag är ganska så säker på att du fixar en massa härlig midsommar mat vare sig du är välplanerad eller ej ;).

  9. Softa helt klart, det gör jag nästan fastän jag inte har semester... känns som hjärnan tagit välbehövlig mental ledighet eller nåja åtminstone börjat ställa in sig på det ;)

    Vilka härliga såser, rostad paprika låter jättegott! Spännande att se hur slutresultatet presenteras. Kram på dig!

  10. Vad gott det låter!

  11. Mums vilka härliga såser, passar ju utmärkt till fisk och skaldjur! Det är ju så gott att grilla såna med :D

  12. Perfekt inlägg och bra tips precis innan jag ska och handla! Tackar:))
    Vad sägs om en dag i näst nästa vecka? Jag kan vilken dag som då=))
    Ha nu en heeeelt underbar midsommar!
    Kramar Anna

  13. Ärtpesto låter ju helt ljuvligt! Ska bli kul att se vad ni smaskar på imorgon.

  14. Jag har faktiskt hunnit lata mig och ha det skönt en hel del. Och ändå fixa klart allt inför festen imorgon. Tror jag... ;-) Har jag missat något löser det väl sig!
    Jag tycker också det ska bli kul att se vad alla ni andra mumsar i er för godsaker imorgon.

  15. Bra såstips!! Ser jättegott ut ..
    Ha en skön midsommar!
    =)

  16. Skönt med ett lite mer avspänt förhållningssätt till midsommarmiddagen, tycker jag. Allt måste inte alltid vara perfekt (en ledstjärna som i alla fall jag försöker leva efter). Och att hjälpas åt att göra det sista tillsammans med gästerna är ofta ganska trevligt. Vi hade också flera goda såser på vårat midsommarbord bla. Chiliaioli. Lime aioli är också gott. Rostad paprikasås ser också väldigt gott ut. Hoppas du hade en fin midsommar.

  17. Ärtpesto måste jag testa - ÅÅH vad gott och fräscht! Och rostad paprika är en stor favorit, kan tänka mig att såsen blev riktigt god <3

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.