Vad gör ni i regnet?

6/25/2012

Vad gör man när ens semester är i full gång och det inte vill sluta regna? Jag hade tänkt baka en del picknickbröd inför kommande dagar på stranden (för de kommer väl?), men glömde köpa jäst. Jag hade tänkt passa på att röja här hemma, men kroppen är inställd på semester (läs jag är väldigt lat). Det jag har gjort är att komma igång med träningen igen (kanske inte så lat i alla fall) eftersom det verkar finns gott om tid att komma i form till beach 2012 om inte vädret slår om. Testade idag TRX för första gången. Det var en mycket trevlig träningsform där man använder band som hänger ned från taket, ni kan kika här ungefär hur det ser ut. Så nu är jag lite taggad igen, och vem vet, imorgon kanske det blir både röj och brödbak. Fast jag hoppas på strandhäng, skönt softande och så får vi väl köpa något på vägen att äta.
Idag blir det därför inga fräscha sommarrätter här inte. Värmande soppa får det bli, även om den är fylld med färska lökar och nypotatis.


Lök- och potatissoppa med ostgratinerad fisk, 4 pers.
600 g torskfilé, delad i 4 portionsbitar
2 små röda lökar, skivad
1 knippe salladslök eller 1 purjolök, skivade
8 potatisar, skivade (ta bara 4 om du använder normalstora potatisar)
1 fiskbuljongtärning
1 grönsaksbuljongtärning
1 l vatten
2 msk röd pesto
peppar
2 dl riven ost
1 dl gräslök

Fräs grönsakerna i lite olja i en gryta under omrörning utan att de tar färg. Häll i vatten och buljongtärningarna, låt koka upp och sedan koka i 5 minuter. Smaka av med pesto och peppar. Lägg fisken i soppan och låt det sjuda ytterligare 5 minuter under lock. Lyft försiktigt ur fisken och portionera soppan i soppskålar. Placera fisken ovanpå soppan och strö riven ost på fisken. Sätt ugnen på grill och gratinera fisken/soppan tills osten har fått fin färg. Klipp över rikligt med gräslök vid servering.

13 kommentarer:

  1. Låter ju sådär att ha semester i skräpväder men beundransvärt att du inte enbart latar dig utan tränar! Aldrig försent för beach 2012, alltså :-)

    När fisk tillagas som här, gratinerad med ost och med tomatpesto, ja då kan nog jag också äta fisk. Tur att det finns värmande soppor att ta till när sommaren inte vill.

    Hoppas du får bättre semesterväder snart :-(

    Hoppfull kram!

  2. Jag sitter inte i regnet, men däremot i soffan och myser. Vilken fin soppa, trevligt med en klar buljong!

  3. Ja, lat blir man verkligen av detta vädret! Inte många knop. Lagar mat och fikar. Umgås och pysslar lite. Försökte mig på en löptur men gick inget vidare. Man behöver inte göra så mycket när man är ledig!

  4. Jo tack, en soppa är väl riktigt passande middag dessa dagar... mörkt och kallt är det och just nu känns det som att det inte har någon ände.

    Har sett att det finns en liknande träning som du skriver om, på ett gym i stan här. Ser väldigt tufft ut, alltid kul med nya träningssätt för att få igång träningsivern igen.

    Vi håller tummarna för att det blir strandhäng för er väldigt snart!

  5. Testade TRX och hade träningvärk i två dagar efteråt. Såg så lätt ut och kändes ok, men fy då så ont jag fick. Säkert bra då alltså.

    Kram i regnet!

  6. Kul att du kommit igång med träningen igen! Jag gör mina tappra försök på den fronten med. Precis som du skriver har mitt hopp växkte på nytt efter att nästan gett upp där ett tag... ;)

    Soppan verkar jättegod. Passande en grå och regnig dag som denna.

    Sv: Sillen med rabarber serverades som sås eller ja, som de andra sillarna. Tror den är lite för rinnig för att ha på knäcke.

  7. Soppa är perfekt i regnväder! Jag hoppas att ni snart får sommarväder!

  8. Ja, vad gör man i regnet? Alla tråkiga "måsten" som jag inte vill göra när solen skiner :-)

  9. det kanske är bra ändå att jag har 1½ vecka kvar till semester, så kanske det hinner ordna upp sig med vädret ;)

    men att komma igång med träningen är väl en jättebra semestersyssla på regniga dagar! heja dig!

  10. Värmande soppa behövs i detta väder brrr! Ändå har vi idag haft soligt både på förmiddagen och nu på kvällen, men däremellan har det bara smattrat... ogillar regnrusk. Känns så höstigt.

  11. Usch ja, här regnar det oxå stort sett varje dag... Börjar dock vänja mig vid att somrarna ser ut såhär nuförtiden. Vi passar oxå på att äta soppa i regnrusket. Potatis- och purjolökssoppa blev det serverat här idag tillsammans med god foccacia!

  12. Här är det oxå sk*t väder, jag är glad att jag inte har semester... Hade blivit deppig då =/

    Soppan såg helt underbar ut!
    Kram

  13. Igår hade vi värsta vädret. Ever! Regnade på alla håll och kanter, var alldeles dyngsur när jag kom hem från jobbet. Det är vid de tillfällena man vill lägga sig under en filt och kolla på TV istället...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.