Utmanad

6/10/2012

Hej mina vänner. Om ni tycker det är tyst från mig på bloggen så jobbar jag, förstår ni. Trist, jag vet. Men om jag vänder det och säger att nedräkningen har börjat så känns det inte så tungt. Efter helgens arbetspass är det bara fyra jobbardagar kvar innan semestern! Jag lagar därför inte så mycket mat just nu utan har matsurfat lite hos vänner i helgen, men det återkommer jag till. Först en utmaning, eller egentligen tre.  Det blev så att Karin, Pernilla och Erika utmanade mig ett gäng frågor, så jag tog ett par från vardera av dem och besvarade. Här får ni veta lite mer om Remsan.


1. Vem i matvärlden skulle du helst vilja träffa och varför? 
Jamie Oliver! Helt klart! Av flera anledningar. Främst för att han är en fantastisk kock som inspirerat mig enorm. Han lagar mat med enkla råvaror med sådan passion och får fram snygga rätter på ingen tid alls. Men även för hans engagemang att ändra barns dåliga kostvanor i flera länder. Hur han får barn och ungdomar att vilja laga och äta nyttig mat. Och inte minst få dem att inse att de mår bra av det!

2. Finns det något i matväg, t ex någon produkt/maträtt, som du tycker är överskattat?
Pasta. Det är inte många pastasorter jag tycker är särskilt goda. Jag har vid ett par tillfällen ätit hemgjord pasta och då kan jag förstå att människor talar lyrisk om pastan, men inte när det gäller vanlig torkad pasta.

3. Vad skulle din sista måltid vara?
Skaldjursfrossa! Fast min sista dag behöver inte vara kommen för att jag ska kunna äta mig proppmätt på blandade skaldjur...

4. Vilken krydda skulle du inte klara dig utan i köket?
Oj... Om jag räknar bort salt och peppar, så får nog mitt svar bli vitlök. eller chili... eller lime... och alla mina örtkryddor...


5. Vad tror du att vi lagar för mat om 10 år?
Då tror jag att vi lagar gamla rätter i en nya tappning. På många restauranger har man redan börjat servera pimpad husmanskost. Eller så kommer fler ha minskat sin köttkonsumtion och vi äter mer vegetarisk mat. Jag hoppas i alla fall att all mat som är fullproppad med socker försvinner ut ur våra butiker och kök.
6. Om du skulle rekommendera en restaurang någonstans i Sverige, vilken skulle det vara?
Så svårt... Har besökt många restauranger som varit riktigt bra. Och det är inte bara maten utan miljön och servicen som gör hela upplevelsen. I min egen lilla stad är det helt klart Larm som är största favoriten just nu - alla tider på dygnet.


7. Läser du andra bloggar än matbloggar?
Ja, det gör jag även om jag mest läser matbloggar. Två fina tjejer jag kikar in hos är Anastasia och Anna. Båda är så grymt duktiga på pyssel, vilket jag själv inte är... Kika gärna in hos dem och låt er inspireras ni också. Och avundas ;-)


8. Vilken är den bästa resan du har gjort?
När min man och jag åkte till Västindien och bland annat besökte Tobago. Den ön är en bit av himlen som ramlat ned. Jag brukar säga att det finns för många platser jag skulle vilja besöka, så jag vill inte resa tillbaka till samma plats en gång till, men Tobago är undantaget. Vi hade tänkt gifta oss där, men vi väntade ett år och åkte då som ni vet till Thailand och gifte oss där istället. Och det är självklart en av de bästa resorna jag har gjort, men inget slår Tobagos skönhet...

9. Vilken person i din omgivning betyder mest för dig och varför?
Min man. Jag vet verkligen inte hur jag skulle klara mig utan honom. Näst efter kommer mina föräldrar som ställer upp i alla lägen - ni är bäst!

10. Så här inför sommaren så vill jag veta ditt bästa utflyktstips
Det finns så otroligt många vackra platser så jag tycker att ni bara ska stanna bilen eller cykeln på en grön plats där ni aldrig tidigare varit och knata rakt i. Breda ut en filt, plocka fram er picknickmat och njuta av vacker natur. Åk inte till samma smultronställe varje gång - världen är full av dem, så upptäck nya istället! Glöm för gud skull inte att packa ned en massa god mat i väskan!

12 kommentarer:

  1. Härligt, 4 dagar kvar låter inte fy skam!
    Spännande att få lite mer kött på benen om dej, även om vi redan visst en del:)

    ha en riktigt bra nedräkning,
    kram

  2. Jag tycker också att pasta är enormt överskattat! Hemlagad är en annan sak, men torkad är bara bukfylla för det mesta.

    Larm låter spännande - värt att prova när vi tar oss en tur nedåt... Kram!

  3. Ja, Jamie Oliver verkar vara en trevlig prick. Hade inte heller haft något emot att träffa honom.

    Kram Malin

  4. Så trevligt att läsa om dig kära vän. Ja, jobba och stå i det får man göra. 4 dagar inte illa, countdown is in progress förstår jag. Själv får jag vänta i 19 dagar till innan det blir semester. Stor kram på dig!

  5. Lite mer kött på benen om Remsan, kul! Och redan snart semester, grattis!

    Mycket bra utflyktstips, tycker jag. Det är lätt att hålla sig till säkra kort men i vårt vackra land så borde man verkligen "chansa" mer.

    Skål för countdown och kram till dig!

  6. åh, semester så snart, det låter verkligen inte dumt! jag har lika många veckor kvar som du har dagar ;) fast så har jag å andra sidan "semester" i 1½ år framåt sen, så jag ska nog inte klaga.

    alltid roligt att få läsa lite mer om remsan tycker jag!

  7. Gött att va så nära semestern!!
    Kul läsning med bra svar!:)

  8. Mycket trevlig läsning =)
    KRAMKRAM denna måndag!
    <3

  9. Åh, fina du, jag ska tänka på dig när jag går där och skvätter sand med tårna, nu har vår nedräkning också börjat, om knappt tre veckor åker vi! Whiiii!

  10. What!? Bara ett par dagar till semestern? Gottegris där!

    Skaldjursfrossa, den hänger jag gärna med på, men vi skippar "efterrätten" va?

  11. Skönt med semester snart. Kul att läsa svaren på frågorna.

  12. Åååh, jag vill också träffa Jamie Oliver <3 Jättehärligt att få läsa dina svar på frågorna :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.