Remsan kör halvfabrikat!

6/17/2012

Igår skulle vi ha gjort en tripp till Kleva gruva i närheten av Vetlanda, men som ni vet så satte feberspöket stopp för detta. Vi hade tänkt åka hyfsat tidigt vilket i vår sju-sovar-familj innebär avfärd innan frukosten knappt ens hunnit landa i magen. Så sätta klockan på ringning ännu tidigare för att fixa matsäck var jag inte sugen på. Så jag köpte helt enkelt en del färdigt som skulle bli en schysst lunch på ingen tid alls. Nu fick vi avnjuta den hemma i trädgården istället, men enda skillnaden är att jag hade inte rostat brödet i grillpannan om vi skulle tagit dem med plus att jag hade vänt ned lite bönor i salladen om vi åkt iväg (nu var vi inte lika hungriga).


Skaldjurssallad på färdiga paket, 2 pers.
2 pkt marinerade skaldjur från Ridderheims (använd lite av marinaden som dressing)
1 påse blandad sallad med morot
1 knippe sparris
1 näve blandade nötter, jag testade en sort från Risenta med bla rostade sojabönor (rekommenderas!)
1 litet pkt blandade bönor (skulle jag haft i)
1 avokado
gott bröd att äta till, nu gick de lite vitlöksolja på sig och rostades i grillpannan

Blanda helt enkelt ihop alla paket och påsar du köpt till en trevlig lunchsallad.

Jag vet att många undrar vad våra barn äter och det är nästan alltid det som serveras till oss vuxna, men i detta fallet skulle de ätit kycklingspett och pastasallad. Nu hade ingen av dem någon större aptit eftersom de var sjuka...
 

10 kommentarer:

  1. Så tråkigt när barnen är sjuka, hoppas de snart är pigga med benen fulla av spring igen ;). Visst får man fuska lite med halvfabrikat ibland och en och annan gång hittar man ju faktiskt någor som smakar riktigt bra.

  2. Heja halvfabrikaten - riktigt bra att ha till hands ibland. Och så finns det ju halvfabrikat och halvfabrikat. Allt är långt ifrån skräp bara för att någon annan har berett råvarorna.

    Hoppas på friska dagar snabbt!

  3. Jo, men det är skillnad på halvfabrikat och halvfabrikat, nu vart jag genast sugen på Ridderheims inlagda tomater, de med basilika och parmesan, ahhh!

    Hoppas de små kryar på sig snart!

  4. Sv: Det är så roligt att lära sig något nytt och det finns ju massor att lära sig vad gäller kamera, fota, redigera. Tack för tipsen!
    Ha en bra start på veckan nu
    /Emma

  5. Skönt med barn som äter samma som föräldrarna. Jag har aldrig förstått det där med att laga särskild mat till barnen, utan tror på att barn lär sig att äta det mesta. Utom kanske sill och stark mat när de är små.

    Vad gott det ser ut! Ridderheims kan vara en riktigt bra räddningsplanka när man vill "laga" något snabbt och lätt. Kram!

  6. Det är okej, man är ju inte mer än mänsklig. Och som de här ovan säger, det är ju skillnad på halvfabrikat och halvfabrikat... Sen kan man ju börja diskutera om vad som räknas till halvfabrikat och inte? Oavsett så ser salladen väldigt god ut!

  7. Vilken härlig bild, snygg! Ja, det blir så med planer ibland... ändå härligt att sitta i trädgården och njuta, det är ju inte fy skam så att säga.

  8. När det är halvfabrikat av denna kaliberna så är det helt klart förlåtet:) Fast vi har faktiskt aldrig varken sett eller hört om dessa inlagda skaldjur, de måste vi ju hålla ögonen öppna efter! Kanontips, vi tackar.

    Hoppas verkligen barnen kryar på sej snart, inget kul med sjuklingar på ledighet.

    Och så har du mejl i inboxen med lite tips från oss:)

    Kram.

  9. Picknick hemma på gräsmattan är inte fel det heller men tråkigt när det inte blir enligt planerna.

    Halvfabrikat....njae...knappast! Helt klart godkänt!

  10. Himla smart ju! Jag skyr inte halvfabrikat, men jag älskar ju att laga mat, så jag använder dem mest som tillsats typ, även när det ska gå "fort".

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.